|
Placering af projektor |
Besvar |
Forfatter | |
Østergaard
Bruger Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
Emne: Placering af projektor Sendt: 17-Juli-2009 kl. 10:14 |
Jeg planlægger at indrette et projektor setup med en BenQ W5000 i min dagligstue. Der er ca. 2,60 meter til loftet hvor projektoren skal hænge, og der vil være plads til ca. 90 tommer lærred. En BenQ W5000 kan, så vidt jeg kan læse mig til, indstilles så projektorens linse kan sidde i toppen af lærredet via vertical lens shift. Hvis projektoren sidder helt oppe under loftet vil det betyde at lærredets top sidder ca. 2,50 meter oppe, og bunden af lærredet ca. 1,50 meter oppe. Det er vel lige lovlig højt, eller hvad? Projektoren skal sidde ca. midt i loftet i dagligstuen, så hvis jeg installerer et længere rør i ophænget vil den svæve faretruende nær hovedhøjde og iøvrigt være rimelig iøjnefaldende for helhedsindtrykket af stuen. Det ideelle ville at projektoren var fastgjort til et ophæng der kan sænkes fra loftet ca. 50-70 cm når projektoren er i brug og så hæves op til loftet igen når projektoren ikke er i brug. Er der nogen der har en god og billig ide til en sådan løsning, eller har andre erfaringer med løsning af dette problem? Er der nogen der kender til en god projektor (prisklasse op til kr. 15.000) der har vertical OG horisontal lens shift, så den kan på en væg, og flugte med f.eks. øverste venste hjørne af lærredet? |
|
ikeaboy
-- Oprettet: 12-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 321 |
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 12:04 |
Man kan godt finde sådan en løsning, men de er temlig dyre. Så du skal nok heller prøve at finde en anden løsning. Måske du kan finde nogle billigere løsninger selv ved at google efter "Electric Ceiling Projector Lift" http://www.nextag.com/ceiling-projector-lift/stores-html http://www.mountdirect.com/EPL_Electric_Projector_Lift_p/epl .htm |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2353 |
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 17:48 |
Jeg tror hurtigt du vil bliver meget træt af at have lærredet hængende så højt. Nu har jeg mit lærred hængende så underkanten er i ca 55. cm. højde, hvilket jeg synes er passende. Jeg kan i øvrigt heller ikke få det længere ned pga. tv-bænk og centerhøjttaler. Før havde jeg det hængende så underkanten var i 117 cm. højde. Selv om det var dejligt at få et større billede end det tv'et kunne præstere, bliver man hurtigt træt af nærmest at skulle ligge ned og se film. Den gang havde jeg 2.9 meter til loftet, og havde forlængerrør monteret med projektoren, så den kom ned i ca. 2.2 meter. Selvfølgelig bliver projektoren mere dominerende i stuen, men det er som før sagt svært at gøre billigt (og/eller pænt). Jeg har ikke haft problemer med at jeg fandt projektoren for tæt på mit hoved og jeg er endda tæt på 2 meter høj. Jeg mener at have set et ophæng med to rør inden i hinanden (eller lign.). Så kunne man trække det ned i den højde man ønsker når man skulle bruge det, for derefter at skubbe det tilbage igen. Men jeg kan ikke forestille mig hvad der skal ske med x antal kablers overskud på 50 cm. når man ikke bruger projektoren. Edit: Dette ophæng: http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=147_455&pr oducts_id=4764
|
|
ikeaboy
-- Oprettet: 12-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 321 |
Sendt: 17-Juli-2009 kl. 21:01 |
Jeg tror måske bare man også bliver træt af at skulle op på en stol/skammel for at hive projektoren op og ned. |
|
Østergaard
Bruger Oprettet: 02-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
Sendt: 18-Juli-2009 kl. 09:34 |
Tak for input. Jeg har fået et tip om Sanyo z3000, som er langt mere fleksibel med hensyn til placering end Benq w5000, så jeg tror jeg prøver at gå den vej i stedet for at begive mig ud i de helt store ingeniørmæssige konstruktioner. Sanyo'en tror jeg kan være på en væg i stedet for i loftet, og det vil blive både billigere, pænere og mere low-tech.
|
|
bruger udmeldt 5
-- Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
Sendt: 18-Juli-2009 kl. 09:57 |
Hvorfor skal projektor sidde vandret? Er det ikke meningen at man kan bruge keystone correction, og at man så kan få en ordentlig vinkel på projektor. Er det en ulempe, som jeg ikke har set? lærred er så ca. 1,10 fra gulv pga. tv alteret... jeg kan umiddelbart ikke forstå hvor det er vigtigt at kunne vippe den linse? er det bare design og udssende i stuen når den sættes op? |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2353 |
Sendt: 18-Juli-2009 kl. 10:10 |
Så vidt jeg har hørt skal du for alt i verden undgå at bruge keystone. Det er noget med at billedet så skal skaleres igen, hvilket giver en forringelse af billedkvaliteten. Desuden mister man vist noget af billedet i siden. Projektoren skal derfor sidde helt vandret, for at undgå de skæve sider af billedet. Dette kan du undgå med brugen af lens shift, og så giver det langt bedre mulighed for installation af projektoren, når du kan flytte linsen vertikalt og horisontalt. Ang. din højde på lærredet: Hvis du har et rullelærred, kan man til de fleste få et beslag der får lærredet ud fra væggen. Det samme gælder hvis hvis du har lærredet skruet i loftet. Jeg valgte at få 2 beslag til væggen, da jeg som før sagt var træt af at lærredet hang så højt. Jeg fik dem beslagene lavet, så de passede med at lærredet kunne rulles ned foran tv'et. Har du fastrammelærred, er der nok ikke så meget at gøre. Redigeret af kaizer - 18-Juli-2009 kl. 10:11 |
|
bruger udmeldt 5
-- Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
Sendt: 18-Juli-2009 kl. 10:22 |
Du har sgu helt ret her! Takker.. det må testes og igen dog lidt umuligt at få den i en ordentlig 0/0 keystone setting. Fandt dette på Wiki Functionality In modern projectors keystone correction technology is performed digitally (rather than optically) via the internal (LCD) panels or (DLP) mirrors of the projector, depending on the technology used. Thus, when applying keystone correction to an image, the number of individual pixels used is reduced, lowering the resolution and thus degrading the quality of the image projected. Home theater enthusiasts would argue that keystoning should not be used because of the impact it has on image quality. However, it is a useful technology in cases where the projector cannot be mounted directly in front of the screen, or on projectors utilizing lens shift technology where the projector must be mounted outside the frame of the screen. Redigeret af pendec - 18-Juli-2009 kl. 10:23 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |