|
hjemmebio for nybegynder |
Besvar |
Forfatter | |
nybegynderen
Ny bruger Oprettet: 01-Februar-2011 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-Januar-2012 kl. 21:37 |
Hej
I hjalp mig for et stykke tid siden med valg af surround receiver og højtalere, og det er jeg stadig rigtig glad for. Nu har jeg så fået idéen at jeg vil omdanne et gæsteværelse til en hjemmebiograf Desværre har jeg p.t. et begrænset budget på 5-6000 kr. til grej (heldigvis har jeg jo allerede surround anlæg samt højtalere). Rådet med at vente til der er flere penge er lidt hårdt for mig, da jeg er typen at når først beslutningen er taget om nyt grej, kan det kun gå for langsomt. Jeg har egentlig tænkt mig at bruge alle pengene på projektoren i første omgang (for at få så god som muligt for budgettet), og så starte med en hvid malet væg eller rullegardin el.lign. for senere at købe et rigtig lærred. Rummet bliver med mørklægning, og måske sortmalede vægge..skal lige høre konen om hun synes det bliver for skummelt, hehe Vedr. valg af selve projektoren,har jeg læst mange af de andre "hjælp" indlæg herinde vedr. køb af projektor, og bliver nærmest mere og mere forvirret jo mere jeg læser Jeg skal primært se BluRay (og lidt DVD)..TV osv er stadig på 42" Plasma i stuen. Så jeg skal vel gå efter 1080p hvis muligt. Når jeg læser herinde, kan jeg se at mange anbefale Epson EH-TW3200, og selvom den er dyrere end mit umiddelbare budget må jeg vente på den hvis det er den helt rigtige..i det prisleje. Har også kigget lidt på BenQ W1100, som jo også er lidt over budgettet. Men er umiddelbart mest hooked på LCD da jeg kan forstå at de oftest larmer lidt mindre (den kommer til at være næste over hovedet på os) og det famøse rainbow-halløj Beklager at jeg ikke kan være mere konkret, men jeg er meget ny på alt det her, så vil være meget taknemmelig for al hjælp og råd jeg kan få..også hvis der er tips til maling/rullegardin der er ok...det her med DIY lærred er nok ikke noget for mig, da jeg er non-handyman På forhånd tak |
|
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tag forbi hifiklubben el. lign, og find ud af om du har problemer med regnbuer fra DLP. Når du har fundet ud af det er det lettere at rådgive.
Med dit budget ville jeg se efter noget brugt. Jeg har selv købt en brugt 720p projekter da jeg skulle finde ud af om jeg ville ha projektor eller ej, og der er nogle gode muligheder på dba.dk pt.
|
|
cgmand
Guld medlem Oprettet: 24-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 694 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ka se der er en AE4000 til salg på dba, godt nok til 9k.. Men måske du kan presse ham lidt :) Det er en ret fed projektor og langt bedre end TW3200
|
|
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
|
nybegynderen
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar
Jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at købe brugt..har haft dårlige oplevelser tidligere med brugt elektronik. Så hellere en lidt mindre godt projektor, som dog sikkert vil dække mit behov fint. Som foreslået vil jeg nu en tur forbi den lokale Hifiklubben og få demonstreret en DLP projekter for at se "regnbue" effekten eller mangel på samme. hvis ikke det er et problem for mig, kan jeg se a BenQ W1060/W1100 vil være i de prisleje jeg er efter. (Hifiklubben har ovenikøbet et tilbud om at man får et 78" lærred med oveni prisen hvis man køber en W1100 lige i øjeblikket) I mit oprindelige indlæg fik jeg ikke forklaret hvor langt jeg skal sidde fra den osv..det har måske indflydelse på om det absolut skal være 1080p osv. så om det evt. er nok med en god 720p som i forslår. jeg kommer til at sidde 3-4 meter fra skærmen kun, dog vil den være midt for lærredet, så har ikke så meget brug for lens shift osv tror jeg. |
|
nybegynderen
Funktioner
Tak(0)
|
Hej igen
Jeg har nu set en DLP (BenQ w1100) i aktion, og kunne desværre nemt se regnbue problemet Så nu har jeg lagt mig fast på Epson TW3200 Nu skal jeg så igang med research vedr. ophæng (lærred kommer senere). Jeg har planlagt at hænge den op i loftet..har ikke lagt mig fast på ophæng, men den skal vel bare kunne holde til de knap 8kg Jeg har egentlig ikke taget stilling til om jeg gerne vil have 90" 100" eller hvad Kigger jeg på: http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW3200-projection-calculator-pro.htm Hvis ellers jeg forstår den rigtigt er det skidt hvis projektoren kommer tættere på skærmen end 3.68m ved en skærmstørrelse på 91" ? ...det er nemlig deromkring min kommer til at være. Jeg går ud fra at det så betyder der slet ikke bruges zoom ? og hvis jeg vil have f.eks. 100" skal den være mindst 4.04 m væk ? er det sådan man skal forstå det ? Synes jeg læste et sted at det heller ikke er bedst at være på min zoom, men måske midt imellem min og max zoom..korrekt ? På forhånd tak for råd og vejledning..er lidt lost, hehe p.s. indtil jeg har lagt mig fast på billed størrelse vil jeg bruge en hvid væg eller købe tupplo lærredet i Ikea og derefter skrabe penge sammen til et ordentligt lærred |
