recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anamorfisk linse til BenQ W6000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnamorfisk linse til BenQ W6000

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Colonel Kurtz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-August-2011
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Anamorfisk linse til BenQ W6000
    Sendt: 12-August-2011 kl. 11:49

Hej drenge (og piger?),

Jeg er ny herinde, men jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, så jeg ved at I er kompetente hvad angår hjemmebio. Jeg har spørgsmål vedrørende anamofiske linser.

Min projektor er en BenQ W6000. Den valgte jeg først og fremmest fordi den var billig!!, men den har et ”sprødt” billede. Høj lumens og skarp! Den har 2 problemer. En sjælden gang imellem ser jeg de såkaldte ”regnbue-effekter”. Og så støjer (lydmæssigt) den en hel del, hvilket kan være irriterende i stille passager i film.  Derudover kunne bevægelseshåndteringen i billedet være bedre. Overall, er jeg dog glad for den.

Projektoren er monteret på bagvæggen med ca. 4 meter fra skærmvæggen. Det giver et 16:9 billede ved maximal zoom på 2.10m x 1.18m (Ca. 95” diagonalt). Denne størrelse er i mine øjne perfekt. Hverken for stor eller for lille. Jeg sidder ca. 4 meter fra skærmvæggen.

Her kommer mit problem: Med 2.35:1 materiale, får jeg et betydeligt mindre billede, pga. de sorte striber i top og bund. Billedet bliver 2.10m x 0.89 (Ca. 90” diagonalt). Jeg synes der er noget forkert ved at have et mindre billede i Cinemascope end ved 16:9!

Med en anamorfisk linse i et CIH setup ville jeg få et billede der er 2.77m x 1.18m (Ca. 119” diagonalt), altså 75% større areal end nu ved 2.35:1.

Jeg har kigget på en Prismasonic HD-5000R. Det er en prismelinse, der fjernbetjent kan skifte mellem 16:9 og 2.35:1. Den er behandlet mod CA. Og efter hvad jeg kan læse på AVSforum er den rigtig god. Den koster omkring 15.000,-

Problemet er jeg så kan læse at fordi optikken i BenQ W6000 er forsænket, betyder det at man skal bruge minimal zoom for at Prismasonic’en ikke vil give problemer med at A-linsen er for lille i forhold til det billede som BenQ’en kaster.

Hvis jeg bruger minimal zoom på min BenQ får jeg et 16:9 billede som er alt for småt. Jeg har ikke mulighed for at rykke projektoren længere baglæns.

Der står på min projektor at den er Panamorph Lens Compatible, så jeg har kigget på Panamorph UH480, hvilket også er en prismelinse. Den er dog betydeligt dyrere uden nogen form for fjernstyring, 27.000,-

Nogen der ved om denne vil give samme problem som Prismasonic’en. Jeg synes at prisen er ”lidt” peberet. Til den pris kan man jo næsten få en motorstyret Prismasonic HD6000RX med cylindrisk linse. Men den har vel samme problem som HD5000R med min projektor?

Er der andre mærker jeg bør kigge på? Og som virker sammen med min BenQ W6000?

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh Colonel Kurtz

Redigeret af Colonel Kurtz - 12-August-2011 kl. 11:50
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 13:16
Hej.

Jeg godt starte med at sige det jeg kommer med bare er strøtanker, men har du tænkt på at man for 15k kan få en panasonic pt ae4000 projektor. Den har motorstyret zoom med hukommelse. Så slipper du for bøvlet med anamorfiske objektiver. Til gengæld kan du ikke få den ekstra lysstyrke som et anamorfisk objektiv angiveligt giver. Ae4000 kan efter nedenstående dokumet lave 120" 2,35:1 fra 3,8m. Om den har lys nok til det ved jeg ikke.

Bare en tanke...

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 12-August-2011 kl. 13:34
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 13:39
Jeg tror du skal på AVS forum for at få konkret svar på benq med A-lens. Jeg var ikke klar over den ville ha den type problemer.

Jeg ville gå efter den nye linse HD6000RX som virker overlegen til prisen. Den løber op i 3200 euro inkl lift. Motor zoom og motor lift.

Jeg er HELT enig med dig i, at 16:9 IKKE bør være større end 21:9 og er derfor også stærk tilhænger af CIH:)

Jeg ser også mange regnbuer på Benq, men det gør jeg generelt på 4x speed DLP.

Redigeret af submaniac - 12-August-2011 kl. 13:41
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 15:53
Colonel Kurtz

Hej jeg hænger på på sidelinjen.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Jeg godt starte med at sige det jeg kommer med bare er strøtanker, men har du tænkt på at man for 15k kan få en panasonic pt ae4000 projektor. Den har motorstyret zoom med hukommelse. Så slipper du for bøvlet med anamorfiske objektiver. Til gengæld kan du ikke få den ekstra lysstyrke som et anamorfisk objektiv angiveligt giver. Ae4000 kan efter nedenstående dokumet lave 120" 2,35:1 fra 3,8m. Om den har lys nok til det ved jeg ikke.

Bare en tanke...

MVH

Hej Kartoffel. Tak for dit forslag, men zoom-methoden har ikke interesse.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg tror du skal på AVS forum for at få konkret svar på benq med A-lens. Jeg var ikke klar over den ville ha den type problemer.

Jeg ville gå efter den nye linse HD6000RX som virker overlegen til prisen. Den løber op i 3200 euro inkl lift. Motor zoom og motor lift.

Jeg er HELT enig med dig i, at 16:9 IKKE bør være større end 21:9 og er derfor også stærk tilhænger af CIH:)

Jeg ser også mange regnbuer på Benq, men det gør jeg generelt på 4x speed DLP.

Ja, HD6000RX er helt sikkert bedre end HD5000R, men den koster så også det dobbelte. Jeg tvivler dog på at nogen af dem virker med min BenQ, så det er ikke rigtigt nogen mulighed. Som det ser ud nu, efter lidt mere undersøgelse på AVSforum, findes der ikke en A-linse der kan overkomme problemet med den forsænkede optik. Så A-linse er for mig desværre udelukket med min nuværende projektor og det rum jeg har nu. Øv.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Colonel Kurtz

Hej jeg hænger på på sidelinjen.

Hej. Du hænger bare påWink
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 16:19
Måske virker det lidt bagvendt at du har valgt en projektor fordi den var billig - og så vil du udstyre den med en luksusfunktion som en anamorfisk linse. Men bortset fra det kan jeg kun bifalde ønsket om at se ægte cinemascope.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Måske virker det lidt bagvendt at du har valgt en projektor fordi den var billig - og så vil du udstyre den med en luksusfunktion som en anamorfisk linse. Men bortset fra det kan jeg kun bifalde ønsket om at se ægte cinemascope.

Yes, den var billig, og efter hvad jeg kunne researche mig frem til den bedste projektor jeg kunne få til prisen efter mine behov. Jeg skal sige at det er min først projektor, og det er først efter jeg har fået den at jeg er blevet rigtig grebet af hjemmebio. Men der er jo ingen der siger at jeg vil beholde den projektor altid. Det gode er jo at hvis jeg på et tidspunkt skifter/opgraderer projektor, har jeg stadig A-linsen. Når det så er sagt, så synes jeg ikke det er vildt at udstyre en BenQ W6000 med en A-linse. Det er jo ikke nogen dårlig projektor. Jeg har også objektiver til mit kamera, der er dyrere i sig selv end kamerahuset. Synes du også det er bagvendt?Wink
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 18:09
Ok - jeg forstår. Hjemmebio er dejlig og dyr hobby. Held og lykke med den.Wink
Til top