|
Mine erfaringer med holdere til 2 eller 4 LNB. |
Besvar |
Forfatter | |
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4706 |
Funktioner
Tak(1)
Sendt: 21-April-2012 kl. 17:53 |
Hej.
Dette er tænkt som første del af en beskrivelse af hvordan jeg gratis modtager engelsk sproget programmer fra flere satellitter.
Når jeg opholder mig i Spanien ønsker jeg at udvide antallet af SAT programmer jeg kan se i et sprog jeg kan forstå. Og da jeg kun kan engelsk og en lille smule tysk fandt jeg hurtigt ud af at jeg ikke ønsker at se SAT Tv fra store lande som Italien og Frankrig, men i stedet fra mindre lande som sender internationale/amerikanske programmer med lokale undertekster og stadig med den originale lyd. Jeg har gennem flere år haft stor succes med at bruge to forskellige typer beslag til montering af enten 2 eller 4 LNB'er på en enkelt parabol. Det vigtigste er at sikre sig er at konstruktionen er stabil, så når man køber beslaget skal man som regel købe det kraftigste, selvom det er dyrere. Det første beslag købte jeg i en lokal forretning for 10 Euro, det betår bare af en tyk aflang metalplade med huller og en rille i. Skruen der holder den originale plastic LNB holder skal nu også monteres gennem hullet i den ene ende af pladen. Der fulgte en ny plastic LNB holder med der så monteres et eller andet sted på rillen. Det finjusteres ved at flytte på stedet hvor den nye LNB holder sidder. Længden på beslaget passer så man får mulighed for et ekstra LNB 6-10 grader fra det oprindelige. Jeg ved at der findes andre typer af 6 graders beslag, fordelen ved dette er at det eksisterende LNB ikke skal flyttes, men bliver på den oprindelige position. Det nye LNB, der sidder lidt til siden, vil modtage lidt mindre signalstyrke end det oprindelige, så hvis det er en nyinstallation, vil jeg anbefale at man vælger at modtage den satellit der har det kraftigste signal på det LNB der sidder lidt ude til siden. Jeg har i et enkelt tilfælde ( 12W ) haft behov for at justere højden på det nye LNB, Det klarede jeg ved at flytte den nye LNB plastic holder fra undersiden til oversiden af metalpladen. Denne type beslag med LNB plastic holder monteret både normalt eller for 12W kan ses på billed 1. Er der mon nogle af jer der har et link til hvor det kan købes på nettet?
Her er et link til manualen: http://www.triax.dk/upload/896948b__multi_block.pdf Som det ses på forsiden af manualen findes det i to udgaver: Et til Triax egne paraboler kaldet TD-series hvor beslaget monteres med snap låse ind i bommen og et andet til andre paraboler kaldet Basic-series hvor beslaget monteres uden på bommen med en skrue på tværs. Når jeg googler finder jeg det i dag kun i TD udgaven, det som også ses i ovenstående ebay link. Jeg har hjemme og i sommerhuset i Spanien i alt to af det første og et af det sidste, det ene TD beslag sidder på en ikke Triax parabol monteret gennem et horisontalt hul boret gennem både gennem beslaget samt en træklods lagt inde i beslaget. Det blev lavet som et hurtigt forsøg. Det sidder der stadigt og virker fint. Se billede 2.
Men hvis man ønsker 3-4 lnb'er på en parabol er der mange der ikke gør sig klart hvilket arbejde det er og hvor lang tid det kan tage. Jeg justerer selv et LNB ad gangen og laver så til sidst de kompromiser der er nødvendige for at få alle 4 til at virke. Disse kompromiser skal laves på de LNB der modtager fra de kraftigste satellitter. Dette gør jeg ofte over flere dage. Men sæt jer i en SAT montørs sted. Hvilken pris skal han give jer for først at montere og justere de 4 LNB, lave de nødvendige kompromiser og evt. komme ud en eller to ekstra gange for at korrigere.. Derfor forstår jeg, hvis ikke alle SAT montører ønsker at gå ind i et sådant projekt. Og derfor mener jeg, at en 4 LNB løsning er for dem der vil justere selv. Billede 3 viser en Triax multiblok jeg har monteret på en 75 cm parabol i Spanien. Det krævede både stor tålmodighed og flittigt brug af mit SAT meter. Jeg vil ikke anbefale andre at prøve det, men fra starten at bruge en større parabol, helst en på 1m. LNB'erne I ser er 19E for modtagelse af tysk Eurosport, 7E for fremtidig modtagelse af data, 1W for modtagelse af DR radio og 7W for modtagelse af CNN. Når man begynder at arbejde med flere LNB'er skal man være opmærksom på at signalet fra satellitterne først spejlvendes inde i parabolskålen før det når ud til LNB'et. Så hvis man står bag en parabol der modtager fra 1W og ønsker et nyt LNB for f.eks. 7W skal det monteres til venstre for det første. Næsten alle SAT modtagere har mulighed for at styre en DISEqC switch/omskifter med indgange for 4 LNB, nogle flere. Men da en DISEqC switch med mulighed for skift mellem 4 LNB kun koster lidt mere end en til skift mellem 2, vil jeg anbefale alle at starte med en med 4 indgange. Med de priser man kan købe Triax multiblock til på ebay, syntes jeg at man skal overveje at købe et, også hvis man bare vil begynde med 2 LNB. Kvaliteten er i orden. Serien fortsættes http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110643&PID=1120299#1120299
Hilsen Carsten.
Billede 1 Uploaded with ImageShack.us
Billed 2 Uploaded with ImageShack.us
Billed 3 Uploaded with ImageShack.us
Redigeret af csell - 23-April-2012 kl. 13:36 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |