recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vellykket akustik projekt !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vellykket akustik projekt !

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vellykket akustik projekt !
    Sendt: 19-November-2012 kl. 13:04

LOLEn kammart og jeg har længe være utrolig træt af akustikken i vores stuer, "efterklangen" den var meget lang, tydelig når man snakkede og klappede i hænderne, og vigtigst af alt, lyden blev total ødelagt 

- Vi kontakte da nogle firmaer som forhandler akustik løsninger, men jeg kom hurtig frem til at det var ret så dyrt, så derefter begyndte jeg at undersøge om det ikke var noget som kunne laves til et "gør det selv projekt" - og jo, det kunne man! det virker genialt, og er billigt!

Jeg vil derfor gerne dele dette med jer, sådan i kan få inspiration til billig akustik, hvis det skulle have interesse!

Vi besluttede os for at fremstille akustikplader med på 120cm gange 120 cm. Krav jeg stillede til mine akustikplader var at de skulle kunne flyttes, nemt når man engang skifter til anden lejlighed,og så skal de samtidig være effektive og flotte! I fællesskab med en kammarat fik vi fremstillet 10 plader af overstående mål, 5 til os hver. Vores omkostninger pr. mand har været små 1400.kr !

Materialer/ Processen

4 stk. Brader til rammen med målene: L120 H10 B2. med andre ord, vores kasser blev 10 cm høje. som akustik dæmpning, fyldte vi rammerne op med  10 cm tyk rockwool. For at holde rockwoolen brugte vi plastik hegn på begge sider, med stor fokus på at stramme bunden godt op, således at rockwoolen ikke ville hænge. Efter at alle kasser var fyldt med rockwool, så polstrede vi alle rammerne med hvidt stof som vi havde købt i stof2000.

Plastik hegnet og stoffet hæftede vi fast med en pistol som vi købte i stof2000, til 50.kr!

beklager kvaliteten af billederne, "en sølle Iphone 4"..

Materiale som vi havde indkøbt !

Den Første færdig ramme med rockwool og plastikhegn til at holde rockwool'en på plads Wink

hæftningen af stoffet på de færdige rammer Smile

4 stk. færdig akustik rammer monteret i loftet Clap

Efter de 4 plader blev monteret i hver vores stuer, så kunne vi konkluderer at de virker ekstrem godt, efterklangen er virkelig blevet forkortet rigtig meget, utrolig hørbart! - også i normale samtaler, kun positivt !

ris,ros og kommentar/spørgsmål modtages meget gerne LOL

Mvh Rene

Redigeret af rene49 - 19-November-2012 kl. 13:05
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2012 kl. 14:12
Smukt og vand på min mølle om at man lige så godt kan lave den slags selv Thumbs Up
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2012 kl. 14:27
Ja det virker skide godt, og så er det rigtig sjovt at lave sådan noget selv ;-) !
Men det kræver dog tid og planlægning !
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2012 kl. 14:31
Godt gået :) Hvis du har rockwool tilovers, så prøv evt at placere det på sidevægge hvor højttalernes førstereflektion er. Der er yderligere forbedringer at hente.
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2012 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Godt gået :) Hvis du har rockwool tilovers, så prøv evt at placere det på sidevægge hvor højttalernes førstereflektion er. Der er yderligere forbedringer at hente.

Hej jonas, ja det er jo med inspiration fra dig at jeg er kommet hertil Big smile
tak for vejledning og inspiration !

ja har to malerier som hænger på væggen, omkring den første refleksion, overvejer kraftigt at fylde dem ud med rockwool LOL
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu