recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny projector-tråd igen igen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy projector-tråd igen igen

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bars Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny projector-tråd igen igen
    Sendt: 26-Marts-2009 kl. 13:01

Hej Allesammen

Jeg har nu kigget her på foraet et stykke tid nu, da jeg selv går med projector investeringer i tankerne. Budgettet ligger ret stramt og det er min første projector (det vil jeg godt tillade mig at sige da den acer jeg min svigerfar har samlet op i en skraldespand og som har nikotingule striber nedpå indersiden af linsen ikke kvalificerer). Men den har gjort at jeg nu gerne vil have noget hvor jeg kan se film osv. på. Jeg har planer om at den skal erstatte mit fjernsyn helt, Så den er både til nyhederne, film og spil.

Efter at have læst adskillige tråde så er der ret positiv stemning for en Benq W5000, den ligger dog i et prisleje  der maxer mit budget... Jeg har bare et lille problem med størrelsen da den skal hænge i min stue.

Så jeg har kigget på en Infocus X9, den ligger meget bedre til min økonomi, men jeg har nogle spørgsmål omkring kabling som gælder for begge:

Hvis jeg vil koble en PS3, en Wii, en computer og noget tvtunerboks af en eller anden art til og der kun er henholdsvis 1 og 2 HDMI indgange på projektorne, kan man så få en splitter så jeg heller ikke skal til at trække mange kabler hen over loftet?

Og kan jeg se 1080p24 film fra min PS3 på en Infocus X9 da det kun er en 720 projector.

En anden tinge er med hensyn til mørklægning, så har jeg hængt mærklægningsgardiner op i vinduerne, men der bliver kun 100% mørkt efter solen er gået ned... så derfor kunne jeg godt tænke mig en projector der ikke er helt vildt lysfølsom.

Jeg regner med at jeg skal bruge et loftophæng, der vil jeg gerne have et der får projectoren til at hænge så tæt på loftet som muligt da jeg skal rende under den og spille Wii, hvad er godt at kigge efter der?

Og et lærred, jeg vil gerne have et fastrammelærred, det går jeg udfra der er det billigste. Jeg synes at Lissau Identity, dem hvor man kan rulle et billede ned så det rent faktisk ligner noget når det ikke bruges er skide smarte, men de koster også kassen (mere end en X9). Så kender i til et ok og billigt fastrammelærred, det må gerne være med manuel nedrulning af et billede foran eller helt uden?

Det var vist hvad jeg har i hovdet lige nu, håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt på vej.

Lige i en afsluttende kommentar så har jeg slet ikke kigget på LCD projectore da jeg altid har fået af vide at de ikke var særlig gode, så hvis i mener der er noget som kan hamle op med de andre og helst ikke overstiger 8k, så vil jeg da også gerne høre om den.

Til top
Per Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Marts-2009
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2009 kl. 16:48
Jeg har selv lige købt en Benq W5000 + et lofts ophæng fra Chief, fik begge dele for i alt 11400kr. i Sverige, og en kanon dag med damen derovre ;).
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2009 kl. 17:20
Og kan jeg se 1080p24 film fra min PS3 på en Infocus X9 da det kun er en 720 projector.

ja det kan du
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2009 kl. 14:03
Måske du skulle tag i hifiklubben og kigge på en optoma
hd65, det er også en 720p projektor i dit pris
leje(6000). Det er en dlp projektor, som tit har et
bedre billede end lcd, men dlp projektorer har det lille
minus (stort minus for nogle incl mig selv) at der kan
forkomme noget der hedder regnbuer. _Nogle ser det,andre
ser det ikke. Derfor er det vigtig du ser den dlp
projektor "live" i action inden du køber. Men find en
hifi klub
der har demo rum og tag ned og kig, der er nok det
nemmeste.BenQ w5000 kan fås i sverige til omkring 9000,
og de
3000,- den koster mere end fx optoma 65 er godt givet
ud, bla. 1080p. Mhtr. til mørklægning er det rimlig
vigtigt man kan mørkelægge min. 95%, der er utrolig lidt
sollys der skal til for at spolere billede. Hvis man har
100% mørklæggelser kan man godt have en lille lampe med
en sparepærer kørende i et hjørne af lokalet, men sol-
dagslys er jo meget kraftigt så der skal ikke så meget
til for at ødelægge det. Der er også alternativt en
projektor som panasonic ax 200(720p) som er meget
lysstærk og
godt kan bruges selv om der er lidt dagslys.

Du kan godt få en splitter til hdmi, hos av.cables.dk
fx. der kan tag 4 hdmi ind og 2 ud fx. de er ikke
vandvittig dyre.
Du kan også godt bruge din ps3 blu-ray 1080p på en 720p
projektor men det der kommer op på lærred er naturligvis
kun 720p, som projektor nedskalere det til.
Du skal også have et lærred, men kan med held faktisk
godt lave et fint lærred selv på en gips plade man
maler, med alm maling, i en bestemt tone og glans. Kan
godt give dig et par fif hvis du vil vide mere. Selv har
jeg et Quality screen one 95" rullelærred til 4000,- og
en hjemmelavet gipsplade lærred og jeg kan absolut ikke
se forskel. Har også haft lærredsprover fra lissau oppe
imod mit hjemmelavet lærred og der var mit hjemmelavet
markant bedre. Lad dog være med at købe et Ikea rulle
gardin og brug som lærred som mange bruger som
alternativ, det er simpelhen for dårligt som lærred, det
giver gullige skintones og generalt dårlige farver.
mvh.

Redigeret af ikeaboy - 27-Marts-2009 kl. 14:06
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 15:05

Forresten det med at bruge sin projektor som tv, kan jeg ikke anbefale. Opløsningen er simpelhen for ringe på de kanaler som ikke sender i hd format, og det er der jo ikke så mange kanaler der sender i.

Jeg ved godt der er nogle der bruger sin projektor som tv, men som sagt der bliver hammer uskarpt og en virkelig flad fornemmelse. Derudover bliver du jo også tvunget til at skulle mørklægge hvergang du vil ser tv, og de fleste projektorer har ikke godt at kører i kort tid af gangen, fx hvis du bare lige skal se nyheder. Det slider meget på pæren, med kort brug.

Redigeret af ikeaboy - 28-Marts-2009 kl. 15:06
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:50
Men hvis nu man har en receiver, der fx kan opskallere billedet til 1080P, så er det nu ikke så ringe endda. 
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 10:01

Hej Bars - hvis du altså ser dette :)

Anvender min projektor også til fjernsynskiggeri.

Da jeg har et rum der er mørklagt hele tiden - stort set, det er ikke stuen.

Mht. fjernsynskanaler, så er DR1 og et par andre ok med et godt digitalt signal.

Nogle af de mere grumsede bliver ikke rigtigt gode, selvom de kører igennem min DVDO Edge.

Hvis du har et fjernsyn til lidt småt kiggeri, så behold det. Ellers overvej hvad afskrivningen er på et tv, der kun skal bruges som "ekstra-apparat".

En ny pære til projektoren er formentlig billigere.

God fornøjelse

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu