mowa skrev:
Vijnana skrev:
Scopeløsningen er typisk dyr og giver ikke rigtig mening sammen med projektorer til under 20K. Alternativt kan nogen projektorer zoome scopefilmene til de passer til scopelærredet. En billig, men ikke helt optimal løsning.
|
Det er da heller ikke særligt optimalt at man smækker et objektiv mere ind foran projektorens objektiv. Den eneste fordel der er ved dette system er det ekstra lys. Ulemper er der utallige af - 16:9 bliver noget bette at se på (og der er trods alt ret mange 16:9-udgivelser). Undertekster ligger ret ofte udenfor 2:35-1-området. Billedet skal skaleres.
For mig er CIH rent og skær pop, men der er nogen der tjener fede penge på det. Justérbar afmaskning synes jeg klart vil være at foretrække.
|
Begge dele vil da være at foretrække.
1/3 mere lysstyrke er ikke det rene pop - kan være muligheden for et endnu større billede.
16:9 kan så stadig vises i "normal" størrelse med sorte bjælker i siderne (eller afmaskning), når objektivet køres væk fra projektoren.
Kører 100" 16:9 og kunne da godt tænke mig et større 21:9 format end det det nu bliver med 220 cm i bredden - constant width CIW.
Det er dog en dyr fornøjelse og ikke lige på programmet på det nærmeste, endvidere bliver det så 293 cm (ca) og så bliver pladsen et problem - men en mellemting ville være meget fint - lidt mindre 16:9 (og med deraf mere lysstærkt billede) og lidt større 21:9 - med SAMME forøgede lysstyrke.
"Drømmere er gode tabere. De begær stjerne; men takker dig, hvis du rækker dem en sten."