|
Fejl i billede på projektor |
Besvar |
Forfatter | |
Bromberg
Super bruger Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 292 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-Maj-2012 kl. 10:01 |
Sad i går og så film på min projektor, en Benq W1200, da jeg bliver irriteret over en fejl i filmen. Det viser sig så at det faktisk ikke er filmen, men projektoren der genererer fejlen. Jeg skifter kilder, og fejlen er den samme, jeg rykker projektoren, og fejlen er den samme. Det ligner en fejl i optikken, som en streg der går fra venstre hjørne mod midten. Den varierer i farve, lidt som en regnbue, så det får mig til at tænke det er i optikken. Den har kørt i 14 timer, så den er jo ret ny.
Som billedet viser, (den grå masse er en skulder) følger fejlen skulderen, det er tilfældigt, for den er konstant ensartet. Er der nogen der har et bud på hvad det kan være, eller er det en bytter? MVH |
|
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan ikke sige dig hvad fejlen skyldes, men det skal i hvert fald ikke være der, så jeg ville nok henvende mig i butikken...
|
|
Bromberg
Super bruger Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 292 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mystikken breder sig. Jeg ville teste med min macbook pro (her til aften 22.30), via dvi->hdmi, og det har "kureret" fejlen. Også via de andre kilder. Jeg tænkte fejlen kunne ligge i hdmi kablet, men fejlen er væk ... det kan være en periodisk fejl, men de er dødsvære at teste sig frem til
Kan et HDMI-kabel skabe en sådan fejl som vist på billedet ovenover, eller skal jeg lede efter fejlen i projektoren? Fejlen har aldrig vist sig på min skærm, men der er heller ikke et 10m kabel imellem... Redigeret af Bromberg - 20-Maj-2012 kl. 23:07 |
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er sikkert " Regnbue-effekten ", du har set, som DLP-teknologien lider af!
|
|
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes, det er meget svært at se, hvad billedet ( må kunne gøres bedre ) forestiller, men jeg kan se nogle lilla og gule striber henover billedet...
Redigeret af Supergris - 21-Maj-2012 kl. 01:58 |
|
Bromberg
Funktioner
Tak(0)
|
Det er ikke dlp-regnbuer der er problemet. Jeg kan godt ane dem hvis jeg flytter øjnene hurtigt over skærmen, og hvis baggrunden er hvid. Billedet er dårligt, og man kan kun svagt ane hvad de er problemet, det er blot for at forsøge på at give dem der kan/vil hjælpe en idé om problemet. Det er således ikke farverne langs skulderen, de skyldes nok det ringe kamera billedet er taget med, snarere end det er projektoren, men den streg der anes langs skulderen.
|
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kunne det have noget at gøre med opsætningen af farver:
Mac Book: 32 bit farver Windows (media server??): 16 bit farver Hvis jeg sætter min windows ned til 16 bit farver ser jeg ligende ting, men dog mest på overflader der er "ens farvede", her vil jeg pludselig kunne se nuancer som ikke burde være der. Blot et gæt ... |
|
Bromberg
Funktioner
Tak(0)
|
Min HTPC er en mac mini, som bruger standard opsætning, ligesom min macbook...
|
|
cbroegger
Bruger Oprettet: 19-Marts-2006 Status: Offline Point: 90 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis fejlen er rød/lilla - grøn - gul agtige streger (pastel farve), er det en chroma resampling fejl. Det er oftest pga. fejl i chrome resamplingen i HDMI receiveren ( i projektoren). Det opstår fordi enten bitlængden eller samplingen ikke er korret. Med mere almindelige ord, opstår fejlen fordi hdmi modtageren får at vide at signalet f.eks. er et 4:2:2 YCbCr 8 bit, men i virkeligheden er et 4:4:4 YCbCr 10 bit, eller et RGB hvor projektoren forventer YCbCr. Det opstår fordi EDID handshake ikke fungerer ordentligt, og det kan være defekt hdmi kabel eller fejl i software.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |