|
Valg af lærred. |
Besvar |
Forfatter | ||
Thomasjn
Junior bruger Oprettet: 26-Juni-2011 Status: Offline Point: 48 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-September-2012 kl. 14:14 |
|
Goddag.
Da jeg har planer om at opgradere min projektor fra Optoma hd20 til Optoma hd33, tænkte jeg at det også var et godt tidspunkt at opgradere mit lærred. Jeg har i øjeblikket det billigste Lissau basis lærred, som er købt brugt, og vist har mange år på bagen. Lærredet bølger og der er en slags genskin i midten af lærredet. Jeg har kigget på et Lissau California lærred, med tabtension. Der er stor prisforskel mellem California og basis, men er det kun motorsystemet og tabtension man betaler ekstra for? Vil der være grund til at vælge et gråt lærred? Det vil være til stor hjælp hvis der var nogen der kunne rådgive mig angående valg af nyt lærred, eller anbefale et? Jeg kan max have 78". |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Selve dugen er også forskellig. Tabtension er efter min mening ret væsentlig, og i praksis får du ikke tabtension uden motor så de to ting hænger sammen. Jeg har ikke set Basis lærredet "live", så jeg ved ikke om der også er forskel på kassetten.
Bedre kontrast i et ikke-mørklagt rum. Prisen er lavere lysstyrke i billedet, men i 78" burde der være lys nok at tage af. Men du kan ikke få en California med grå dug, mig bekendt skal du til udlandet for at få grå dug og tab-tension i den prisklasse - og kvaliteten af de billige grå duge er generelt helt ude i hampen. Jeg vil til hver en tid hellere have en god hvid dug end en dårlig grå, groft sagt uanset lysforholdene (ellers er der i hvert fald så lyst at det hele kan være lige meget.)
|
||
Thomasjn
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret Otto.
Jeg vælger at se bort fra grå dug, og holde mig til en hvid. Hvor stor betydning har kvaliteten af lærred dugen at sige i forhold til projektoren? |
||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hehe den er svær at svare på. Jeg vil sige 42 ... :) Spøg til side - jeg købte et billigt lærred og en "dyrere" projektor og det har jeg fortrudt en smule. Jeg skulle have kostet noget ekstra på lærredet og evt. lidt mindre på projektor. Jeg tror ikke du kan finde noget tal som kan beskrive betydningen af lærred kvalitet i forhold til projektor. Det du oplevede på dit gamle lærred, hvor den "skinner" i midten er et kendt fænomen på et billigt lærred, det tror jeg ikke du vil opleve på det lærred du vil opgradere til.
|
||
Thomasjn
Funktioner
Tak(0)
|
|
42 siger du? jeg havde ellers forventet noget i omegnen af 30! Lissau skriver at hvis man kun ser på billedkvalitet, så er California marginalt bedre end Basis modellen. Det håber jeg dog betyder at fænomenet med at det skinner i midten ikke eksisterer. Tager man så i betragtning at der er tab-tension på California, og at mit lærred er en 3-4 år gammel Basis model, så bliver helhedsoplevelsen nok en del bedre med California modellen. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |