recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Newbie: Modtage flere satelitter med een LNB?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Newbie: Modtage flere satelitter med een LNB?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mafiltenborg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-November-2013
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mafiltenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Newbie: Modtage flere satelitter med een LNB?
    Sendt: 08-November-2013 kl. 12:44
Jeg har lige sat en ny Triax TD78-skål op, udstyret med en enkelt-LNB og sat det til mit TV, som har indbygget DVB-S.

Jeg var lidt usikker på hvilken satellit sat-finderen havde hjulpet mig med at lokalisere, så jeg valgte at scanne samtlige satellitter fra 0.8W/Thor til 19.2E/Astra via TV'ets menusystem. Jeg antog så at kun een satellit ville kunne generere 'fundne kanaler' og at jeg deraf ville kunne regne ud hvor jeg pegede hen.

Men nej.

Efter godt et kvarters tid var scanningen overstået, og jeg stod med 1.700 TV-kanaler i listen. Og her kommer så det mærkelige: De var fordelt på Thor 08W, EutelSat 4E?, HotBird 13E? og nævnte Astra 19.2E samt vistnok et par mere.

En hurtig frasortering af de kodede kanaler efterlod mig med en samling på knap 800 kanaler, af hvilke de fleste viste billede. Og TV'ets kanalindikator viste at de var fra forskellige satellitter.

Hmmm... Ka' det her overhovedet la' sig gøre? Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad det er jeg misforstår.

Nogen som kan forklare?

Fastmonteret skål. Samsung 8-serie TV fra 2011

Redigeret af mafiltenborg - 08-November-2013 kl. 12:45
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 13:03
Det burde helt sikkert ikke kunne lade sig gøre. Måske er der i øjeblikket atmosfæriske forstyrrelser, så modtagelse fra flere satelitter kun er meget midlertidig. Dette er mit bedste bud.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4705
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 13:04

Hej Mafiltenborg.

Det der sker er, at du KUN modtager fra EN Satellit.

Dit fjernsyn har nogle kanal lister de kalder Thor 08W, EutelSat 4E?, HotBird 13E?, Astra 19.2E og et par mere.

De kunne lige så godt hedde hest, appelsin, blå, bil osv. Navnet er lige meget.

Disse lister indeholder frekvensen og andre oplysninger for de transpondere der normalt er på de forskellige satelliter.

Men mange frekvenser går igen på listerne for flere satellitter. Så når du modtager fra den i øjeblikket ukendte satellit
vil denne frekvens måske blive fundet både når du skanner på Thor 08W, HotBird 13E?, Astra 19.2E og så blive gemt tre gange under
tre forskellige satelliter. men det er den samme kanal du modtager fra KUN EN satellit.

Det du bør gør er at slette alt du har gjort indtil nu, og kun skanne for EN satellit. jeg vil foreslå HotBird 13E
eller måske Astra 19.2E. Find en kanal med et kendt navn og se hvilken satellit du kan finde den på hos:

Når du tror at du har fundet den rigtige satellit ville jeg så også checke med en eller to andre kanaler for at være helt sikker.

Med DishPointer can du nok få en meget god ide om hvilken satellit du modtager fra og derved gøre søgningen på LyngSat lettere.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 08-November-2013 kl. 13:08
Til top
mafiltenborg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-November-2013
Sted: Tilst
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mafiltenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Det der sker er, at du KUN modtager fra EN Satellit.
Det du bør gør er at slette alt du har gjort indtil nu, og kun skanne for EN satellit. jeg vil foreslå HotBird 13E eller måske Astra 19.2E. Find en kanal med et kendt navn og se hvilken satellit du kan finde den på hos:

Når du tror at du har fundet den rigtige satellit ville jeg så også checke med en eller to andre kanaler for at være helt sikker
Hilsen Carsten.

Lyder eet eller andet sted logisk. Hvis jeg kan finde en kanal på hver af de mulige satellitter, som er unik for dén satellit, så burde det ud af resultatet kunne ses hvilken satellit jeg har fat i, baseret på hvilken unik kanal jeg har fået.

Eks: Hvis den moldaviske Jurnal TV kun findes på Astra 19.2E, betyder eksistensen af en fundet Jurnal TV at det ér Astra 19.2E jeg sigter på.

Har kigget på Dishpointer. Er ikke sikker på den er specielt relevant, idet jeg ikke synes min telefons kompas er særlig stabilt. Og det viste sig at mit nu 35 år gamle Silva-spejderkompas ikke længere var funktionsdygtigt. Kunne jeg bare få etableret en nøjagtig syd-reference, så var det jo nok muligt at sjusse sig til øst/vest-vinklerne derfra - evt. med hjælp af en passende påmonteret pind og beregnede vinkeltal tegnet på det flade tag.

Oh well. Kan jeg finde Thor 0.8W, er det vel muligt at regne sig frem til syd ud fra dén :)

Tak for hjælpen.

Jeg vender sandsynligvis frygteligt tilbage når jeg er kommet frem til multi-LNB- eller dekodnings-relaterede spørgsmål. Har ikke rigtig begrebet DISeqC- (eller hvordan det nu er man staver det) systemet.

I'll be back!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4705
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 14:25

Hej.

Jeg må skrive, at jeg syntes at du ser omvendt på det.

Jeg vil tro, at det der er væsentlig for dig, er at finde ud af hvilken satellit du peger mod lige NU.

Slet alt det gamle og lav EN skanning, f.eks. HotBird 13E. Jeg vil tro at den finder nogle TV kanaler.

Søg så efter en af de fundne TV kanaler på Lyngsat. Der kommer nye og bliver fjernet kaneler med nogle få dages mellemrum, så du kan ikke regne med det der, med at finde unike, Men du kan checke hos Lyngsat, at en eller to af de andre modtagne kanaler også findes på samme satellit.

Når man har fundet ud af hvilken den første satellit er er det forholdsvis nemt at dreje parabolen, hvis det er en anden satellit man rent faktisk ønsker at modtage.

Man behøver ikke at kende kompas retning for at bruge Dishpointer.

Når man indtaster sin adresse vil den vise en streg på Google map der viser en linie til den ønskede satellit.
Hvis man beder om linier til de forskellige satelliter kan man som regel se i hvilken retning ens parabol peger.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 08-November-2013 kl. 14:26
Til top
hylegaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Februar-2012
Sted: Ølstykke
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hylegaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2013 kl. 19:20
Enig ! Slet alt, og søg programmer. Gå ind på Lyngsat, og se hvad den har fundet. Brugte samme metode da jeg skulle finde 28,5 øst :o)

Mvh Jens
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu