recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebiograf til gildesal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebiograf til gildesal

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tobiashougaard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-November-2012
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiashougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebiograf til gildesal
    Sendt: 06-November-2012 kl. 13:58
Hej alle sammen.
Jeg faldte over denne dejlige side, hvor der er en masse brugbar viden! Jeg er helt ny i faget og heller ikke en haj til teknik - så jeg håber i kunne hjælpe en helt blank kujon der bare gerne vil have en hjemmebiograf. 
Min gode far har købt en landbrugsejendom, og der har han så bygget en gildesal på ca. 180 kvadratmeter. Vi har bygget en lille bar, købt bordfodbold bord osv osv. Vi kunne så godt tænke os at vi kunne e nogle film og spille noget playstation derovre os. Derfor vil vi have en projektor. Den skal kunne tilsluttes en playstation 3, så vi kan spille spil og se film derpå. Desuden kunne det også være fedt hvis man kunne tilslutte HDMI kabel (apple tv) og evt. måske antenne? (dog ikke nødvendigt hvis det ikke kan lade sig at gøre). Jeg er lidt i tvivl omkring lyden til det, men i såfald projektor.
Nogle der har nogle bud? Jeg er i lidt i tvivl om hvor mange penge man også skal smide efter det! 

Mange hilsner
Tobias
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 14:09
Hej Tobias og velkommen til recordere.dk. Tongue

Se det er jo en større omgang som du beder om råd til. Rummets størrelse  - dets opbygning og akustik kan i sig selv være et problem.

Og hvis du reelt vil bede om råd til hvad I bør kigge på, så tror jeg det er nemmere for alle parter, at I opgør jeres ambitionsniveau, og for hvor mange penge som I reelt vil investere - og måske ombygge.

Hvis I vil have bare et fornuftigt setup med billede og lyd, så kan 100000 kr meget hurtigt været suset ud i rummetSmile

Held og lykke med projektetSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiashougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 14:17
Puha. Jamen som udgangspunkt havde jeg tænkt en projektor som kunne tilslutes en playstation 3 til omkring de 5-10.000 kr. 
Er jeg helt ude i hampen? Det er det vigtigste i første omgang. 
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af tobiashougaard tobiashougaard skrev:

Puha. Jamen som udgangspunkt havde jeg tænkt en projektor som kunne tilslutes en playstation 3 til omkring de 5-10.000 kr. 
Er jeg helt ude i hampen? Det er det vigtigste i første omgang. 
Overhovedet ikke, en god projektor til dit formaål ville være Epson TW-3200 (ca. 7.000,-), den kan ikke vise 3D, det er nok heller ikke så vigtigt.

Men alt efter lyd, så skal du jo være opmærksom på det er et ret stort rum. I har sikkert masser af muligheder, så det er da et spændende projekt.

Husk lærred til projektor, igen aghænger det af krav. Nogen kan nøjes med IKEA rullegardin eller bagsiden af en voksdug andre kræver rigtigt lærred andre igen kunne ikke drømme om at bruge et lærred til under 20.000,- (men så bruger de også en projektor til mere end 7.000,-).

Rummets størrelse kunne måske begrænses med nogle Molton gardiner, som trækkes for ved biograf/spil.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiashougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 14:30
Hej Hans.
Tak for svaret! 
Den vil jeg kigge lidt nærmere på. Prisen lyder ihvertfald fin. 
Jeg er i tvivl omkring det lærred. Er det nødvendigt når væggen er komplet hvid? 
Kan den nemt tilsluttes playstation osv? 
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af tobiashougaard tobiashougaard skrev:

Hej Hans.
Tak for svaret! 
Den vil jeg kigge lidt nærmere på. Prisen lyder ihvertfald fin. 
Jeg er i tvivl omkring det lærred. Er det nødvendigt når væggen er komplet hvid? 
Kan den nemt tilsluttes playstation osv? 

Prøv på væggen, er I tilfredse så er det jo fint, hvor stort billede vil I have ?

Hvis væggen ikke er helmat, så får man et ret ubehageligt billede.

Playstation kan kobles på direkte, men I har jo så ingen lyd.

Har I et ældre anlæg med SPDIF (altså lyslederindgang) kan PS3 tilsluttes den vej, I får så ikke HD-lyd med, men det lyder heller ikke som om I er ude efter et highend setup.

Til top
jimmi1311 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimmi1311 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2012 kl. 19:59
Når det er en gildesal har i vel et anlæg også, så smid lyden ud over anlæget eller køb en billig forstærker og et par højtalere. For omkring 10.000 kr kan man sagtens komme i gang, så kan man altid opgradere senere.

Prøv at lave en tegning af rummet og smid et par billeder op.

Mvh
Jimmi
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu