recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Danske dnp's Supernova 08-85 dug, som er ISF-certifiseret, har ingen af de problemer du nævner. 

Det er jeg absolut ikke enig i. Kombinationen af egenskaber gør den til et godt (og dyrt) alternativ i et lyst rum. Men du kan ikke snyde fysikkens love, og du kan ikke lave en dug der forbedrer kontrasten i billedet, uden at det medfører ulemper. Supernova har bestemt hotspotting, lige så vel som f.eks. Stewart ST130 har det. Om man mener det er _synligt_, eller om det er _problematisk_, det kan diskuteres. Men du kan ikke lave direktivitet i et lærred, uden at det giver en tilsvarende hotspotting - fysisk umuligt.
Det er muligt at dnp Supernova har hot spotting, men det er i givet fald i en så lille grad, at det må være nærmest ikke eksisterende og derfor ikke et reelt problem. Jeg ser det ihvertfald ikke på mit lærred, og jeg har ellers et perfekt syn (fik for nylig målt det hos en optiker - hun kaldte det et falkeblik). Så jeg mener hverken det er synligt eller problematisk. Men jeg er måske bare heldig med mit projektorsetup...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 14:52

Det er muligt at dnp Supernova har hot spotting, men det er i givet fald i en så lille grad, at det må være nærmest ikke eksisterende og derfor ikke et reelt problem. Jeg ser det ihvertfald ikke på mit lærred, og jeg har ellers et perfekt syn (fik for nylig målt det hos en optiker - hun kaldte det et falkeblik). Så jeg mener hverken det er synligt eller problematisk. Men jeg er måske bare heldig med mit projektorsetup...

Jeg har på ingen måde perfekt syn, teknisk set er jeg at betegne som synshandicappet - så dén del af det er mindre væsentligt... Det drejer sig om at vide hvad man kigger efter, og ikke mindst at vide hvordan det skal se ud. Jeg siger ikke det er problematisk, jeg siger at det er fejlinformation at sige at det ikke er der.

Iøvrigt er der flere forskellige versioner af Supernova, med meget varierende grad af hotspotting.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 15:10

Jeg har på ingen måde perfekt syn, teknisk set er jeg at betegne som synshandicappet - så dén del af det er mindre væsentligt... Det drejer sig om at vide hvad man kigger efter, og ikke mindst at vide hvordan det skal se ud. Jeg siger ikke det er problematisk, jeg siger at det er fejlinformation at sige at det ikke er der.

Iøvrigt er der flere forskellige versioner af Supernova, med meget varierende grad af hotspotting.
Nu svarede jeg HD-Enjoyer, at dnp supernova ikke har nogen af de problemer han nævnte, og med problemer mener jeg >>problemer<<, som at det er problematisk (synligt). Jeg har aldrig påstået at dnp supernova komplet fri for hot spotting.
Jeg har et 100" Supernova Flex Classic. Har du set dette lærred, og hvis ja, mener du det har et hot spotting problem?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 15:39

Nu svarede jeg HD-Enjoyer, at dnp supernova ikke har nogen af de problemer han nævnte, og med problemer mener jeg >>problemer<<, som at det er problematisk (synligt). Jeg har aldrig påstået at dnp supernova komplet fri for hot spotting.
Jeg har et 100" Supernova Flex Classic. Har du set dette lærred, og hvis ja, mener du det har et hot spotting problem?

Jeg har set modellen, men jeg kan ikke huske specifikt hvor meget de enkelte har i forhold til hinanden. Jeg mener hotspotting er synlig. Er det et problem? For mig, ja. For andre, måske ikke. Men der er bestemt situationer hvor de ulemper overskygges af fordelene, og jeg har også solgt et par stykker.

Men du skrev problemER. Udover hotspotting, så kan man godt se at strukturen er anderledes, der er en skinnende effekt, som ikke er på et neutralt lærred. Jeg tænkte egentlig ikke specifikt på hotspotting, mere på oplevelsen som helhed.

Lad mig stille dig et spørgsmål: Ville du vælge dén dug, hvis du havde et fuldstændigt perfekt rum, totalt mørklagt med mørke vægge?
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 15:49

[QUOTE=Tarkin]
Lad mig stille dig et spørgsmål: Ville du vælge dén dug, hvis du havde et fuldstændigt perfekt rum, totalt mørklagt med mørke vægge?
Nej. Det har jeg også understreget så sent som i går. Jeg skrev: "Men vi er nok ikke uenige om, at det ideelle bio rum er totalt mørklagt, med mørke vægge/lofter m.v. og har et hvidt lærred."
Sagt på en anden måde: Et gråt lærred er (som regel) bedst i lyse omgivelser, og et hvidt er (som regel) bedst i helt mørke omgivelser.
Trådstarter spurgte til, hvad han burde vælge, hvidt eller gråt. De fleste sagde hvidt. Jeg sagde gråt, da det (som regel) egner sig bedst til lyse omgivelser, som jeg har. Og trådstarter har også lyse vægge m.v.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 16:23

Nej. Det har jeg også understreget så sent som i går. Jeg skrev: "Men vi er nok ikke uenige om, at det ideelle bio rum er totalt mørklagt, med mørke vægge/lofter m.v. og har et hvidt lærred."

Hvilke ulemper har dit lærred da, siden du ikke vil bruge det i et perfekt rum?
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 16:31

Hvilke ulemper har dit lærred da, siden du ikke vil bruge det i et perfekt rum?
Ingen nævneværdige, men jeg kunne spare en masse penge ved at vælge et hvidt neutralt ISF lærred Wink

Til top
HD-Enjoyer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juli-2009
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HD-Enjoyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 16:53

Nu svarede jeg HD-Enjoyer, at dnp supernova ikke har nogen af de problemer han nævnte, og med problemer mener jeg >>problemer<<, som at det er problematisk (synligt). Jeg har aldrig påstået at dnp supernova komplet fri for hot spotting.

Jeg vil lige understrege at jeg er ekstrem følsom for både hotspotting og glimmereffekt og hotspotting var jo netop en af mine omtalte issues.

Personligt er det en fornøjelse at udnytte en neutral hvid isf dugs fordele, ved at kunne dæmpe de værste refleksioner fra rummets loft med sort stof.

Med denne dæmpning holder det hvide lærred stort set same sortniveau som et gråt lærred uden omtalte dæmpning.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu