recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjælp til placering af højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjælp til placering af højttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BrianSPC Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianSPC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til placering af højttalere
    Sendt: 12-Januar-2012 kl. 10:59
Hej, jeg har lige købt et sæt Dali Ikon 1, og jeg er meget i tvivl om hvor jeg bedst placere dem i min stue for at få mest ud af dem.

Jeg har lavet en tegning over min stue, og foreslået 3 forskellige placeringer, hvad siger i til dem ?

Højttalerne er det runde symbol og mærket 1,2,3 som muligheder.

1 : Er ca 10cm fra loftet, lidt vinklet ned på lytte position, den højre er ude ved væggen og over tv´et, selvom det ikke kan ses på tegningen :-)
2 : Er på væggen i 1.5m højde.
3 : Er ca 10cm fra loftet i hjørnet, lidt vinklet ned på lytte position

Vi sidder mest i sofaen når vi skal høre musik.

Hvilken position er bedst ?

Redigeret af BrianSPC - 12-Januar-2012 kl. 11:02
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianSPC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 21:46
Er der ikke nogen som vil komme med et forslag ? :-)
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2012 kl. 23:30
1 eller 2 er at foretrække.
Jeg kender desværre ikke dit rum, så prøver i stedet at liste et par tommelfingerregler.
- Spil på langs af rummet, ikke på tværs.
- Diskanten skal helst være i ørehøjde i "sweetspot"
- Dine Dali burde ikke skulle vinkles horisontalt, da de i så fald kan virke lyse og skarpe. (Ved ikke om dette også gælder vertikal vinkling)

Skulle jeg vælge ud fra din beskrivelse, vil det være svært. I position 1 dækker du ikke hele rummet, men har måske lettere ved at skabe et sweetspot. I position 2 er du langt fra højttalerne som er små, i hvad der ligner et stort rum. Her kan du dække hele rummet, men vil formentlig aldrig kunne rumme højttalernes potentiale i jeres sofa, da de ikke kan spille rummet op.

Jeg ville vælge at få højttalerne i ørehøjde i pos. 1, eller få gulvhøjttalere til pos. 2, da dette umiddelbart vil give færrest begrænsninger på lyden.

Redigeret af Irenicus - 13-Januar-2012 kl. 12:08
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianSPC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 10:13
Ja der er nemlig ikke noget sweetspot fra pos 2, da jeg sidder alt for langt derfra, så måske skulle man prøve pos 1, men de hænger desværre så i loftet....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu