|
projektor og hvide vægge |
Besvar |
Forfatter | |
Bruger udmeldt 11
Bruger Oprettet: 10-Januar-2012 Sted: Denmark Status: Offline Point: 98 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-Januar-2012 kl. 14:13 |
hej recordere, vil gerne havde en projektor + et isf lissau fastrammelærred efter jeg fik forvidst et par film forleden var jeg ikke i tvivl det er langt federe end et tv til blueray. mit næste problem er så at jeg har hvide vægge i lejligheden, vil det ødelægge projektor oplevelsen eller skal jeg bare kigge efter en bedre projektor? eller er man nød til at male væggen sort bag lærredet? inde på avforums.com har de testet optima hd83 og der står den kan fungere i et rum med hvide vægge så det måske sådan en jeg skal ha? eller er det til at overleve med hvide vægge? kom gerne med erfaringer,
mvh jonas |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har ingen problemer med hvide vægge, men jeg tror ikke du skal meget over en 2000 til 2200 lum. i projektor styrke.
Men det kræver så at du kan mørklægge stue/rummet. |
|
Jens Thomsen
Bruger Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jonas, jeg er samme båd som dig. Jeg har læst en hel del om emnet de sidste par uger, og der vil altid være nogle entusiaster, der svarer, at det kan man lige så godt opgive. Jeg overvejer selv en JVC X30 og har læst det meste af tråden om den på avsforum.com, og her er der altså flere, der har lignende omgivelser som mine, og som er meget, meget glade for deres køb alligevel. Man skal bare gøre sig det klart, at man naturligvis altid vil få det bedste billede i et mørkelagt rum med mørke vægge. Men det betyder ikke, at man ikke kan få et "fint nok" billede under andre forhold.
Jeg har selv både hvide vægge og hvidt loft (2,80m fra gulv til loft). Jeg har ikke mulighed for at ændre farven, fordi jeg bor i en lejelejlighed, så jeg skal bruge en projektor, der svarer til mit behov og et lærred, der passer til den. Jeg havde egentligt overvejet den nyeste Panasonic, fordi den på papiret er mere lysstærk (opgivet til 2000 lumens) end JVC'en (opgivet til 1300 lumens), men på avsforum.com er der flere, der har haft begge indenfor døren, som siger, at JVC'en i praksis er klart mere lysstærk end Panasonic. Pony65--> Det ser fedt ud. Hvilket lærred bruger du?
|
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej.
I kan lige så godt opgive at læse specifikationerne på lysstyrke. Der er, mig bekendt, ingen projektor beregnet for almindelige forbrugere der kan give den opgiven lysstyrke og samtidig vise et ordentligt billede. Alle opgivelserne er MAX opgivelser der kun gælder for indstillinger der kompromitterer billedkvaliteten.
Dermed ikke sagt at de nævnte projektorere ikke kan give lys -nok-. Det kan de sikkert. Min egen epson kan give omkring 500 lumen i biografindstillingen med en næsten ny lampe. Det er nok så længe man ikke går over gevind med lærredstørrelsen og nok meget repræsentativt for hvad man kan forvente i forbrugerklassen. Nogle kan nok give lidt mere, men man skal ikke forvente at komme over 800 lumen hvis billedet samtidig skal være godt.
Min stue har hvidt loft og sandfarvede vægge. Jeg kan få et udmærket billede -hvis- jeg mørklægger eller bruger den om aftenen. Til nød kan man have en lille spotlampe tændt hvis den ikke skinner direkte på lærredet. Dagslys og projektor er en meget dårlig kombination og kan kun virke hvis man har -meget- beskedne krav til billedkvaliteten.
MVH
Redigeret af tvkartoffel - 10-Januar-2012 kl. 21:21 |
|
Bruger udmeldt 11
Funktioner
Tak(0)
|
hej igen, altså kan mørkelægge totalt så intet problem der, men det lyder som om man godt kan springe ud i det og få et godt resultalt også med hvide vægge og hvor folk er godt tilfredse. så det bliver da spændende. er faktisk også blevet lun på den jvc x30 med den super fine test den har fået inde på avforums.com.
|
|
sani
Guld medlem Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er ingen tvivl at JVC er en fantastisk projektor men i hvide stue kan de IKKE fungere optimal da de ganske enkelt ikke er lys sterk nok, jo bileder er god, biograf oplavelse er til stede men de penge som er givet for dem er ikke optimal udnytet, da der er ikke mulig at udnyte den fulde potentiale som selve projektor vile kune give i mørke optimale omgivelse...
Jeg har været med til at teste den samen med en vesentlig biligere projektore , hvor total oplavelse var bedere med de biligere projetore som var mere lysesterke Min bekendt endte med at købe projektor som var 1/3 af JvC pris |
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
|
Jens Thomsen
Bruger Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mja, det kommer vel an på ens krav. Hvis du læser gennem ejertråden på avsforums.com, så er der flere, der har den med hvide vægge, og som er fuldt ud tilfredse. Men som jeg også skrev ovenover, så er det da klart, at man ikke vil kunne udnytte projektoren optimalt, hvis man ikke giver den optimale betingelser.
Mht. det med at være lysstærk nok, så siger det sig selv, at det ikke er en projektor, der er lavet til at sidde og se sport i dagslys. Men at se film om aftenen med nedrullede persienner skulle ikke være noget problem - heller ikke med hvide vægge eller sågar en smule "ambient light". Der er et fransk site, der har testet det faktiske lysoutput på nogle af de nyeste modeller, og her ligger X30 faktisk helt i top og - meget vigtigt - væsentligt bedre end sidste års model, X3. Det tyder på, at JVC har fået styr på deres lampeproblemer. Franskmændene har målt X30 til at give 910 lumens i øko-mode (D65) og hele 1370 lumens i den mest lysstærke indstilling (D65). Til sammenligning har de målt Panasonic 5000 (som producenten angiver til 2000 lumens) til at give ml. 430-760 lumens i øko-mode og ml. 510-1080 med fuld blæs på. Her er en reference til testen: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=21361130#post21361130
|
|
Bruger udmeldt 11
Funktioner
Tak(0)
|
okay super tak for linket jens thomsen..
|
|
Tweaky
Guld medlem Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har en HD83 til at hænge i et rum med lyse gule vægge. Det synes jeg nu det funker ret fornuftigt.
Skal dog ha malet bagvæggen en dag når jeg får tid.
|
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Selvom det nok vil forvirre dig vil jeg alligevel poste et link til en kilde jeg finder lidt mere troværdig:
Nu kender jeg naturligvis ikke forfatteren personligt, men jeg er stødt på mandens indlæg en del gange og det virker generelt meget solidt det han skriver.
MVH
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |