recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - montering af lofthøjtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

montering af lofthøjtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bachaaen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bachaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: montering af lofthøjtalere
    Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 00:06
Jeg ønsker at montere lofthøjtalere i et nyt køkkenalrum.
Der er 95mm isolering under dampspærren + forskalning plus gipsloftet.
Højtalerne kan altså monteres uden at bryde dampspærren.

Hvordan ville I montere?
1) Køb en backbox til 700 kr. pr højtaler i HiFi-Klubben og monter deri?
2) fjern isoleringen mellem dampspær og højtaler.
3) Pres højtaleren op i isoleringen
4) noget fjerre?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 00:25
Brugeren Fausing har lige monteret sine uden backbox. Når der ellers er isolering på indersiden, kan en backbox ikke betale sig. Det er til når man monterer i en hulrum. Men jeg ville dog skære isoleringen til og tilmed beklæde indersiden med noget højttalerstof eller evt. bare noget lærred af en slags, så isoleringen ikke drysser ned i højttaleren. Den der med at presse højttaleren direkte op i isoleringen vil jeg i hvert fald fraråde.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bachaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 00:49
Den isolering, der er rundt om højtalerhullet vil vel næppe drysse mere eller mindre end den isolering en blackbox er brklædt med indvendigt. Men det er selvfølgeligt ret nemt sidenhen afmontere højtaleren og beklæde hullet indvendigt.
Lige nu og her er det vigtigst at finde ud af hvad jeg skal huske inden loftet sættes op.
Så vidt jeg kan se, så handler det mest om føring af højtalerledning.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Brugeren Fausing har lige monteret sine uden backbox.

fra side 42 bliver der snakket lidt "indbygnings teori".
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bachaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 01:03
Tak for linket ned midt i en anden debattråd - hvor emnet lige netop var diskuteret. Det havde jeg ikke lige fundet. Jeg tror jeg satser på løsning 2. Hullet bagved skal nok blive lukket nok.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 02:03
Men hvis du læser videre, så kan du se Fausing prøvede en del, og fandt frem til at kasserne ikke gjorde en forskel, og monterede dem derfor uden.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bachaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 21:27
Nemlig. Eneste forskel er at Fausing benytter troltect som loft og ikke lydgips. Troltecten er ikke perforeret med huller på samme måde som lydgips. I praksis tror jeg dig ikke, at det gør den store forskel, hvis blot jeg nøjes med at fjerne isoleringen lige der hvor højtaleren skal være. Det gode er, at der er plads til højtaleren uden at skulle gennembryde dampspæren.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu