recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ide til lys kontol = bedre Sort/ kontrast  Update*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIde til lys kontol = bedre Sort/ kontrast Update*

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg har tænkt lidt i retning af nogle gardiner som kan køre for foran og i siderne og kan således fungerer som maskering samtidig. Har ikke rigtig fundet nogen billeder af sådan et setup endnu.

Jeg planlægger en løsning meget lig den du beskriver her, dog umiddelbart ikke med maskering af lærredet (det ville være fedt, men forudsætter som jeg ser det et 1:2.35 lærred og den projektor jeg skal have har ikke nok lys til at jeg kan lave det uden en linse som koster $$).

Jeg håber at være nået et godt stykke indenfor den næste måneds tid. Jeg skal nok poste lidt billeder hvis det bliver godt nok til at jeg vil være det bekendt Smile

Min plan er, at bygge selv lærredskassen ind i en anden kasse. I den kasse vil jeg så montere maskeringen som skal kune køre for i siderne. Jeg er lidt i tvivl om CIH og så et 21:9 lærred. Der er også den mulighed at montere et elektrisk styret rullegardin foroven og dermed styre højden.

Det bliver i grunden en slags 3 vejs maskering med variabelt lærredsareal. Jeg vil nemlig gerne have billedet så langt ned som muligt så derfor ønsker jeg ikke at maskere fra bunden og op.

Jeg påtænker umiddelbart en JVC og så CIA zoom metoden. Linse får jeg ikke råd til i denne omgang. Epson og panasonic har jeg lens memory i visse modeller og tror vi vil se det fra flere producenter med tiden også.

Jeg mangler at finde et ordenligt elektrisk gardin/panelgardin, der evt kan gemme positionerne og eller køre ret trinløst. Umiddelbart har Faber/somfy kun en memory som jeg fik oplyst. Ellers har jeg ikke store erfaringer med den slags produkter.

Ideen er så at kunne bruge en remote til at vælge de formater jeg måtte ønske og samtidig have "perfekt" maskering rundt om billedet!

Redigeret af submaniac - 11-Oktober-2010 kl. 17:20
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Maj-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 17:41

Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

Jeg har tænkt lidt i retning af nogle gardiner som kan køre for foran og i siderne og kan således fungerer som maskering samtidig. Har ikke rigtig fundet nogen billeder af sådan et setup endnu.

Jeg planlægger en løsning meget lig den du beskriver her, dog umiddelbart ikke med maskering af lærredet (det ville være fedt, men forudsætter som jeg ser det et 1:2.35 lærred og den projektor jeg skal have har ikke nok lys til at jeg kan lave det uden en linse som koster $$).

Jeg håber at være nået et godt stykke indenfor den næste måneds tid. Jeg skal nok poste lidt billeder hvis det bliver godt nok til at jeg vil være det bekendt Smile

Min plan er, at bygge selv lærredskassen ind i en anden kasse. I den kasse vil jeg så montere maskeringen som skal kune køre for i siderne. Jeg er lidt i tvivl om CIH og så et 21:9 lærred. Der er også den mulighed at montere et elektrisk styret rullegardin foroven og dermed styre højden.

Det bliver i grunden en slags 3 vejs maskering med variabelt lærredsareal. Jeg vil nemlig gerne have billedet så langt ned som muligt så derfor ønsker jeg ikke at maskere fra bunden og op.

Jeg påtænker umiddelbart en JVC og så CIA zoom metoden. Linse får jeg ikke råd til i denne omgang. Epson og panasonic har jeg lens memory i visse modeller og tror vi vil se det fra flere producenter med tiden også.

Jeg mangler at finde et ordenligt elektrisk gardin/panelgardin, der evt kan gemme positionerne og eller køre ret trinløst. Umiddelbart har Faber/somfy kun en memory som jeg fik oplyst. Ellers har jeg ikke store erfaringer med den slags produkter.

Ideen er så at kunne bruge en remote til at vælge de formater jeg måtte ønske og samtidig have "perfekt" maskering rundt om billedet!

Det lyder rigtigt fedt, og der er ingen tvivl om, at det vil give en hel masse at du altid kan have billedet maskeret. Jeg ville nok gøre noget lignende, hvis ikke det var fordi jeg har et Pio KRP-M som også hænger i stuen og som fortsat skal bruges som TV i dagtimerne, dvs. jeg kommer til at bruge et motoriseret tab-tension lærred. Den dag hvor jeg får mulighed for at indrette et dedikeret hjemmebio rum, er der ingen tvivl om, at der skal installeres en eller anden form for masking.

Du har sikkert allerede ladet dig inspirere af flere kommercielle løsninger. En af de billigere, som dog stadig er meget dyr efter min mening, er den her.

Hvor stort billede planlægger du?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 18:30

Planen er at lærred på 300x169cm, hvilket svarer til ca 135". Det skal så maskeres således at 21:9 setuppet bliver de fulde 300cm og så ca 130cm højt. I 16:9 eller 1:1.78/1:1.85 vil jeg nok gå efter ca 110" dvs omkring 240x136cm. I og med det skal maskeres kan jeg købe det "for stort" og blot maskere ned efter behov - det er planen i hvert fald!

Jeg har set det fra carada faktisk, er fint og prisen er god sådan set.

Jeg vil benytte et motoriseret tab tension dog - jeg anvender et 42" til daglig TV.

Som sagt er mit design endnu ikke helt færdigudtænkt, er blot på tanke ide basis lige nu. Det er ikke helt let at løse - også inden for et budget vel og mærke.

Du kan vel i grunden også benytte et motoriseret som kører ned foran?

Redigeret af submaniac - 11-Oktober-2010 kl. 18:30
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Maj-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 18:39
Ja ok, jeg har egentlig hele tiden tænkt på et maskeringssystem som et lukket system/ramme omkring lærredet, men det kan selvfølgelig godt kombineres med en TV bag ved et motoriseret lærred.

Jeg kan godt se, at hvis du selv laver maskeringssystemet som du vil have det, så kan man i princippet godt have det til at køre helt væk når man ikke bruger projektoren, ligesom lærredet.

Du skal være opmærksom på, at ved en billedstørrelse på 135" (16:9, uden anamorphic linse) så ligger du nok rimeligt lavt i lysstyrke på billedet ved fx JVC (og de fleste andre projektorer). Jeg planlægger også en JVC (nok en X3) og jeg vil nok nødigt over 120" aht. lysstyrken.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 19:02
Ja det er nok lige at stramme den, specielt til 3d. Jeg tænker således, at med 3/4 vejs maskering kan jeg justere billedet til en passende størrelse mht billedekvalitet, immersion og lysoutput.

Dernæst kan fremtidige projektore forventes at levere endnu mere lys, hvorfor et stort lærred fra starten måske sparer mig i længden.

Min seneste idé går ud på et par skinner i kassen sammen med lærredet og nogle gardiner. Alt dette kan laves rimelig billigt faktisk. På den måde kan jeg mørklægge og maskere samtidig.
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 14:52
har i fået bygget noget!??

Redigeret af henrik-t - 23-Maj-2011 kl. 14:53
+100HD Film
Til top
gusse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-April-2009
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

har i fået bygget noget!??

hej henrik

Jeg vil meget bygge noget til min hjemmebio. Men er i tvivl om hvilken af disse to løsninger jeg skal vælge. 

Skal det være den med træramme beklædt med stoffet eller skal man gå efter denne her: http://www.avenuesupplies.co.uk/index.php?id=852&pid=7520&sid=1&category=Adhesives,+Glue+&+Sticky+Stuff+Fablon+Sticky+Back+Plastic

Hvad vil du anbefale? 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu