Jeg er for nylig blevet den lykkelige ejer af Pioneer KRF-9000FD. Uden af den er kalibreret er det en fornøjelse at se Blu-Ray, dvs. farver er naturlige, og shadow detail er imponerende.
Men hvis jeg afspiller DVD er farverne unaturligt meget stærkere og shadow detail er stort set ikke eksisterende, dvs. der er store flader der er "sorte huller". Generelt set er billedet meget mørkere med DVD end BD.
Jeg har ikke set afspilning af DVD i en god projektoropstilling, og ved derfor ikke helt præcis hvor meget jeg burde kunne forvente, men kan det tænkes at der vil være en kalibrering, som er bedst til BD og en anden kalibrering, der er bedst til DVD? Det skal siges at BD er kablet med HDMI direkte i projektoren, og DVD (Denon 2930) er kablet via HDMI til Denon 4306 receiver, som igen kører gennem en HDMI spitter til projektoren.
Jeg har også prøvet at køre TV fra en YouSee HD-box på projektoren, og samme mangler som DVD afspejling er tilfældet.
Har nogen af jer samme oplevelse? Det behøver ikke nødvendigvis at være på en Pioneer projektor. Mit håb er at kunne afprøve en OPPO BD83 direkte i projektoren, for at se om dens DVD opskalering vil give en markant bedre DVD oplevelse.
Hilsen Østergaard