|
Stationær - pladsproblemer |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
ASKF
Super bruger Oprettet: 24-Oktober-2015 Sted: Ålborg, DK Status: Offline Point: 286 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 14 timer 18 minutter siden kl. 21:02 |
Efter kloning. Gratis versionen kan ikke klone, men det har du jo også klaret. Pro versionen koster lidt over 400 kr/år eller knap 1200 kr./livstid og du har næppe brug for det ekstra de kan.
|
|
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10465 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det har du sikkert ret i, hvis tingene bliver gjort rigtigt, men det er de åbenlyst ikke i dette tilfælde. Og Macrium Reflect er som jeg skriver, stadig gratis, til og med version 7. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
kgram
Bruger Oprettet: 02-Januar-2008 Status: Offline Point: 91 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg skal lige være helt med: er det ligemeget om man ændrer størrelsen på Win-partitionen under kloningen (bruger Acronis), hvis man kan, eller er det bedst at udvide Win-partitionen v.hj.a. Disk manager efter kloning, når man (forhåbentlig ...) har bootet på den nye disk?
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er da lige meget om man gør det på den ene eller den anden måde. Begge ting virker og kommer ud på det samme. Macrium reflect mener jeg faktisk heller ikke mere er gratis. Når man har klonet skal man bare tage den gamle disk fra og så booter pc op op på den nye disk. Det har den gjort de gange jeg har lavet det |
|
kgram
Funktioner
Tak(0)
|
Altsæ ændre størrelse EFTER kloning, eller under?
|
|
ASKF
Super bruger Oprettet: 24-Oktober-2015 Sted: Ålborg, DK Status: Offline Point: 286 |
Funktioner
Tak(0)
|
Med Minitool Partition Wizard kan du ændre på partitionernes størrelse. Funktionen er inkluderet i den gratis udgave.
|
|
fltk
Funktioner
Tak(0)
|
Du skulle nok ikke have klonet, men blot taget et image af Windows med den gratis version af Macrium Reflect (til og med version 7), og derefter gendanne dette image på den nye disk. Forinden skal du, også med Macrium Reflect, lave et rescue media på en usb stick, som computeren så kan boote fra til brug ved gendannelsen. På dit billede ser der ud som om der er to Windows partitioner med samme størrelse, men med forskellig ledig plads, og den ene partition har ingen drevbogstav. Det må her der er gået noget galt. Flemming
Redigeret af fltk - 23 timer 16 minutter siden kl. 12:04 |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
kgram
Funktioner
Tak(0)
|
Hvad mener du helt eksakt med at 'bede den' om at boote på den nye disk?
Jeg har selvfølgelig taget den gamle SSD ud og sat den nye i, inden jeg booter, men det resulterer blot i at reparationsmode går i gang, uden resultat.
|
|
kgram
Funktioner
Tak(0)
|
Det, jeg er i gang med, er at klone nuværende C-drev på ca 120 GB (SSD), og som er blevet for lille, til det større SSD på ca 500 GB - HDD-drevet på ca 1 TB er til diverse filer, som det altid har været.
Problemet er, at efter kloningen sætter jeg det nye SSD i computeren i stedet for det gamle, men computeren vil ikke boote på det nye, selv om det ser ud til, at klonen er perfekt. Derfor har jeg stillet spørgsmålet om jeg selv skal allokere det som C-drev i Diskmanager. Vil det være nok til at computeren booter på det, eller skal jeg også ændre i BIOS? Desuden er jeg kommet i tvivl om det er en god idé med en klon med samme partitionering som det gamle drev - får jeg så ikke bare pladsproblemer med det samme igen? Eller skal jeg bevare partitionerne som på det gamle og så udvide partitionen med Windows bagefter? Hvordan gør jeg det? Alternativet vil vel være at ændre partitionstørrelsen under kloningsprocessen? |
|
fltk
Funktioner
Tak(0)
|
Måske lidt off topic: Hvad er det for en partition/drev du ønsker at boote fra? Hvis det er den som står som D, er det efter min mening vanvittigt at have Windows på så stor en partition. På C drevet burde 200GB være rigeligt. Her skal KUN være Windows og installerede programmer. ALT andet, dvs. dokumenter , billeder video, musik etc, skal være på et andet drev/partition. Hvis det ligger på samme drev/partition som Windows, risikerer du i værste fald at miste det hele, hvis Windows går ned.
Flemming |
|
Samsung UE55F7005
|
Flippo
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1419 |
Funktioner
Tak(0)
|
Pil den gamle harddisk ud, og bed den om at boot'e på den nye.
|
|
ASKF
Funktioner
Tak(0)
|
Prøv at tildele det et drevbogstav og derefter vælge det som boot-drev i BIOS. Det skulle gerne virke. Egentligt burde det ikke være nødvendigt at tildele det et drevbogstav, men jeg har oplevet at det ikke virkede uden.
|
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |