Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
centric
Super bruger
Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
|
Emne: Projekt i lyst rum Sendt: 08-Januar-2010 kl. 22:47 |
Jeg skal placere en projektor i et meget lyst rum. Det går jo som bekendt meget ud over billedekvaliteten, men der kan ikke ændres på lysindfaldet. I den situation er det så bedst at anvende en grå dug med lavt gain (0,8) for at øge kontrasten på billedet, eller er det bedst at finde en hvid dug med højt gain (1,25) for at forstærke lyset fra projektoren så den er endnu stærkere i forhold til sollyset.
Jeg har spurgt flere forskellige forhandlere af projektor lærreder i DK. De er ikke enige. Hvad mener i?
|
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 09-Januar-2010 kl. 18:12 |
du skal ha en grå dug med en høj gain :) eks. firehawk fra stewart
|
Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50
SVS 5 satelite SVS SB2000
JVC HD750
Sony PS4
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 09-Januar-2010 kl. 19:15 |
Hvis du har tænkt dig at bruge en projektor i dagslys, så kan intet lærred give en bare nogenlunde fornuftig billedkvalitet. Farver bliver udvaskede og sort er ikke eksisterende.
|
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 09-Januar-2010 kl. 20:05 |
pallec, stewart firehawk klarer faktisk opgaven nogenlunde :)
|
Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50
SVS 5 satelite SVS SB2000
JVC HD750
Sony PS4
|
|
centric
Super bruger
Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 11:02 |
Tak for svarene. Dog er Stewart lærredet en del over budget, da det er et setup til en nybegynder.
|
|
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 11:24 |
Nybegynder, projektor i lyst rum. Det er en dårlig ide.
Hvis de skal være, så vil jeg tro, at et gråt lærred og en lysstærk projektor (f.eks. BenQ W6000) er sagen.
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:06 |
Sigida skrev:
pallec, stewart firehawk klarer faktisk opgaven nogenlunde :) |
Måske, men er det ikke det som er problemet? Man skal købe dyrt ind i lærred og projektor, for bare at få et nogenlunde billede. Det hænger ikke sammen i min verden. Hvis jeg har købt et dyrt setup, så skal billedet ikke kun være "nogenlunde"
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 13:01 |
centric skrev:
Jeg skal placere en projektor i et meget lyst rum. Det går jo som bekendt meget ud over billedekvaliteten, men der kan ikke ændres på lysindfaldet.
I den situation er det så bedst at anvende en grå dug med lavt gain (0,8) for at øge kontrasten på billedet, eller er det bedst at finde en hvid dug med højt gain (1,25) for at forstærke lyset fra projektoren så den er endnu stærkere i forhold til sollyset.
Jeg har spurgt flere forskellige forhandlere af projektor lærreder i DK. De er ikke enige. Hvad mener i? |
Hvis de svarer ud fra de givne oplysninger, så kan jeg godt forstå de ikke er enige. Det er et tradeoff, og hvilket der er bedst afhænger kraftigt af hvilken projektor der er tale om.
Jeg er enig med Simsalabim, det er en kategorisk dårlig idé. Hvis det skal være, og kvaliteten når der er lyst rent faktisk er prioriteten, så hedder det: Mørk dug og meget lysstærk projektor. I den sammenhæng kan det betale sig at droppe hjemmebio-ambitionerne og vælge en data-projektor, men W6000 er også et ok alternativ. Pas på billedstørrelsen, det gør _meget_ forskel om det er 80 eller 100".
|
|