recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFørste projektor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian7500 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Emne: Første projektor
    Sendt: 29-September-2011 kl. 07:57
Kan I ikke hjælpe mig lidt her?

Jeg leger med tanken om at anskaffe mig en projektor og et lærred.

Budgettet for projektoren alene er maks. 15000. Og meget gerne mindre.

Men jeg har ikke meget forstand på projektorer og ved ikke rigtig hvad man skal gå efter.

Jeg regner med at lærredet bliver et Lissau LS fastrammelærred på 81 eller 90".

Kan I foreslå nogle projektorer.

Den skal bruges til tv kigning via YouSee boks, gaming via PS3 og Wii samt film kigning (i prioriteret rækkefølge).

Jeg har mulighed for mørklægning af rummet. Men den måtte gerne kunne bruges i dagslys hvis muligt.

Og da den skal hænge lige over mit hoved i sweetspot er støjsvaghed bestemt et issue.

Jeg tænker at der ikke kan fåes 3D forberedte projektorer i dette prissegment. Har jeg ret i det?

Men hvad med mulighed for senere ISF kalibrering? Er det muligt indenfor de givne rammer?

Forslag og kommentarer modtages med tak.
Til top
keldp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-August-2008
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 09:33
Det er vigtigt at vide hvor stort rummet er.
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Brian7500 Brian7500 skrev:

Men jeg har ikke meget forstand på projektorer og ved ikke rigtig hvad man skal gå efter.

Den skal bruges til tv kigning via YouSee boks, gaming via PS3 og Wii samt film kigning (i prioriteret rækkefølge).

Jeg har mulighed for mørklægning af rummet. Men den måtte gerne kunne bruges i dagslys hvis muligt.

Og da den skal hænge lige over mit hoved i sweetspot er støjsvaghed bestemt et issue.

Jeg tænker at der ikke kan fåes 3D forberedte projektorer i dette prissegment. Har jeg ret i det?

Men hvad med mulighed for senere ISF kalibrering? Er det muligt indenfor de givne rammer?

Helt overordnet er det min vurdering at du skal glemme alt om projektor hvis den skal erstatte et almindeligt TV. Det fungerer ikke ret godt at se projektor i dagslys eller bare lav belysning. Man kan få specielle lærreder der kan hjælpe lidt på sagen men de koster så nemt det samme som hele dit budget. Jeg vil derfor anbefale dig at få en demo af hvad en projektor reelt er i stand til og hvordan lys i rummet påvirker billedet inden du beslutter dig.
Der er vist så småt noget på vej i denne prisklasse der kan 3D, så hvis det står højt på ønskelisten vil jeg anbefale dig at se tiden lidt an. Lige PT bliver der skrevet en del om de nye modeller fra Epson men der er stadig ikke rigtig nogen der ved hvad de kommer til at koste i DK eller om de er gode.
Angående ISF så er det egentlig bare et klistermærke i stil med THX. Hvis der ikke står ISF på projektoren er det ikke det samme som at den ikke kan kalibreres. Det eneste ISF garanterer er at der er et fornuftigt antal kontroller at stille på men man kan udmærket få en projektor der kan kalibreres i din prisklasse.
Vær generelt opmærksom på at opgivelserne af lysstyrke (lumen) er stærkt overdrevne og for det meste refererer til indstillinger på projektoren der giver meget lys, men et skrækkeligt billede.

MVH

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 18:43
Rummet er godt 5 gange knap 4 meter eller cirka 21m2.

Det er min tanke at projektoren skal skyde på den korte led.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian7500 Brian7500 skrev:

Helt overordnet er det min vurdering at du skal glemme alt om projektor hvis den skal erstatte et almindeligt TV. Det fungerer ikke ret godt at se projektor i dagslys eller bare lav belysning. Man kan få specielle lærreder der kan hjælpe lidt på sagen men de koster så nemt det samme som hele dit budget. Jeg vil derfor anbefale dig at få en demo af hvad en projektor reelt er i stand til og hvordan lys i rummet påvirker billedet inden du beslutter dig.
Der er vist så småt noget på vej i denne prisklasse der kan 3D, så hvis det står højt på ønskelisten vil jeg anbefale dig at se tiden lidt an. Lige PT bliver der skrevet en del om de nye modeller fra Epson men der er stadig ikke rigtig nogen der ved hvad de kommer til at koste i DK eller om de er gode.
Angående ISF så er det egentlig bare et klistermærke i stil med THX. Hvis der ikke står ISF på projektoren er det ikke det samme som at den ikke kan kalibreres. Det eneste ISF garanterer er at der er et fornuftigt antal kontroller at stille på men man kan udmærket få en projektor der kan kalibreres i din prisklasse.
Vær generelt opmærksom på at opgivelserne af lysstyrke (lumen) er stærkt overdrevne og for det meste refererer til indstillinger på projektoren der giver meget lys, men et skrækkeligt billede.

MVH

Tak for dine råd.

Jeg må ud og kigge lidt mere alvorligt på tingene inden jeg beslutter mig tror jeg.
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Februar-2008
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 19:23
Min personlige erfaring er at en projektor i den billige ende kan gøre det fantastisk, - jeg har selv en efterhånden par år gammel infocus projektor, den bliver brugt hver dag og den har aldrig andet end imponeret, - man skal huske på at man til dagligt ikke sammenligner med 3 forskellige andre projektorer så alt det lir man går efter i starten bliver ret hurtigt ligegyldigt.
vh
Godowsky                                                 

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af godowsky godowsky skrev:

Min personlige erfaring er at en projektor i den billige ende kan gøre det fantastisk, - jeg har selv en efterhånden par år gammel infocus projektor, den bliver brugt hver dag og den har aldrig andet end imponeret, - man skal huske på at man til dagligt ikke sammenligner med 3 forskellige andre projektorer så alt det lir man går efter i starten bliver ret hurtigt ligegyldigt.
vh
Godowsky                                                 
Men bruger du den i stedet for et tv eller som supplement?
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Februar-2008
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 19:54
Jeg bruger aldrig mit fjernsyn om aftenen, - ja, - jeg bruger det faktisk nærmest aldrig!

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 21:51
Min epson TW3200 har for længst erstattet mit TV, også om dagen. Jeg har omvendt måtte dæmpe rummet fordi at den er for kraftig til et rum med hvide vægge og loft.
Crown - there is no substitute.
Til top
s0ad Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Juli-2007
Point: 490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2011 kl. 21:18
Hvis 3D ikke er vigtigt, så er Sony's VPL-HW20 LCOS projektor et kig værd! Den kan fåes til 1640 Euro i Tyskland og det er en suveræn pris for sådan en klasse projektor.

Redigeret af s0ad - 01-Oktober-2011 kl. 21:20
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu