Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
erling1000
Bruger
Oprettet: 01-Juli-2008
Status: Offline
Point: 148
|
Emne: Er der nogen der kan låne mig 10 millioner... Sendt: 27-Januar-2011 kl. 22:26 |
Har I set den her 50 kg. tunge 8K HD projektor?
Bliver spændende når de engang er til at få fat i... så bliver min hjemmebiograf nok lidt større
Det eneste man kan være nervøs for er, om de først skifter til 2K og 4K HD inden, så vi skal skifte tv, recorder, dekoder, receiver, konsol og ikke mindst spil og filmskiver 2 gange mere inden vi når der op
mvh.
Redigeret af erling1000 - 27-Januar-2011 kl. 22:28
|
|
zczc
Super bruger
Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 398
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 01:12 |
erling1000 skrev:
Har I set den her 50 kg. tunge 8K HD projektor?
Bliver spændende når de engang er til at få fat i... så bliver min hjemmebiograf nok lidt større
Det eneste man kan være nervøs for er, om de først skifter til 2K og 4K HD inden, så vi skal skifte tv, recorder, dekoder, receiver, konsol og ikke mindst spil og filmskiver 2 gange mere inden vi når der op
mvh. |
Afsløret. Du er da virkeligheden Erik Skov Pedersen, ikke?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 09:20 |
erling1000 skrev:
|
2K svarer til dét vi har nu ("rigtig" 2K er 2048x1080, mens BD er 1920x1080). Jeg har set en prototype-demonstration af Super Hi Vision, og konklusonen er at med dét format er der intet loft over hvor stort et billede man vil lave. Billedet kan fylde mere end hele synsfeltet, og stadig se ekstremt naturtro ud.
"Problemet" er at de færreste er interesseret i et billede hvor man ikke kan se det hele på én gang. I 100" og ned, vil forskellen på BD og SHV være begrænset. Det er som forskellen på 720P og 1080P (dog ikke SD og 1080P), på et 32" tv - man skal så tæt på for at se forskellen, at det ikke har den store praktiske betydning. Det betyder også at jeg ikke tror man skal være nervøs for at vi får 4K ind imellem, dér er forskellen ganske enkelt ikke stor nok til at have bred interesse.
Det næste problem er så at der stilles vanvittigt store krav til optagelsen, for at kunne udnytte forskellen på 2k og 8k. Allerede i 1080P/2K er det i praksis kvaliteten af optagelsen der sætter grænsen, og ikke formatet. 8K vil have en klar berettigelse i IMAX biografer, men til hjemmebio er det ikke specielt relevant.
|
|
Jens Thomsen
Bruger
Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 10:58 |
Apropos biografprojektion, hvilken type panel bruges der så typisk i de projektorer, som biograferne anvender til digital fremvisning?
Jeg er ret sikker på, at min lokale biograf skifter mellem to: En billig DLP-projektor til reklamerne og en anden til selve filmen. Jeg er nemlig temmelig overfølsom overfor regnbuer og ser masser af dem under reklamerne (som også er i en dårligere opløsning). Men jeg har aldrig set dem under en digital filmvisning.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 11:19 |
da problemerne med optage kvalitet som Graining and so on stadig er et problem.
så er det her vel først rigtigt brugbart ved f.eks. animations film..
Men så en 4K demo af en animations film på noget der lignede et 103" panel et kort stykke tid tilbage. og må indrømme det er Imponerende, så det her må også være en ganske speciel oplevelse.
men synes da også det er korrekt som mange siger.. går jeg lidt tilbage så ser det ud som var det et 1080P panel fordi pixels er små..
Det jeg dog synes jeg oplever er at farverne virker bedre... som om mange prikker med farve der kører sammen i et højere opløsning giver en bedre farve når man går lidt væk.
panelet så nemlig rimlig ens ud med et panel der stod ved siden af som viste 1080p. men det kan også være håndteringen...
synes faktisk forskellen på min hjemme projektor på 720p og 1080p er enorm, må også indrømme at forskellen på diverse online 1080p MKV / Quicktime tests og Bluray er enorm.. så jeg vil personligt hellere have en 4K projektor end jeg vil have en 3D... da jeg synes 3D er den største gang spild af penge jeg har oplevet. selvom jeg sagtens kan se effekten.
|
|
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 11:53 |
Jens Thomsen skrev:
Apropos biografprojektion, hvilken type panel bruges der så typisk i de projektorer, som biograferne anvender til digital fremvisning? |
Otto ved sikkert alt om det, men som jeg har forstået det, bruger man avancerede (dyre) 3-chip DLP-projektorer, som altså ikke har regnbuer. Som du rigtigt nok har observeret, så bruger man en anden projektor til reklamerne. (jeg kan også godt fremtvinge lidt regnbuer)
Enkelte biografer har fået 4K SXRD-projektorer, men det gør ikke den vildeste forskel, i forhold til 2K DLP.
|
|
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 14:36 |
Det mest besværlige bliver at placere stolene 50 cm fra lærredet for at kunne udnytte den øgede opløsning for en 100" skærm
Håber projektoren i såfald har magisk lensshift, som kan knibe sig ind foran. Men så er der spørgsmålet om surround, nu man skal have surround højttalerne siddende 60 cm over ørehøjde i siderne. Jeg tvivler på surround området bliver særlig effektivt, når fronthøjttalere og sidehøjttalere er tæt på at være parallelle.
Redigeret af Bruce - 28-Januar-2011 kl. 14:37
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 15:37 |
Rasmusdc skrev:
da problemerne med optage kvalitet som Graining and so on stadig er et problem.
så er det her vel først rigtigt brugbart ved f.eks. animations film.. |
Meningen er naturligvis at det skal følges op af 8K kameraer.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 15:39 |
Jens Thomsen skrev:
Apropos biografprojektion, hvilken type panel bruges der så typisk i de projektorer, som biograferne anvender til digital fremvisning?
Jeg er ret sikker på, at min lokale biograf skifter mellem to: En billig DLP-projektor til reklamerne og en anden til selve filmen. Jeg er nemlig temmelig overfølsom overfor regnbuer og ser masser af dem under reklamerne (som også er i en dårligere opløsning). Men jeg har aldrig set dem under en digital filmvisning. |
Det er ganske rigtigt ikke den samme projektor. Til reklame er det i de fleste sale (hvis ikke alle) 1-chip DLP projektorer (ProjectionDesign), som ikke er godkendt til filmbrug. Den digitale filmfremvisning sker som Naiera siger enten på 3-chip DLP eller på SXRD.
|
|
erling1000
Bruger
Oprettet: 01-Juli-2008
Point: 148
|
Sendt: 31-Januar-2011 kl. 22:39 |
ja ja, den er fin gutter . Man må nok også se en del år gå inden det bliver forbruger-indkøb.
|
|