|
Lyd via SPDIF - Spørgsmål |
Besvar |
Forfatter | ||
MichaelSJ
Bruger Oprettet: 31-Oktober-2011 Sted: Kolding Status: Offline Point: 98 |
Emne: Lyd via SPDIF - Spørgsmål Sendt: 13-November-2011 kl. 20:33 |
|
I mit nuværende setup har jeg et par aktive højttalere forbundet til min computer via SPDIF, hvilket indtil nu har virket helt fint. Computeren kører Windows 7, højttalerne er et par AVI ADM 9.1 og der afspilles hovedsageligt FLAC. Jeg har gennem et stykke tid benyttet Foobar, hvilket jeg har været ganske godt tilfreds med. En dag slog det mig så, spiller det bare max eller er der noget man skal være opmærksom på i forhold til at opnå "optimal" lyd i et sådan setup? |
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Sendt: 13-November-2011 kl. 20:41 | |
Den mest optimale overførsel af lyd er med en Digital forbindelse, så der kan der ikke hentes noget.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
Andy Brøner
Junior bruger Oprettet: 01-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 40 |
Sendt: 13-November-2011 kl. 21:05 | |
Hvis du vil være hel sikker på at Windows ikke piller yderlig ved lyden, kan du installere et WASAPI plugin til foobar. Søg evt. på google omkring Bitperfect lyd fra en PC.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Sendt: 13-November-2011 kl. 22:12 | |
Jo, masser! For eksempelvis så reguleres lydstyrken også i det digitale domæne.... Klaus |
||
MichaelSJ
Sendt: 14-November-2011 kl. 09:00 | |
Det var lige præcis sådan noget jeg "frygtede" lidt i mit tilfælde. Men hvis jeg nu kører med WASAPI i Foobar, burde dette ikke kunne forekomme?
|
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 14-November-2011 kl. 22:06 | |
Det afhænger af om du kan styre lydstyrken direkte på dine aktive højttalere eller ej.. Hvis du ikke har mulighed for at justere lydstyrken direkte på dine aktive højttalere betyder det at de kører med fast forstærkningsgrad. Samtidigt betyder det sandsynligvis, at hvis dine aktive højttalere modtager et 16 bit musiksignal, så bliver det forstærket mest muligt, dvs. dine aktive højttalere spiller for fuld knald. Det betyder også, at hvis nu du ikke lige er i humør til at høre musik for fuld skrald og du ikke har mulighed for at skrue ned for forstærkningsgraden på de aktive højttalere, så er eneste mulighed at skrue ned ved at sende mindre end 16 bit musik over til højttalerne. Sagt på en anden måde, hvis ikke der er mulighed for at skrue ned for hvor meget de aktive højttalere forstærker, så er din computer nødt til at skrue ned for hvor mange bit musik den sender over til højttalerne og det går ud over lydkvaliteten. Det kan wasapi ikke lave om på. Hvis du vil have bedst mulig lydkvalitet bør du altså lade computerens lydstyrke stå på max så samtlige musikbits kommer ud på spdif'en og så efterfølgende bruge volumenknappen på de aktive højttalere til at bestemme hvor høj du vil have musikken. |
||
MichaelSJ
Sendt: 15-November-2011 kl. 07:32 | |
Ok ingen ko på isen der så da det er muligt at justere volumen i højttalerne (forudsat at den medfølgende fjernbetjening ellers virker ). Uden at være helt sikker lige nu, mener jeg faktisk at det slet ikke er muligt at justere volumen i Windows når WASAPI kører. I min lille verden kunne det godt indikere, at signalet ikke manipuleres i computeren inden den sendes over i de aktive højttalere?
|
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 15-November-2011 kl. 09:33 | |
Super, så er det bare at køre fuldt musiksignal over fra computer til de aktive højttalere og så ordne lydstyrken efterfølgende.
Det kan sagtens tænkes. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |