recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering i butikken??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering i butikken??

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2008
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering i butikken??
    Sendt: 07-Juli-2011 kl. 21:16
Jeg overvejer at få sendt en projekter direkte til udlandet og kan derfor ikke få en professionel forbi for kalibrering. Jeg har talt med enkelte der mener, at en acceptabel løsning er at få kalibreret gråskalaen af en professionel i butikken før afsendelse og så selv kalibrere brightness, kontrast og gamma når den er oppe i hjemmet.  Vil det være en løsning der er noget værd eller kan jeg lige så godt selv prøve at kalibrere gråskalaen?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Mayol Mayol skrev:

Jeg overvejer at få sendt en projekter direkte til udlandet og kan derfor ikke få en professionel forbi for kalibrering. Jeg har talt med enkelte der mener, at en acceptabel løsning er at få kalibreret gråskalaen af en professionel i butikken før afsendelse og så selv kalibrere brightness, kontrast og gamma når den er oppe i hjemmet.  Vil det være en løsning der er noget værd eller kan jeg lige så godt selv prøve at kalibrere gråskalaen?

Alt efter hvilken projektor der er tale om, så vil en butiks-kalibrering formentligt være bedre end ingen kalibrering. Men hvilket udland taler vi om? Der findes calibrators i de fleste lande...
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Alt efter hvilken projektor der er tale om, så vil en butiks-kalibrering formentligt være bedre end ingen kalibrering. Men hvilket udland taler vi om? Der findes calibrators i de fleste lande...

Nu har jeg selv lige erhvervet mig en projektor og overvejer i den forbindelse at forøge mig med hjemmekalibrering som jeg jeg også gjorde med mit TV for et par år siden. Det der er hovedpinen for mig er om jeg skal vente et par hundrede timer inden jeg går i gang. Efter hvad jeg kan forstå så ændrer lampen sig en del til at starte på, men jeg har ikke kunnet finde noget pålideligt om hvordan den ændrer sig. Er det mest lysstyrken eller er det både lysstyrken og farven. Jeg tænker at måske ikke giver nogen mening hvis lampen alligevel ændrer sig en del???

MVH
tvkartoffel
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu har jeg selv lige erhvervet mig en projektor og overvejer i den forbindelse at forøge mig med hjemmekalibrering som jeg jeg også gjorde med mit TV for et par år siden. Det der er hovedpinen for mig er om jeg skal vente et par hundrede timer inden jeg går i gang. Efter hvad jeg kan forstå så ændrer lampen sig en del til at starte på, men jeg har ikke kunnet finde noget pålideligt om hvordan den ændrer sig. Er det mest lysstyrken eller er det både lysstyrken og farven. Jeg tænker at måske ikke giver nogen mening hvis lampen alligevel ændrer sig en del???

Primært lysstyrken, men også farvetemperaturen. Farvespektrum derimod ændrer sig ikke ret meget. Men hvis det er en "hjemmekalibrering", hvad er problemet så i at gøre det to gange? Så kan du jo få syn for sagen.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 09:36

MVH
tvkartoffel

Der har jeg også været.
Det udmyntet sig at hver gang jeg så en film, syntes jeg liige at den skulle have lidt mere det ene eller andet. Det endte med at Otto kalibrede projektoren - jeg har ikke set mig tilbage siden. Det er mange Kalibreringer siden.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2011 kl. 13:39
@ Otto J
Godt ord igen :-) Det vil bestemt ikke være noget problem at gøre det et par gange eller eller mere i løbet af lampens levetid, men ser du: Jeg har omtrent nul erfaring med det, så jeg kan ikke vurdere på forhånd hvordan ældning af lampen påvirker billedet. Spørgsmålet var altså lige så meget "hvad jeg kan forvente" som "om det kan betale sig". Det ser ud til at det er en god ide at gøre det, men at man samtidig må forvente at det skal gøre med lidt jævnere mellemrum end et TV.

Der er i en anden tråd lidt debat om hvor meget lampen taber i lysstyrke, men ingen hårde facts. Hvad siger erfaringstallene?

@ p.las
 Det det med at sidde og skrue på indstillingerne for at "få det bedre". Der er lige præcis det der gør at jeg overvejer at lave en kalibrering. Da jeg for et par år siden fik mit første plasma TV sad jeg altid og skruede op og ned på alt muligt. Det holdt objeblikkeligt op da jeg fik kalibreret, med blandt andre Ottos og Rasmus hjælp. Det var en befrielse. Desværre er det allerede begyndt igen selvom projektoren er kommet med væsentligt bedre indstillinger fra fabrikken end mit TV gjorde.

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 09-Juli-2011 kl. 14:56
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 09:00

Der er i en anden tråd lidt debat om hvor meget lampen taber i lysstyrke, men ingen hårde facts. Hvad siger erfaringstallene?

Jeg har ikke lavet nogen konkret statistik på nogen displays mht. ændringer over tid. Jeg synes bare... Det tager jo ikke flere timer at måle farvetemperaturen og evt. rette den lidt til. Det er jo ikke sådan at du starter forfra hver gang. Så jeg synes da bare du skal lave din egen statistik, når nu der åbenlyst mangler nogle facts Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 13:06
Oki doki :-)
Til top
Mayol Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2008
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 13:27

Tak for respons. Det drejer sig om Zimbabwe så kan godt blive lidt vanskeligt at finde et professionel lige dér ;0) ... Jeg overvejer pt. Benq W6000 eller W6500 alt efter om jeg kan finde dem et sted hvor de kan tilbyde gråskala-kalibrering.
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 19:55
Er det W6000 og W6500 ikke en og samme projektor? Det mener jeg.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Er det W6000 og W6500 ikke en og samme projektor? Det mener jeg.

Jo W6500 er bare hvid hvor den anden er sort. Tror dog at W6500 har en anden firmware end W6000.

Zimbabwe er også et stykke væk. Ellers kan du købe dig en DVE blu-ray kalibrerings disk og ellers læse op på nettet hvilke indstillinger andre har brugt.

Har selv lavet hjemme kalibrering og den står flot. Men alligevel, hvis jeg havde pengene ville jeg uden tvivl få lavet en pro kalibrering, skal dog lige være færdig med uddannelse og have arbejde først. Har selv en W6000.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu