recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dedikeret bio-rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDedikeret bio-rum

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Oprindeligt skrevet af msorensen msorensen skrev:

Er der i øvrigt ingen der har nogle forslag til hvad jeg konkret skal kigge efter, når jeg er ude at se på projektor?

Sørg for at undersøge om projektoren kan ramme lærredet med den placering du har tænkt for både projektor og lærred.

Dvs. har du brug for lens-shift og/eller zoom?

Hvis du ikke har fuldstændig frihed for placering af projektor kan du risikere at du kommer til at skulle placere lærredet for højt/lavt/skævt i forhold til din kigge-position.

Hilsen Østergaard

Er det korrekt opfattet, at når jeg har komplet frihed over placering af projektor/lærred, så er der ikke noget specielt jeg skal være opmærksom på projektoren skal undersøtte?
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Jeg bliver mere og mere overbevist om at der skal gøres noget ved akustikken. Jeg vil undersøge om man kan lægge et gulvtæppe på, uden at ødelægge trægulvet. Det vil dog være besværligt for mig, at gøre noget ved loftet, da der er monteret halogen spots.
Akustik er bare super vigtigt når det er et dedikeret rum. Det vil jeg gætte på at din forhandler også kan hjælpe dig et stykke af vejen med.

I forhold til dit første forslag ville jeg (forudsat det gerne skal være Dali) holde mig fra Mentor sub'en. Den er lækker, men til dit rum vil 2 eller 3 lektor subs gøre det væsentlig bedre. Er du mere presset på budgettet kunne 2-3 Concept subs gøre det. De er pt. nedsat grundet restordre på Dali Basis 100.

Køb en rimeligt prissat receiver med pre-out og smid en ordentlig effekt på fronterne. Du kommer alligevel til at skifte receiveren ud af teknologiske årsager, men en god effektblok kan holde dig 15-20 år og giver mere for pengene.

Panny PTAE4000, BenQ W6000, Optoma HD82 og HD86 er gode bud i klassen 15-20.000. Og overvej om du kan snige dig med i fælleskøbet på kalibrering, så du kan få din projektor ordenligt sat op.
Tak for god input. Kan du uddybe hvor to små subs vil være bedre end én kvalitetssub i mit rum?
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 22:02
jeg er lidt uenig der hvor der bliver nævnt at to små subs er bedere end en kvalitetssub....
de to små subs vil på ingene mode kune spile den dybe bas frekvense som en støre sub vil kunne...da de har sine begransninger i frekvens område som kan ikke flytes selv om du har to af dem....

men der kune være interesent at høre  hvorfor vil  "fredtof" helst bruge 2-3 af dem ...vi snaker trods alt rum på kun 12 m2 Wink
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2010 kl. 22:25

Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Jeg bliver mere og mere overbevist om at der skal gøres noget ved akustikken. Jeg vil undersøge om man kan lægge et gulvtæppe på, uden at ødelægge trægulvet. Det vil dog være besværligt for mig, at gøre noget ved loftet, da der er monteret halogen spots.
Akustik er bare super vigtigt når det er et dedikeret rum. Det vil jeg gætte på at din forhandler også kan hjælpe dig et stykke af vejen med.

I forhold til dit første forslag ville jeg (forudsat det gerne skal være Dali) holde mig fra Mentor sub'en. Den er lækker, men til dit rum vil 2 eller 3 lektor subs gøre det væsentlig bedre. Er du mere presset på budgettet kunne 2-3 Concept subs gøre det. De er pt. nedsat grundet restordre på Dali Basis 100.
Tak for god input. Kan du uddybe hvor to små subs vil være bedre end én kvalitetssub i mit rum?

Selvfølgelig.
Et kælderrum på 12 m2 med hovedsageligt hårde vægge vil som generel hovedregel meget let blive plaget af stående bælger i basområdet. Det er det du vil opfatte som manglende eller boomende bas til daglig, og det går ud over den samlede præcision og totaloplevelsen. Rumkorrektion kan hjælpe lidt, men er generelt ikke effektiv i de områder vi taler om her, medmindre det er dedikerede processorer vi taler om. Stående bælger kan til dels afhjælpes ved at benytte flere subs placeret forskellige steder i rummet for at udjævne den samlede respons.

Når det er sagt, så er der jo ikke tale om to små subs kontra én kvalitetssubs. Lektor subben spiller altså rigtig fornuftigt, selvom man må undvære kabinettet i ægte finer. De to subs er samme størrelse og benytter begge 10" enheder. Ikke forstået på den måde at en Mentor sub ikke er bedre, men jeg vil vurdere at totaloplevelsen vil være bedre med to billigere subs. Er der plads vil jeg så anbefale at tage to Ikon subs - så begynder der at ske noget. 
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu