Bschmidt skrev:
... Men hvis man har behov for at skrue ned for lysstyrken på sin projektor er det så ikke et udtryk for at man har valgt et forkert lærred? Jeg tænker mere lys til de lyse områder må give mere sort til de mørke/sorte områder = højere kontrast. Eller er jeg helt galt på den? ...
BS |
Det har jeg lidt svært ved at svare på generelt. Jeg kan kun vurdere det ud fra min egen epson.
Hvad angår kontrast så ser det ud til (subjektivt) at den er er omtrent den samme uanset om lampen er på høj eller lav. Forstået på den måde at kontrasten er givet ved max output i de lyse områder delt med min output i de sorte områder på et "skakbrædt" mønster. På min projektor sker der det, når jeg sætter den til høj at både sort og hvid øges i lysstyrke så jeg vil tro at kontrasten på den måde er omtrent den samme. Til gengæld ser billedet bedst ud med lampen på lav da det giver et bedre sort niveau.
Det er ikke utænkeligt at man kunne vinde lidt ved at køre med høj lampe på er gråt lærred i stedet for lav lampe på et hvidt lærred. Jeg har dog ikke prøvet. Jeg vil også sige at man ikke kan tale om i generelle vendinger da man som p.las allerede har været inde på ofte reelt mangler lys. så er man måske tvunget til høj lampe og et hvidt lærred. Måske endda med gain større end 1.0.
Der er også det i det at lampen taber en del lysstyrke i løbet af sin levetid, så hvis man vælger et gråt lærred skal man være lidt forudseende i forhold til om det er lys nok senere når lampen ikke er ny mere.
Der til kommer at det ikke nødvendig vis er en særligt god ide at skifte mellem høj og lav da lampen kan ændre egenskaber. Jeg har ikke selv målt på det men jeg har set målinger der viser at farvetemperaturen ændrer sig når man skifter. Så hvis det er "All inn" man går efter er det nok ikke vejen frem med mindre man ofrer en kalibrering nå man skifter. - Eller kalibrerer selv. I praksis ser min epson dog ikke ud til at ændre sig så meget at det er et problem. Jeg er så heller ikke All Inn. Jeg er mere ovre i noget ala "så godt som jeg kan få det, inden for budgettet" ;-)
MVH
Redigeret af tvkartoffel - 29-Oktober-2011 kl. 14:05