|
plysgaard
Junior bruger Oprettet: 30-April-2011 Status: Offline Point: 41 |
Funktioner
Tak(0)
|
"Men er umiddelbart mest hooked på LCD da jeg kan forstå at de oftest larmer lidt mindre (den kommer til at være næste over hovedet på os)" |
|
nybegynderen
Funktioner
Tak(0)
|
Hej
Du har sikkert ret...har ikke set Epson i demo, udelukkende BenQ..men som jeg lige nævnte ovenfor var regnbue effekten alt for tydelig for mig, vil ødelægge min film oplevelse. Så jeg har bestemt mig for Epson...kan se at prisen for den svinger en del..kostede 6600 før Jul, da jeg kiggede på den for nylig var det 7200 hos Elgiganten, nu er det 8.000..så venter og ser om den ikke falder lidt igen Så nu er jeg igang med at se på selve indretningen af rummet. Har planlagt at male endevæggen sort og sidevæggene grå...har læst her på forum at der anbefales glans 5..så det prøver jeg..skal lige forhandle med Konen om hvor mørk den grå farve skal være, hehehe Har til start købt Tupplur hvid mørklægningsgardin fra Ikea som lærred, idet jeg kom til at tænke på at min hvidmalede endevæg som jeg egentlig ville starte med er skurede mursten, så jeg ville sikkert kunne se murstens mønsteret i filmen. Læste en her på forum der havde konverteret det til et fastrammelærred..lød spændende. Derefter skal jeg prøve at se på alt det her med afstand, zoom osv jeg kort nævnte ovenfor...der er meget nyt i sådan et projekt |
|
Chaospling
Guld medlem Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 552 |
Funktioner
Tak(0)
|
Følger også lige med i dit projekt, da vi er i nogenlunde samme båd. Anbefales der glans 5 for maling? Jeg troede at man bare skulle så langt ned som muligt, altså have så mat en væg som muligt...
|
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2350 |
Funktioner
Tak(0)
|
Den er nede i 6999 kr. igen. |
|
nybegynderen
Funktioner
Tak(0)
|
woah tak for heads up...den er nu bestilt
|
|
nybegynderen
Funktioner
Tak(0)
|
lige en lille status i tilfælde at nogen har haft de samme overvejelser som mig.
Jeg har fået hængt min Epson TW3200 op og jeg er rigtig glad for resultatet. På trods af at jeg p.t. bare bruger en hvid murstensvæg er det meget flottere end jeg havde regnet med. Den er også næsten lydløs..kun hvis jeg muter lyden i filmen kan man svagt høre en lille blæser. En ting der også overraskede mig er at den er meget lys stærk, og selv om jeg har lys tændt i rummet er billedet nem at se, så har nu bestemt mig for at alle fremtidige Landskampe og CL fodbold skal ses på 105" I en af de udenlandske anmeldelser af denne projektor anbefalede de de indstillinger som de synes var bedst. Dem prøvede jeg så og kan give dem ret i at det er pænere end default. Det er muligt at det kunne blive endnu bedre hvis en professional kom og kalibrerede den..men det kommer måske når jeg engang har et rigtig lærred. De indstillinger de anbefalede var (hvis nogen skulle have lyst til at prøve dem) : Cinema Mode Eco power mode Color Temperature : 7500K Gamma : 2.4 Contrast : -5 Epson Super White : On (findes i Signal menu) Iros : Off |
|
Wheels
Bruger Oprettet: 06-September-2008 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 67 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg sprang også selv på en TW3200 efter længere tids overvejelser. Men til sidst stod min gamle dataprojektor af, og så skulle jeg bruge en ny. Valget var ret ligetil, da projektoren skulle stå samme sted - bag et hul i en gipsvæg på en hylde. Det betød, at blæserne skulle være på for-/bagside, og at objektivet skulle være placeret midt på projektoren - eller at der var vandret lensshift. Samtidig bruger jeg ikke hjemmebioen så tit, så jeg ville gerne holde mig et pænt stykke under 10.000 kr. Jeg har et ISF-kalibreret Pioneer Kuro-tv, så jeg var ret spændt på billedkvaliteten på Epsonen. Og den har ikke skuffet. Den mangler stadig det sidste i forhold til tv'et, men det er tilpas i nærheden til, at jeg uforbeholdent kan nyde den store billedstørrelse. Jeg har også taget udgangspunkt i anbefalede indstillinger på nettet (AV-forums). De ligger tæt på dine: Cinema Mode (mørklagt) / Living Room (med lidt lys tændt) Eco power mode Color Temperature : 7000K Gamma : 2.3 Contrast : -5 Iris : Off Jeg har ikke prøvet Super White-funktionen, men jeg tror faktisk også, den vil gøre en positiv forskel, hvis den virker som beskrevet. Jeg bruger et hvidt gain 1.0/1.1 rullelærred fra Elite Screens, som bare skulle være et billigt match til min gamle dataprojektor. De næste opgraderinger bliver formentlig et bedre lærred. ISF-kalibreringen kommer nok til at vente, da jeg som sagt egentlig er ok tilfreds, som det er nu.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |