recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt spørgsmål ang. projektor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLidt spørgsmål ang. projektor.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mercu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Marts-2010
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Emne: Lidt spørgsmål ang. projektor.
    Sendt: 06-Maj-2010 kl. 15:23
Jeg er efterhånden ved at have et rimeligt setup synes jeg selv.

Det fungere perfekt med hensyn til NAS - NMT - PS3 og lyden er jeg også godt tilfreds med.

Der hvor mit setup halter efterhånden er KLART på billede siden. Jeg har egentligt være fint tilfreds med mit nu snart 2 år gamle 32" samsing TV, det har været fint til TV og lidt Playstation, men det er absolut ikke et "fantastisk" TV, men det har tjent mig godt. 

Men når jeg ser film er jeg lidt ked af størrelsen. Jeg vil derfor gerne have noget større på et tidspunkt, men har overvejet kraftigt om en projektor måske var den idelle løsning for mig, frem for at købe et 42+" TV.

Projektoren skulle så kun være til film, og lidt PS3 og mit nuværende TV skulle fungere til alm. TV kiggeri. - Fordelen ved denne løsning skulle være mit nuværende 32" TV bruger en del mindre strøm end, hvis jeg køber et 42-50" TV, som jeg også mener er i overkanten til at se fx. TV avisen (det er ikke nødvendigt ihvertfald).

Men nu kommer problemerne / spørgsmålene så:

Mine højtalere (fronter + center) hænger på væggen (ved mit TV) og lærrede vil derfor komme til at gå ned over disse. Vil dette ikke ødelægge hele lydoplevelsen?

En anden ting er mit rum er MEGET lys (hvide vægge overalt), og 1 dør + 1 vindue i enden (der er dog mørklægningsgardierne som kan rulles ned). - vil det overhovedet være muligt at få et godt billede under disse forhold?

Det næste punkt er så at jeg kun har 3,2m fra lærred til projekter - er det nok?

Hvor længe holder pæren i sådan en? Mange er opgivet til 2000timer, men efter hvad jeg kan læse holder det ikke i praksis?

Vil en projekter i klassen max 10.000 kr give en god oplevelse (godt billede, støjsvag osv.)? - Kontra jeg valgte fx et Panasonic G20 som TV?

Redigeret af Mercu - 06-Maj-2010 kl. 15:41
Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2010 kl. 15:32
angående projektor / tv valg handler det om ,
den ønskede størrels på billedet og prisen og afstanden du har til billedet,
samt om du ser TV avisen eller DVD/BR film mest.

Det findes mange der lever med plasma skærme i 40-50 " og kalder deres system for en hjemmebiograf bare fordi de også lige har et par extra højtalere rundt om i stuen,
alt er jo smag og behag..

Jeg plejer at sige at mindst den dobbelte bredde på skermen bør være afstanden du sidder i,
dvs 2m bredde på projekter billedet så sidder du 4 m fra billedet og så er det fedt for 2-3 personer
i sofaen.
Til top
Mercu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Marts-2010
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2010 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

angående projektor / tv valg handler det om ,
den ønskede størrels på billedet og prisen og afstanden du har til billedet,
samt om du ser TV avisen eller DVD/BR film mest.

Det findes mange der lever med plasma skærme i 40-50 " og kalder deres system for en hjemmebiograf bare fordi de også lige har et par extra højtalere rundt om i stuen,
alt er jo smag og behag..

Jeg plejer at sige at mindst den dobbelte bredde på skermen bør være afstanden du sidder i,
dvs 2m bredde på projekter billedet så sidder du 4 m fra billedet og så er det fedt for 2-3 personer
i sofaen.

Jamen det er netop muligheden for et STORT billede som tiltaler mig ved projektoren. En 40-50 tommers skærm er da stor, men det er alligevel ikke noget, som rykker sådan rigtigt hvis vi snakker størrelse - det er jo basic hvad mange har som alm. TV efterhånden.

Ideen var derfor jeg kunne bruge mit 32" samsung (som også er billigere i strøm end en 40-50" skærm) til TV-avisen og de øvrige småting jeg ser på TV også kunne jeg have projektoren til når der var film.

Samsung LE32R87BDX 32"
Supra Kabler
Popcorn hour A-200 m. 1tb hdd
Synology DS410 2x 2tb seagate 5900rpm
PS3 40gb FAT
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2010 kl. 15:55
netop !
lav det sådan at dit lærred kan hives ned fra loftet og dække der hvor den "normale" skærm står
så kan du genbruge højtaler setup..
PS, en 42" plasma bruger samme effekt som en projekter 200-300 W
men projektoren kræver ret mørkt lokale, samt helst mørke vægge,
jeg har lige malet mørkt rundt om min 2m bredde skærm og oplever at billedet bliver klart bedre
pga at reflektioner fra billedet nu ikke lyser hele stuen op, fedt !

jeg har fast skærm og gider ikke se TV avisen

Redigeret af TommyBoy - 06-Maj-2010 kl. 15:58
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu