|
Højttaler kabel ? |
Besvar |
Forfatter | |
BrianSPC
Bruger Oprettet: 10-Marts-2010 Status: Offline Point: 81 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-Januar-2012 kl. 09:09 |
Hvor meget har det egentlig at sige hvor godt et kabel man bruger `?
Mit anlæg skal trække 2 stk Dali Ikon 1 mk2, ville et par alm el installtions kabler kontro et alm højttaler kabler give den store forskel `? |
|
Kayel1984
Bruger Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 70 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, altså almindelig lampeledning, hvis det er dem du hentyder til, er kun på 2x0,75mm2, hvilket ikke er nok til de højtalere, de fortjener mindst en 2x.1,5mm2 ledning...
ikke fordi at jeg tror at der ville være den store forskel, men en farvning af lydning ville sikkert springe frem, du kan jo for så vidt nøjes med den her: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x150mm2_pris_pr_meter_275_da.html eller hvis du vil have lidt bedre kabler (mere bøjelige) og fortinnede: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/supra_hoejttalerkabel/supra_mini_16_hoejttalerkabel_pris_pr_meter_2329_da.html |
|
SosFarum
Guld medlem Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1022 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er jo nærmest et religionsspørgmål du har stillet. Nogen kan ikke høre nogen som helst forskel på kabler - andre kan høre store forskelle.
Prøv om du kan låne et par forskellige kabler i den lokale hifibutik og test op mod de alm el kabler du havde tænkt dig at bruge.
|
|
BrianSPC
Funktioner
Tak(0)
|
Ja det er bare alm lampeledning jeg mente.
Grunden til at jeg tænkte det måske kunne bruges uden det store betydning er jo at de højttalere ikke brude sluge så meget power som en evt gulvhøjtaler eller en sub. Men jeg vil selvfølgelig ikke ødelægge den gode lyd i disse højttalere ved at spare på kablet :-)
|
|
Kasper_J
Guld medlem Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg forstår godt din tankegang, og det er en udbredt misforståelse, men små højttalere er altså generelt sværere at drive end de store - Således også i Ikon serien, hvor din højttaler har en lavere følsomhed end alle gulvhøjttalerne i samme serie.
Redigeret af Kasper_J - 06-Januar-2012 kl. 11:49 |
|
BrianSPC
Funktioner
Tak(0)
|
Ok hvilken str kabel skal eg bruge til dem så ?
|
|
Irenicus
Guld medlem Oprettet: 02-December-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Funktioner
Tak(0)
|
4mm2 er et godt udgangspunkt IMO, 6mm2 kunne du også prøve. AV Cables har begge størrelser.
|
|
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Funktioner
Tak(0)
|
En almindelig forlængerledning trækker uden problemer en 1000W støvsuger uden at blive varm, så uanset hvor vanskelig en højttaler du har kan trækket klares med alm. lampeledning. Undtagelsen er naturligvis hvis du har sådan noget PA udstyr med 2500W forstærkereffekt og den slags..
Redigeret af strandvasker - 06-Januar-2012 kl. 23:29 |
|
BrianSPC
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg prøver med noget 2.5mm og ser hvordan det lyder, det er til at betale sig fra :-) synes det er lidt vildt at skulle give både 40-100kr pr meter, så prøver lige denne her til 168kr for 20m :-) skal nemlig bruge ca 15-20m så der ville jo blive ret dyrt for det andet.
|
|
Skyum
Guld medlem Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
Funktioner
Tak(0)
|
Helt ærligt. Du skal bare gå i Harald Skrald og købe en rulle af deres højttalerkabel, så er du kørende.
Med Ikon 1 er der jo ikke tale om en egentlig HiFi-højttaler, så her ville jeg ikke ofre det store, men hvis du nu skriver hvor lange kabler du skal bruge, så er der nok en her inde der ligger inde med noget godt kabel til en rigtig god pris. ( jeg har mange stumper liggende (1-5 meter x 2)) Hvor i landet bor du?
|
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Funktioner
Tak(0)
|
Korrekt og der er såmænd ingen grund til at tage andet end tynd ringklokkeledning. Eller hvordan er det nu. 1kW støvsugeren trækker sådan cirka 4,3A gennem 0,75 ledningen. Hvilken impedans svarer det til? Nå ja, cirka 53 ohm og udgangstrinnet i væggen har vel en udgangsimpedans på 0,1 ohm. Anyhow, så betyder spædingsfaldet over ledningen ikke det voldsomme, for ledningen er rullet helt ud, så den bliver ikke varm og støvsugeren er ligeglad med om den får 230 eller 210 volt, den skal nok køre alligevel. Prøv at tag en 2kW vinkelsliber og forsyn den gennem en kabeltromle der ikke er rullet ud (0,75 kabel), skær så lige i noget kraftigt jern i en halv times tid og se så om du kan rulle kablet ud, eller om det er smeltet sammen..... Dine højttalere er vel på en 6-8 ohm i gennemsnit, er du uheldig er de under 2 ohm ved bestemte frekvenser og gerne med fasedrej der slæber endnu mere strøm. Vil du have nogenlunde styr på højttaleren nytter det ikke at sætte et tyndt sjaskkabel på der introducerer en lige så stor modstand som impedansen i dit udgangstrin. Et 0,75 solid core kobberkabel på 5 meter har en modstand på 0,2 ohm. Et 2,5 multicore (vi tager 200 ledere) har en modstand på 0,0003 ohm for 10 meter kabel. For øvrigt så koster 2,5 mm2 kabel hos HN ikke det voldsomme..... Klaus |
|
BrianSPC
Funktioner
Tak(0)
|
Ok så prøver jeg lige det :-) fandt noget i Bauhaus fra JoEl 2x2.5 hvid 20m for 169kr så må vi se og det duer :-)
Ikon 1 mk2 er 6 ohms Forstærkeren som skal drive dem er en Sonos ZP120 på 2x55w i 8 ohm |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |