recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig DVD kvalitet på projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårlig DVD kvalitet på projektor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig DVD kvalitet på projektor
    Sendt: 10-September-2009 kl. 14:55

Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af Pioneer KRF-9000FD. Uden af den er kalibreret er det en fornøjelse at se Blu-Ray, dvs. farver er naturlige, og shadow detail er imponerende.

Men hvis jeg afspiller DVD er farverne unaturligt meget stærkere og shadow detail er stort set ikke eksisterende, dvs. der er store flader der er "sorte huller". Generelt set er billedet meget mørkere med DVD end BD.

Jeg har ikke set afspilning af DVD i en god projektoropstilling, og ved derfor ikke helt præcis hvor meget jeg burde kunne forvente, men kan det tænkes at der vil være en kalibrering, som er bedst til BD og en anden kalibrering, der er bedst til DVD? Det skal siges at BD er kablet med HDMI direkte i projektoren, og DVD (Denon 2930) er kablet via HDMI til Denon 4306 receiver, som igen kører gennem en HDMI spitter til projektoren.

Jeg har også prøvet at køre TV fra en YouSee HD-box på projektoren, og samme mangler som DVD afspejling er tilfældet.

Har nogen af jer samme oplevelse? Det behøver ikke nødvendigvis at være på en Pioneer projektor. Mit håb er at kunne afprøve en OPPO BD83  direkte i projektoren, for at se om dens DVD opskalering vil give en markant bedre DVD oplevelse.

Hilsen Østergaard

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 15:26

Et gæt: Det kunne lyde som om DVD-afspilningskæden er indstillet til RGB (kan være i afspiller eller måske i receiveren (kender den ikke), mens projektoren forventer digital Component (YCbCr).

Prøv at sætte DVD'en direkte til projektoren: Hvis problemet stadig er der, kan det være i DVD-afspilleren, at der skal rettes i indstillingernen (RGB/YCbCr eller lign.).

Der kan naturligvis også være tale om at brightness eller gamma står forkert i DVD/SD-kæden.

DVD (og andet SD-matariale) kan afspilles i ganske fin kvalitet - også på en projektor. Opløsningen af kildematerialet er naturligvis ikke på højde med BD-indhold - men derudover kan det blive mere end hæderligt (med forbehold for materialet kvalitet, naturligvis).

/lars
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 17:16

du kan jo prøve at afspille dvd fra din bluray for at se hvordan den der opfører sig.

prøv evt at tilslutte afspilleren direkte til projektor - altså for at udelukke diverse fejlmuligheder i receiver, splitter eller lign.

Enig i at dvd materiale bør kunne afspilles i fornuftig kvalitet - men man bliver stadig skuffet, hvis man primært ser hd formater i stort format

Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2009 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Et gæt: Det kunne lyde som om DVD-afspilningskæden er indstillet til RGB (kan være i afspiller eller måske i receiveren (kender den ikke), mens projektoren forventer digital Component (YCbCr).

Prøv at sætte DVD'en direkte til projektoren: Hvis problemet stadig er der, kan det være i DVD-afspilleren, at der skal rettes i indstillingernen (RGB/YCbCr eller lign.).

Tak Bantam, det løste mit problem at sætte både DVD, YouSee og XBox 360 på YCbCr. Hold kæft hvor er det vildt at spille "Call of Duty 4" på projektor!!!!!!!!!!!!! Selv tv-programmer optaget på HDD og brændt på DVD-R er nu ganske hæderligt på projektor.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 08:58
Velbekomme.
/lars
Til top

Besvar Besvar