recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tips til DIY "lærred"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tips til DIY "lærred"

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nybegynderen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2011
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nybegynderen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tips til DIY "lærred"
    Sendt: 06-Februar-2012 kl. 17:31
Hej igen
Efter at have brugt alle mine spare skillinger på selve projektoren og surround anlæg, er jeg nødt til at vente med et rigtigt lærred.

Jeg købte en Tupplur rullegardin i Ikea, som er 2m bred, men da jeg havde sat projektoren op, prøvede jeg lige på en hvidmalet murstensvæg.
Det er egentlig ok, meeeeen lidt irriterende med murstensmønster i filmen, hehe

Til gengæld opdagede jeg at 113" er så meget bedre end 90" Tongue

Så har skrottet Tupplur projektet for nu.

Nu har jeg så tænkt over et par andre billige idéer, og håber nogen selv har prøvet noget lignende og kan give deres besyv med..godt..skidt..alt er velkomment

Idé 1:
Købe en Hvid melamin belagt spånplade i korrekt størrelse
Fordelen vil være at jeg er sikker på at overfladen er jævn..spørgsmålet er så om den hvide farve så kan bruges.

Idé 2:
Købe en normal spånplade og selv male den hvid.
Så er spørgsmålet jo hvilken maling..der er jo en milliard forskellige hvide farver, forskellige glans osv.

Jeg har ikke den store maler erfaring, så ved slet ikke om det er nemt at få en fin overflade.

- - -

Nogen der har tips / Do's /dont's ?

på forhånd tak
Til top
gasjack Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2008
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasjack Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2012 kl. 19:49
Jeg købte noget mørklægningsstof i Salling og brugte denne opskrift med god succes:

Det at have en sort ramme omkring giver en meget bedre oplevet kontrast.
Det skal siges at jeg spraymalede min ramme mat sort i stedet for at beklæde den med stof. 

Derudover brugte jeg et øje i hvert hjørne så skærmen hang helt tæt til væggen (den kan godt vride sig lidt når stoffet er spændt op).

Redigeret af gasjack - 06-Februar-2012 kl. 19:50
Pana PX80 - Denon AVR 2106 - Troels Gravesen TJL fronter og center - HTPC baseret på D945GSEJT
Til top
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hjernemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2012 kl. 21:08
Her er en beskrivelse af hvordan man vælger maling til lærredet:
Som lærred ville jeg nok vælge en 10 mm MDF-plade. Den bliver ikke ru som en spånplade når du maler på den.
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2012 kl. 21:26
jeg ville kigge her
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=752415
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2012 kl. 12:20
Der er også folk der har benyttet gipsplader med held. En billig, jævn, og hvid falde. 
Til top
nybegynderen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2011
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nybegynderen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2012 kl. 20:52
Tusind tak for alle svarene..har læst links osv og er blevet klogere..og mere forvirret over alle de maler tekniske udtryk, hehe

Jeg er kommet frem til at jeg stadig går efter at male en spånplade..var hos min lokale træ-pusher (Stark) og de havde kun MDF i 244x122..de 122 er for lidt..og kan ikke lige overskue at skulle have 2 plader sat sammen osv.

Så prøver med spånplade, som jeg først grunder og derefter maler med en hvid, formodentlig glans 5.

Jeg vil prøve på en mindre plade et par forskellige glans af hvid og så holde den op foran billedet for at se hvordan det tager sig ud.

Kan iøvrigt se at rigtig mange anbefaler Screen Goo maling, men til en pris af 1800 er det p..t for dyrt for mig, så prøver fattigmandsløsningen Wink

Nogen jeg også lærte ud fra de steder i linker til er at når jeg skal male skal man have den rulle med absolut fineste hår for at få pæneste overflade.

Endnu en gang tak for hurtig respons

Til top
jimmi1311 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimmi1311 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2012 kl. 13:54
Det lyder spændende....du må endelige holde os opdateret :-)
Til top
goffers Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Februar-2012
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér goffers Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 14:00
Det at have en sort ramme omkring giver en meget bedre oplevet kontrast. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu