recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man male et rullelærred ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man male et rullelærred ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man male et rullelærred ?
    Sendt: 19-December-2011 kl. 11:23
Er der nogen der har prøvet dette ? Jeg har et dårligt rullelærred med flere forskellige fejl.. glimmer effekt, hotspotting osv..

Så overvejede bare at male lærredet.. Men kan det overhovedet lade sig gøre ? Og i så fald hva for noget maling skal man bruge ?
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Er der nogen der har prøvet dette ? Jeg har et dårligt rullelærred med flere forskellige fejl.. glimmer effekt, hotspotting osv..

Så overvejede bare at male lærredet.. Men kan det overhovedet lade sig gøre ? Og i så fald hva for noget maling skal man bruge ?

Lad mig starte med at sige at jeg ikke har prøvet, men jeg har kigget på det tidligere da jeg også har haft et møg lærred. Det ser ud til at det godt kan lade sig gøre. Man kan i hvert fald finde flere rundt om på de engelsksprogede fora der har prøvet. F.eks. her:

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 19-December-2011 kl. 18:07
Til top
mugge66 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Januar-2007
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mugge66 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 18:31
Hej

Jeg gav på et tidspunkt 1800kr for et sæt maling til væg i denne kasse var der både magnet bånd og magnet maling + div andre malinger min vurdering var at der er spild af penge jeg syntes det fik en mærkelig overflade, jeg skal nok uddybe senere. Smile

mugge66
Udstyr Pentium 2 166MHZ DUAL Floppy drev, 56mb ram, 100w psu, 8mb onboard Graphic
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 09:57
tvkartoffel: Tak for linket, det ser jo super godt ud.

Mugge66. Havde ikke tænkt mig at bruge noget specielt maling. Bare en ganske almindelig mat hvid. 

Men skal lige have læst hele den der tråd igennem først
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 11:03
hvis alternativet er at smide lærredet ud, så kan du jo ikke tabe mere end malingens pris.
Jeg er dog meget skeptisk - hvad gør malingen når du ruller lærredet igen - evt. krakelerer den!
Held og lykke (afraid You might need that!)

God jul - Mvh FNørd
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2011 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

hvis alternativet er at smide lærredet ud, så kan du jo ikke tabe mere end malingens pris.
Jeg er dog meget skeptisk - hvad gør malingen når du ruller lærredet igen - evt. krakelerer den!
Held og lykke (afraid You might need that!)

God jul - Mvh FNørd

Se link tvkartoffel har postet, jeg blev overrasket, jeg regnede også med malingen ville falde af.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2011 kl. 08:59
Det skal helt sikkert prøves. Men forstår ikke helt hvorfor han også maler det sorte ?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2011 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Det skal helt sikkert prøves. Men forstår ikke helt hvorfor han også maler det sorte ?

Har du tænkt over hvilken maling du vil bruge? Det kan være lidt af en jungle at finde blandinger der er kunne tænkes at være egnet. Her tænker jeg ikke på om det er fleksibelt nok til at blive rullet, men på selve farven. Ovre på Home Theater Shack er der nogen der har eksperimenteret en del med det, men de malinger de bruger kan man ikke få i Danmark, så man er lidt på herrens mark hvis man vil prøve at kopierer deres angiveligt gode resultater. Måske du alligevel kan finde lidt inspiration der, hvis du vil have specielle egensakaber ved lærredet.

Efter hvad jeg fandt ud af findes der to universielle farvekode systemer: "Ral" og "NCS", og dertil kommer et hav af propietære farvesystemer der kun kan bruges sammen med bestemte mærker.
Hvis du bare vil have en neutral "farve".- Altså helt hvid eller en grå, kan man let få fat i dem. Konkret ved jeg at Jotun har dem og Jotun opgiver i enkelte af deres kataloger farven efter NCS systemet.

Du kan se her hvordan en neutral hvid eller grå er navngivet efter NCS:

"Pure greys do not have hue and is notated by its nuances and a letter ‘N’. White is ‘S0500-N’, while black is ‘S9000-N’. ‘S1000-N’, ‘S1500-N’ and ‘S2000-N’ are gradations of pure grey."

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor neutral malingerne i virkeligheden er selv om de er angivet til at være det, men mon ikke de er neutrale -nok-?

MVH

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2011 kl. 14:40
Interessant tråd! Har lagt mærke til at maling på et par cowboybukser sidder rigtig godt fast, også selvom de "rulles sammen". Tror det var acrylmaling til træværk. Men om det kan fåes i mathvid ved jeg ikke
Til top
welliis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-Januar-2012
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér welliis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2012 kl. 14:24
Her tænker jeg ikke på om det er fleksibelt nok til at blive rullet, men på selve farven. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu