|
Kalibrering af projektor og PC? |
Besvar |
Forfatter | |
Perzk
Junior bruger Oprettet: 29-Juli-2006 Status: Offline Point: 23 |
Emne: Kalibrering af projektor og PC? Sendt: 09-August-2010 kl. 06:20 |
Jeg afspiller udelukkende film fra min PC og har tilkoblet en monitor, som er klalibreret med Spyder3 Elite. Men når jeg skifter over til projektoren er denne profil ikke velegnet. Den er for mørk og farverne er passer ikke. Jeg har et program til at skifte mellem ICC profiler og har selv lavet nogle vha. den indbyggede kalibrering i Windows 7, men syntes ikke det er optimalt. Hvordan håndterer andre dette? Findes der en standard profil man kan bruge eller er det bedste bare at afspille fra en "neutral" enhed som f.eks. en blu-ray afspiller eller lign? Jeg har før forsøgt at kalibrere projektoren med Spyder3, men syntes ikke det blev godt. |
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Sendt: 09-August-2010 kl. 08:24 |
Spyder 3 Elite kan også kalibrerer projektor, så det er bare at køre en kalibrering af projektoren.
|
|
Perzk
Sendt: 09-August-2010 kl. 09:27 |
Ja det har jeg forsøgt, men syntes resultatet blev helt forkert men vil forsøge igen.
|
|
PerW
Sendt: 09-August-2010 kl. 09:44 |
I et helt mørkt rum, skal du sætte Spyderen på et stativ med forsiden vendt mod projektoren og så skal du angive at det er en projektor.
Jeg synes jeg har haft meget godt held med det.
|
|
Perzk
Sendt: 09-August-2010 kl. 10:00 |
Skal den pege lige ind mod projektoren eller skråt opad?
|
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Sendt: 09-August-2010 kl. 10:24 |
Hej er lidt at læse på:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 tvkartoffel |
|
PerW
Sendt: 09-August-2010 kl. 10:34 |
Når du siger du vil kalibrerer en projektor, så kommer der et billed frem på skærmen med et X hvor du skal placerer Spyderen. Det der er det omvendte for mig, er at den bruger forsiden til kalibrering, modsat når du kalibrerer en skærm, så er det bagsiden af Spyderen der vender ind mod skærmen/lyset.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Sendt: 09-August-2010 kl. 11:17 |
Du skal sætte en DVD eller Bluray afspiller til din projektor. Du skal være sikker på at afspilleren ikke piller ved signalet, så det er en brugbar reference som kommer ud.
Herefter smider du en testdvd/bluray på maskinen og laver en opmåling. Du kan finde nogle gratis fra HCFR her: http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php Så indstiller du projektor med spyder og bagefter gentager du det samme med at sætte Bluray/DVD til din skærm og kalibrere den. Den af dem som kommer tættest på den optimale kalibrering benytter du nu som reference når du skal kalibrere din PC. Efter kalibrering af PC skulle begge kilders fremvisning være så tæt på korrekt som dit udstyr tillader. |
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Sendt: 09-August-2010 kl. 11:20 |
Lige en oplysning, så er det langtfra alle afspillere som går "igennem" farvestyringen og på den måde benytter ICC profilerne. Så ofte bør justering af disse foregå i grafikdriveren.
Det er dog ikke det samme som at det ikke virker i dit setup og med din afspiller i windows. Jeg har bare set mange eksempler på det modsatte. |
|
Perzk
Sendt: 09-August-2010 kl. 12:23 |
Når jeg skifter ICC monitor profil mens jeg ser video HAR det indflydelse på videoen også.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |