|
Problem med 1080P... nogle gange |
Besvar |
Forfatter | |
claussikora
Ny bruger Oprettet: 16-Oktober-2011 Sted: Odense Status: Offline Point: 8 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-Januar-2012 kl. 19:37 |
Halløwsa.
Jeg har et problem med min projektor. Først og fremmest mit setup. Denon Blu-Ray koblet til Denon AVR-4311 med HDMI 1.4 kabel. Yderligere er der også koblet en Boxeebox til samme forstærker med HDMI. Forstærkeren har 2 HDMI udgange og den ene er koblet til et Samsung 50" plasma via HDMI 1.4 Den anden er koblet til projektoren der er en Optoma der kører fuld HD. Kablet mellem forstærker og projektor er et 15 Meter i høj kvalitet samt et 2 Meter ligeledes i høj kvalitet og et samleled. Sætter jeg kablet fra projektoren direkte i min blu-ray kan den fint køre op i 1080P uden synlig støj. Kører jeg derimod igennem forstærkeren som det er planen kan jeg kun komme til 1080i... Forsøger jeg at gå op i 1080P får jeg kun støj og intet billed. Ergo der er et tab. Det sjove er at jeg godt kan få billed igennem på 1080P fra min Boxeebox selvom jeg kører samme vej via forstærkeren dog med lidt støj på over og under billedet men ikke i selve billedet. Jeg har forsøgt at sætte en lille booster på istedet for samleledet på det lange kabel men det har ikke ændret noget. Det virker uden problemer på fjernsynet. Flere har rådet mig til at skifte kablet ud med et på 20 meter men det er ikke muligt da jeg ikke kan gemme de overskydende meter kabel nogle steder. Er der en der har et godt forslag til hvad jeg skal gøre ? Eventuelt hvis der findes en eller anden form for aktiv HDMI forstærker jeg kan sætte på og vil det muligvis afhjælpe problemet ? /Claus
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan ikke rigtigt se logikken i at prøve med et 20 meters kabel, men bortset fra det, så bør du prøve med et andet kabel. Kan du præcisere hvad du mener når du siger kabel af "god kvalitet"? Det lyder som om du ligger på kanten af at få signal igennem, det sker tit at det virker med ét apparat og ikke et andet, der er altid lidt udsving fra apparat til apparat.
EDIT: Ah, du samler to kabler for at nå op på 17 meter? Det misforstod jeg. Hvis du har mulighed for det rent praktisk, så brug en (aktiv) repeater cirka halvvejs i stedet for, så du f.eks. har 8+7 meter i stedet for 15+2 meter. Ellers, find en løsning mht. overskydende kabel - det ER bedst med kabel i ét stykke. Hvis du har mulighed for det på det pågældende udstyr, så slå Deep Color fra. At køre mere end 8 bit til projektoren er spild af båndbredde.
Redigeret af Otto J - 20-Januar-2012 kl. 22:29 |
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har selv et kabel det lige præcis ikke virker med deepcolor så det er ikke utænkeligt at det er nok at slå det fra. Jeg kom dog til at tænke på om man evt kunne sænke båndbredden yderligere ved at skifte fra RGB til component? Hvis jeg ikke tager meget fejl er blu ray codet i 4:2:2 YCbCr (component) og der er derfor i princippet ingen grund til vælge RGB ud ( af blu ray spillen), da signalet så bliver konverteret til 4:4:4 og derfor fylder lidt mere... ? MVH
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er afhængigt af udstyret. Component kan være 4:2:0 (som er dét blu-ray er kodet i, men som man som regel ikke kan vælge som overførsel), 4:2:2 eller 4:4:4. På nogle afspillere kan man vælge mellem 4:2:2 og 4:4:4, og ja hvis man kan vælge 4:2:2 så vil det også sænke båndbredden.
|
|
claussikora
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for forslagene jeg prøver det lige af imorgen og vender tilbage men ja det tyder på at jeg ligger lige på kanten...
Med god kvalitet kabel mener jeg at det er godkendt til 1080p (Det stod der ihvertfald på pakkerne) og både det på 15 meter og det på 2 meter har "ferrit" kerner...
|
|
claussikora
Funktioner
Tak(0)
|
Otto J...
Der er fadøl i vente hvis en dag støder sammen. Jeg slog deep color fra og nu virker det. Den mulighed havde jeg ikke på boxeebox'en men den smule "støj" der kom fra den kunne jeg så klare med boosteren så nu virker det hele som det skal... Super mange tak ;-) Et lille sidespørgsmål.. Når nu deep color er slået fra vil det jo også have indflydelse på mit fjernsyn men hvor stor betydning har det ? Som udgangspunkt kan jeg ikke rigtigt se nogen videre forskel men mit fjernsyn er også lige blevet sat tilbage til fabriksindstillingerne og er derfor ikke trimmet ind endnu. /Claus
|
|
renyans
Ny bruger Oprettet: 31-Januar-2012 Status: Offline Point: 4 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ellers, find en løsning mht. overskydende kabel - det ER bedst med kabel i ét stykke.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |