recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny musik/radio løsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til ny musik/radio løsning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Martin Ro Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til ny musik/radio løsning
    Sendt: 16-November-2011 kl. 12:44
Hej,
Så er tiden langt om længe kommet til at udskifte det ældgamle stereoanlæg med en mere moderne løsning, men jeg er rimeligt uvidende om hvilke løsninger der er de rigtige for mig.

Inden jeg går i hifi butikkerne og tjekker ud, vil jeg gerne have lidt hjælp her:

Ønsker og krav til setup:
trådløs musikafspilning
Lydafspilning i 3-4 rum - ikke nødvendigvis forskellig afspilning samtidigt.
ønskeligt med mulighed for tænk/sluk i det enkelte rum.
Et par hundrede cd'er skal på en eller anden måde digitaliseres og kunne afspilles
Setup skal ikke være mere avanceret end at kone og børn også skal kunne finde ud af at bruge anlægget.
Prisleje: op til 8.000 kr
Lyden skal være rigtig god - altså ikke noget med små dårlige højtalere med spinkel lyd.

Vi har trådløst net/router i huset

hvilke løsninger foreslår I?
Har været inde og læse lidt om squeezebox og Sonos, men har ikek helt styr på enkeltdelene.

- Martin

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2011 kl. 13:26
Du vil gerne have gode stereo-højttalere til 4 rum + alt det andet for max 8.000kr?
Til top
peterlov Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Sted: København
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2011 kl. 14:13
Køb 4 airTunes enheder:
http://store.apple.com/dk/product/MB321Z/A/AirPort-Express-AirTunes?fnode=MTY1NDA0Mg
Så er den trådløse lyd på plads.

Lyden styres via iTunes enten fra din(e) eksisterende computer(e) eller din iPhone.
Du kan også streame radio (inkl. DR) til alle rum, med denne løsning.

Sæt herefter aktive højttalere til – f.eks:
http://www.4sound.dk/shop/studiehoejttalere/prodipe/pod3-white.html
http://www.cableman.dk/audioengine-a2-hvid/
http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=122_163&products_id=706
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/argon_c1sub640-21_hojttalersystem.htm

Husk aktivt at vælge "Mp3" (Og ikke standard ACC) kodning, når du læser dine CD'er ind i iTunes.
På den måde er du ikke bundet af Apple iTunes i al fremtid.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2011 kl. 14:23
"Lyden skal være rigtig god" - så er mp3 eller andre komprimerede formater vel ikke en reel løsning?
Hvordan har airTunes-enheder det med synkronisering af musikken?
Reelt er det vist nogenlunde det eneste setup, der holder sig indenfor budgettet og nogenlunde lever op til kravene - under antagelse af en computer til fjernstyring er acceptabelt eller at folk i husstanden har iPhones.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2011 kl. 14:57
Det er subjektivt hvad der er god og dårlig lyd, men er helt enig med tipsen, det bliver IMO svært at realisere til 8.000,-
Dertil er jeg enig i at MP3 og andre komprimerede formater ikke kan være vejen frem, hvis god lyd ønskes. Musikken skal rippes i FLAC, ALAC, WAV eller lignende.

Benytter selv Airplay herhjemme, og det fungerer smertefrit, kæresten kan også fint benytte det uden problemer. Sonos har jeg haft en kort bekendtskab til, og det er ligeledes meget brugervenligt og ligetil. Squeezebox har jeg ikke selv prøvet, så kan ikke rigtig udtale mig om det.

De bedste løsninger er umiddelbart at købe nogle Sonos eller Airplay enheder, og koble disse op til aktive højttalere eller til stereoforstærkere med A+B speakers. En surround receiver kan også benyttes, men stereolyden er væsentligt ringere i en af disse, men der er flere med A+B udgange, samt nogle med Airplay understøttelse indbygget.
Til top
Martin Ro Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2011 kl. 08:16
mange tak for svar foreløbigt.
Jeg kan forstå at mit budget nok ikke er realistisk.

Vil I forklare nærmere omkring:

De bedste løsninger er umiddelbart at købe nogle Sonos eller Airplay enheder, og koble disse op til aktive højttalere eller til stereoforstærkere med A+B speakers.

Hvordan fungerer det i praksis?

- Martin
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2011 kl. 09:30
En billig løsning kan være:
Stue-setup: Squeezebox Touch m. usb-harddisk, stereo-receiver/-forstærker og 2 passive højttalere valgt afhængig af smag og kvalitetsbehov.
Køkken-setup: Squeezebox Boom - på trods af størrelsen spiller den rigtigt godt og det er er stereo i modsætning til Squeezebox Radio.
Kontor: Squeezebox Classic (køb brugt for 500kr) med et par aktive højttalere.

Så kan du være kørende for ganske få penge i en ganske fornuftig kvalitet. Dine cd'er ripper du i FLAC-format til usb-harddisken som kobles til Squeezebox Touch'en, hvorefter den indbyggede server håndterer musikken og evt. stream til andre Squeezeboxe på netværket.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2011 kl. 10:16
Bør Squeezebox Touch ikke helst være kablet til routeren?

Det kræver god/problemfri WiFi Hvis både Touch (server) og modtagerne er trådløst opkoblet. Men det kan sagtens virke, har selv brugt det i en periode, nu er min server (laptop) på kablet netværk så jeg kan bruge WOL.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2011 kl. 10:26
@Letten: God pointe. Uanset, hvilken musik-kilde der benyttes, vil det være hensigtsmæssigt, hvis den er på kablet netværk, da det ellers mindst vil fordoble behovet for båndbredde.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu