recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købes: Projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøbes: Projektor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TheKilhof Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Købes: Projektor
    Sendt: 27-Juli-2009 kl. 22:50
Hej

Jeg er på udkig efter en projektor, i den lidt mere tunge
ende.

Jeg har prøvet med en infocus x9, men kunne godt tænke
mig noget bedre billede og en større skærm.

Så har tænkt at bruge ca. 15-20 tusinde kr.
Og hvis i har forslag til et godt lærred vil det også
være supert :)

På forhånd mange tak.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 2006
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 02:56

Nu håber jeg ikke jeg bryder nogle forum regler , når jeg siger at man pris/ydelsesmæssigt kan gøre sig et smart kup, idet jeg tilfældigvis har en 20 måneder brugt projektor i den tungere ende til salg til 17.000 kr. Der er således nogle få måneders restgaranti tilbage idet projektoren er købt i Danmark. (Vejl. nypris 65.000 på købstidspunktet)

Projektoren er en Cineversum BlackWing Two http://www.cineversum.com/homecinema/en/products/prod_bw2.ht m

Der er i linket også et review på engelsk nederst på siden.

De væsentligste specifikationer at nævne er:

3-chip 1080p D-ILA projektor (det er også D-ILA projektorer der har vundet den seneste EISA award for high-end projektion, og de 2 seneste TIPA (Technical Image Press Association) awards for "best professionel photo projector")

Op til 20.000:1 (>15 000:1 i jævnfør af specs) NATIVE contrast ratio (altså den ægte vare og ikke en kompromiterende billed- og referenceødelæggende snydekontrast/dynamisk kontrast/iris)

< 22 dBA

...For flere specs jævnfør producentens hjemmeside som der ovenstående er linket til.

Det kan nævnes at projektoren er Cineversums tweakede OEM build af JVC's nok bedre kendte HD1. Jeg købte Cineversums build efter en 1:1 sammenligning med JVC's ellers 30% billigere "originale" version. Og selv om pærerne var samme alder, så var der af årsager jeg stadig ikke kan begribe (da det jo i bund og grund er samme maskine) ikke alene flere detaljer, men også mere lys spræl og dynamik i Cineversums tweak/build af projektoren?!? (begge projektorer blev on-site kalibrerede til demo lærredet med måleudstyr, mens jeg var til stede i butikken ...målingerne sagde det samme som vi så). Cineversum har da også (som det fremgår af hjemmesiden ifbm CRT projector rangen) været associeret til Barco, der ved at Barco tidligere har ejet Cineversum (de har så i dag solgt dem fra). Men slægtskabet og video know-how arven fra Barco associationen fornægter sig åbenbart ikke i forbindelse med hvad det så end er de har gjort ved deres build i forhold til den originale build vi 1:1 sammenlignede med.

I recorderes egen verden er der en omtale af den ellers glimrende "originale" maskine som denne Cineversum altså er en tweaket OEM build af, at finde her:  http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=945&zoneid=19 

Hvis man undrer sig over hvorfor jeg sælger maskinen, så er det udelukkende fordi jeg vil opgradere til den seneste D-ILA topmodel. (jeg har sjældent mine projektorer mere end 1-2 år) Jeg kan kontaktes privat på: hjemmebio[snabel-a]ready.dk eller er i forumet hvis det ikke bryder nogle regler.

Jeg vil dog sige at imho skal projektoren retteligt have et lærred i samme prisklasse som jeg sælger projektoren til. Eksepelvis ville den passe godt til et 123" Steward StudioTek 130 G3  http://www.stewartfilmscreen.com/commercial/materials/front_ projection_screen_materials/studiotek_130_g3/studiotek_130_g 3_commercial.html

...Yderligere og generelt angående lærreder: Det er helt og aldeles unødvendigt, og imho en direkte synd at kompromitere farverne ved at benytte et gråt lærred til denne projektor. Det bedste og mest seriøse til projektorer af denne klasse og med sådanne høje native kontrast niveauer vil helt klart være at have et lyskontrolleret rum og et ret neutralt hvidt lærred. (et hvidt lærred er mere følsomt over for ambient light end et gråt). Men det er altså den eneste måde at lade sådan en projektor komme helt til sin ret, og udnytte dens fulde potentiale.

Mvh TBC

Redigeret af TBC1 - 29-Juli-2009 kl. 16:39
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu