Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bode
Ny bruger
Oprettet: 27-April-2007
Status: Offline
Point: 11
|
Emne: Overvejer hjemmebio med projektor Sendt: 21-Februar-2011 kl. 22:37 |
Er blevet lun på enten en jvc hd350 eller en x3. spørgsmålet er rummet ca 7 gange 5 meter. Hvor stort et lærred kan jeg vælge uden at det går for meget ud over kvaliteten vil gerne have et så stort som muligt .i øvrigt kan rummet mørklægges hvis det har betydning. Har kigget på projectorcentral men synes ikke jeg er blevet klogere
|
|
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
|
Sendt: 21-Februar-2011 kl. 22:47 |
Grænsen for 350eren går vel ved max ca. 250 cm bredt lærred, X3 går vel op til 280-300 cm. I andre må rette mig hvis det er forkert.
|
SVP03
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 07:44 |
Hej Bode
Jeg har et rum på ca 4 x 4 meter og det virker meget fint :) Foreslår at du kontakter Otto J. fra Tapeconnection, han kan give dig en god vejledning.
Mvh FNørd
|
|
Aim
Guld medlem
Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 08:48 |
Hvis du har hvide vægge i rummet nu, kunne du købe projektoren først og så blæse et billed op på væggen, se en film eller to på væggen, juster lidt på størrelsen mens ud ser filmene og find på den måde ud af hvilken størrelse lærred der passer dig.
Det er super ærgeligt at bruge penge på et lærrede der er for stort eller småt, lærreder kan godt være svære at afsætte igen, fordi der er så mange forskellige størrelser, systemer og forskellige behov til et relativt lille marked.
|
|
brfcjon
Bruger
Oprettet: 03-Oktober-2009
Point: 217
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 10:23 |
Man plejer vist at sige siddeafstand i retning af en faktor 1,5 til 2,5. jeg sidder lige knap 4 meter fra 106". Det er ikke for stort. I en svag stund drømmer jeg nogle gang om 120", men jeg tror nu nok de 106" passer meget godt til den afstand - det mener i hvert fald jeg, kæresten og de gæster der har været på besøg.
Så alt efter om de skal have knap 7 meter eller knap 5 meter vil du ud fra min erfaring godt kunne snige 120" ind i din bio.
Uanset hvad så er det bare super fedt med projektor og hjemmebio i den størrelse.
|
|
Aim
Guld medlem
Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 12:52 |
Det er fint folk kommer input om hvor store deres lærreder er, men det kan desværre ikke bruges til særlig meget, for lærredstørrelse er noget meget individuel. Nogen synes det er bedst at sidde på første række i biografen, andre synes det er bedst på bagerste række osv osv.
Får man købt et for stort lærred, så vil jeg garantere dig du kommer til at fortryde det noget så inderligt, det kan bogstavligtalt ødelægge oplevelsen fuldstændig
Redigeret af Aim - 22-Februar-2011 kl. 12:53
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 13:47 |
brfcjon skrev:
Man plejer vist at sige siddeafstand i retning af en faktor 1,5 til 2,5. |
Nu er der MEGET stor forskel på 1,5x og 2,5x, så dét er en ret bred anbefaling...
|
|
MortenCombat
Bruger
Oprettet: 28-Maj-2008
Point: 149
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 15:40 |
Aim skrev:
Det er fint folk kommer input om hvor store deres lærreder er, men det kan desværre ikke bruges til særlig meget, for lærredstørrelse er noget meget individuel. Nogen synes det er bedst at sidde på første række i biografen, andre synes det er bedst på bagerste række osv osv.
Får man købt et for stort lærred, så vil jeg garantere dig du kommer til at fortryde det noget så inderligt, det kan bogstavligtalt ødelægge oplevelsen fuldstændig |
Det gælder også mht. et for lille lærred. Måske ikke ødelægge oplevelsen _fuldstændigt_, men det er træls med et for lille lærred (ifht. det optimale efter egne præferencer naturligvis) hvis man går efter den rigtige biografoplevelse.
|
|
bode
Ny bruger
Oprettet: 27-April-2007
Point: 11
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:22 |
Tak for inputene til alle.det lugter af en 120" ..
|
|
submaniac
Super bruger
Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 09:51 |
Jeg synes også størrelsen afhænger af formatet. Jeg kan langt bedre acceptere større billede i scope format end 16:9.
Egentlig bør man også tænke højde fremfor bredde i ens preference.
Den her skitse viser anbefalede størrelse/standarder til biografer.
Personligt er jeg endt op med 1.55xbredden i 21:9/scope efter at have besøgt en masse butikker og skridtet afstand af til lærredet:)
DET vil jeg kraftigt anbefale.
At få det rigtige lærred til dit setup er super vigtigt - projektorere skifter man hurtigere ud.
|
|