|
Fjerne støv i optikken - anbefalinger |
Besvar |
Forfatter | |
torbenmarcussen
Ny bruger Oprettet: 18-April-2011 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 5 |
Emne: Fjerne støv i optikken - anbefalinger Sendt: 18-April-2011 kl. 08:23 |
Jeg er en ellers glad ejer af en Epson EH-TW3600, men lider under at den er meget modtagelig for støv inde i optikken. Således har jeg nu fået den tvivlsomme fornøjelse af at kunne se 'sky-pletter' på lærredet, når der er sekvenser i film mm. hvor det er nat og/eller helt mørkt/sort.
|
|
MVH Torbenm
Denon AVR-4308A/DVD-3800BD, Dynaudio 72SE/122c/52w, B&W PV1, Epson EH-TW3600 |
|
Kasper_J
Guld medlem Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Sendt: 18-April-2011 kl. 09:00 |
Nu aner jeg ikke hvordan en projektor er skruet sammen indvendigt, men på et spejlreflekskamera kan man med fordel bruge sådan en boldt man normalt bruger til ørerskylning den kan købes på apoteket http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medicinbrug/Dosering%20og%20brug/~/media/artikler/images/Video/oereskylning001%20jpg.ashx ..men som sagt ved ikke hvordan en projektor hænger sammen, så det var bare lidt et skud fra hoften:)
|
|
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 18-April-2011 kl. 11:12 |
Jeg har fikset det et par gange i min gamle 3 ccd type,
alt skulle åbnes, alle glas plader og optikker ud, en ad gangen, børstes og blæses
og monteres 100% det samme sted igen.
så var den så god som ny i ½ år mere..
det tager ca 30 min at fikse.
jeg har også prøvet at blæse trykluft rundt i den, det bliver MEGET værre !!
så det kan ikke anbefales !!
|
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
hjernemadsen
Super bruger Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Sendt: 19-April-2011 kl. 11:09 |
Ideen med blæsebolden er god nok, faktisk følger der en sådan med til flere af Sanyos projektorer. Man må ikke bruge komprimeret luft, da det kan indeholde urenheder som bare gør problemet værre. Det burde ikke være nødvendigt at afmontere filtre eller lcd-paneler for at blæse dem rene. Hvis man afmonterer eksempelvis polarisationsfiltre skal projektoren justeres bagefter. Det er mest sandsynligt at støvet sidder på lcd-panelerne.
|
|
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 20-April-2011 kl. 10:18 |
du kan ikke komme ind og børste direkte på lcd uden at have fjernet optik og glas der sidder foran,
de gange jeg har gjort det, har jeg kun taget et glas op ad gangen, og sat det i igen
vær helt sikket på ikke at dreje eller vende det !
en anden ting der har været omtalt er rengøringsniveau i ens stue,
man kan gøre rigtigt meget for at komme af med støv.
|
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|
torbenmarcussen
Ny bruger Oprettet: 18-April-2011 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 5 |
Sendt: 20-April-2011 kl. 11:04 |
@KasperJ og Hjernemadsen; supergodt tip som jeg helt klart vil prøve af (havde ikke lige regnet med at jeg skulle omkring apoteket, men analogien holder forsåvidt fint . Rapporterer tilbage hvis det løser mit problem. @TommyBoy; har også set en total rensning som brugbar vej, men ved også at det nødvendigvis kræver efterfølgende justering og jeg synes trods alt det er lovlig tidligt i projektorens levetid (6 måneder gammel) at skulle ofre en rensning. Fra et amerikansk forum har jeg forstået, at man skal være ret kompetent udi projektorer - herunder have det nødvendige udstyr - for at kunne lave en sådan grundrensning. Dét niveau er jeg ikke på, så jeg tør ikke kaste mig ud i det. Du har iøvrigt en helt reel pointe mht. rengøring i rummet/stuen hvor projektoren er og jeg har ikke gjort det nemt for mig selv ved at have en sofa stående lige under projektoren. Workaround er, at den får en luttæt pose på, når den ikke er i brug. Ikke et drømmescenarie, men løser problemet når den ikke er i brug. |
|
MVH Torbenm
Denon AVR-4308A/DVD-3800BD, Dynaudio 72SE/122c/52w, B&W PV1, Epson EH-TW3600 |
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Sendt: 20-April-2011 kl. 13:29 |
total rensning er også en opgave, som kan give større problemer, normalt skal man opholde sig i et rum i .... jeg mener det er overtryk, så der ikke er støv.
Derudover skal man sikre sig at alt man arbejder med er uden nogen former for hår (man bruger ikke børster) og så skal man være meget forsigtig..
har set folk forsøg på at rense SLR cams, og hvor slemt det kan ende, første gang de gør det så bliver det værre.
og så i utallige forsøg på at redde det de allerede har ødelagt, så står de næsten med et 100% defekt cam når de er færdig, og kan se det samme ske med en Projektor..
Blæsebælgen er fed, bare husk det er den der som de sælger i apoteket, nogle folk sælger med børste på, har jeg haft et par grumme problemer med.
Derudover kan man købe specielle luft patroner, som man bruger til at rense SLR cams, så der ikke er rester i luften, det bruger jeg, med sådan en lille håndsprøjte, det er dog dyrt.. tror jeg gav 250kr for sådan en sprøjte med 4 patroner, og de holder til 1-2 gode rensninger sådan en patron, men det virker, har gjort det utallige gange på mit Eos 5D og 550D uden de mindste følge virkninger.
|
|
cgmand
Guld medlem Oprettet: 24-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 694 |
Sendt: 20-April-2011 kl. 14:00 |
Er det ikke bare et job for Epson ?
Skriv og spørg dem om det ikke er noget de kan fikse. Epson skulle eftersigende have en suveræn service, så det kan være de gør det gratis ?!?
|
|
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |