Rasmusdc skrev:
Men jeg mener at mere hifi orienterede folk så som OTTO herinde garanteret vil anbefale W6000 over Z3000. igen for mig var støjen bare for meget. |
Jeg synes det er vigtigt at understrege at mine anbefalinger af W5000 og 6000 er _betinget_ af en fuld kalibrering. Der er _meget_ stor forskel på billedkvaliteten fra dem før og efter kalibrering. Det synes jeg så også der er på en Sanyo, men slutresultatet EFTER kalibrering er efter min mening klart bedre på BenQ (før kalibrering synes jeg helt ærligt de begge er så ringe at det kan være lige meget, men man kommer naturligvis et stykke vej ved selv at justere lidt). JVC, Sim2 osv har gavn af kalibrering, men er ikke i samme grad direkte ringe i standard-indstillingerne.
Og så må jeg indrømme at jeg i stigende grad fokuserer på at få lys nok i billedet. Det er jo meget populært at jagte sort, sort, sort, men det løfter simpelthen billedkvaliteten usandsynligt meget, hvis man kan opnå en korrekt farvegengivelse og samtidig nå op omkring de 12 fL der anbefales. Og skal man holde det med et par hundrede timer på lampen, så skal man reelt op på 15-16 stykker med en ny lampe.
Jeg er af den overbevisning at hvis man vil jagte et korrekt billede, så skal det ikke kun være "korrekt" på farvegengivelse og sortniveau, men også på lysstyrke, før man kan sige at man er i mål. Og 90% af tiden er det vigtigere at have lys nok, end at have sort nok, også i et mørklagt rum. Har man først vænnet sig til at kigge på 12-14 fL, så er det altså ikke nemt at gå tilbage igen, sort eller ej.
Problemet med LCD'erne er at de mister ekstremt meget lys hvis man vil have farvegengivelsen på plads, så dér bliver det oftest et trade-off, medmindre man har et ret lille billede. Mange LCD'er der er angivet til 1500-2000 lumens, og rent faktisk godt kan levere det hvis man er ligeglad med farverne, kan med en korrekt farvegengivelse knapt levere 300 lumens. Det kan man sammenligne med W6000, der reelt leverer 6-700 lumens eller mere efter kalibrering.