|
+ eller - |
Besvar |
Forfatter | ||
bugger
Bruger Oprettet: 26-September-2005 Sted: Danmark Status: Offline Point: 108 |
Emne: + eller - Sendt: 31-December-2005 kl. 10:10 |
|
Hejsa
Jeg har købt en DVDbrænder til min computer. Nec 4551 hedder DVDbrænderen. Jeg mangler nu nogle DVD plader at brænde på og er lidt i tvivl om hvilke jeg skal vælge. Jeg er efter nogen læsning her og i en nyhedsgruppe kommet frem til at det skal være Verbatim jeg køber, men skal det være +RW eller -RW? Jeg påtænker på et senere tidspunkt at købe en harddiskrecorder og pladerne skal kunne spilles i den. Jeg regner med at købe enten en Sony710 (160 GB harddisk) eller en JVC med ca 160 GB harddisk. En recorder til mac 4000 kr vil jeg købe. Nuvel, er det ligegyldigt om jeg køber + eller -? Er kvaliteten den samme? Hvad med prisen? Tak for svar og godt nytår /B |
||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Sendt: 31-December-2005 kl. 10:54 | |
Med dine overvejelser mht. HDD recorder mener jeg du bør satse på DVD-RW diske.
Sony kan klare begge dele, men JVC kan kun optage på DVD-R(W) skiver, så vidt jeg ved. Så for ikke at låse dig fast på noget, så er DVD-R(W) diske i din situation at foretrække. Og ja - kvaliteten på DVD-R(W) og DVD+R(W) er den samme. Men i forbindelse med HDD recordere har DVD-R(W) diske en fordel frem for DVD+R(W) diske, nemlig at de kan indeholde materiale optaget i 16:9 mode - det kan en DVD+R(W) disk ikke (hvis den skal kunne afspilles i andet end recordere). Redigeret af HeartWare |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
Moef
Guld medlem Oprettet: 26-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 909 |
Sendt: 31-December-2005 kl. 15:22 | |
@bugger, hvis du skal spille DVD'erne i forholdvis gamle DVD afspillere (3-5 år gamle), så ville jeg vælge DVD-R formatet. Men hvis det er afspillere af nyere dato, er er der ingen problemer med DVD-R og +R.
Selv bruger jeg Verbatim DVD-R og DVD+RW i min Sony HX-910. Mvh Moef Redigeret af Moef |
||
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard |
||
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 01-Januar-2006 kl. 12:53 | |
Hvis du virkelig er interesseret og teknisk kyndig, så findes der en test af din brænder (på engelsk) på denne side, hvor du f.eks. kan se hvordan drevet brænder til forskellige medier. Du spørger om du skal bruge +RW eller -RW medier, og måske er det også det du mener, men jeg tillader mig lige at forklare noget i tilfælde af at du rent faktisk mener +R og -R. Du skal være opmærksom på at RW medier er genskrivbare, og kan derfor overskrives mange gange. Det betyder dels at skiverne er dyrere end +R og -R skiver (kan kun brændes een gang), og dels vil de typisk ikke være lige så langtidsholdbare. RW er dog det helt rigtige, hvis tanken netop er at overskrive medierne, når man har set det der er optaget. Til din Sony eller JVC recorder kan du nøjes med at have DVD-R engangsskiver og DVD-RW genskrivbare skiver; DVD+RW er dog på visse måder lidt mere praktisk end DVD-RW hvis du skal afspille skiverne i en anden afspiller. Som andre har skrevet ovenfor, så er det nødvendigt at bruge "minus" skiver til ægte anamorph 16:9 format. Du går ikke galt i byen ved at købe Verbatim medier, hvad enten det er DVD-R, DVD-RW eller DVD+RW. Sony recorderen kan i øvrigt vældigt godt lide Verbatim 16x DVD-R medier, og de er faktisk endda billigere end 8x skiver de fleste steder. Din NEC 4551 brænder foretrækker faktisk at brænde til "plus" skiver ifølge ovenstående test, og her vil jeg så istedet forslå dig at købe Verbatim 16x DVD+R skiver hvis du skal bruge engangsskiver. For DVD+RW og DVD-RW er der ikke nok test resultater til at afgøre, hvilke medier der foretrækkes, men Verbatim er da et bud. Prisen på DVD+R og DVD-R er normalt den samme, og ligeledes koster DVD+RW og DVD-RW også det samme - dog ca. 4-5 gange mere end engangsmedierne. For at se aktuelle priser kan du f.eks. tjekke følgende webshops: |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
bugger
Bruger Oprettet: 26-September-2005 Sted: Danmark Status: Offline Point: 108 |
Sendt: 01-Januar-2006 kl. 13:07 | |
Tak for det Dragemester Og jo jeg mente faktisk DVD-R og DVD+R og ikke såmeget RW. Som jeg læser dit og de andres svar i denne tråd, er der ikke den store forskel på + og - R Du mener at min brænder er gladere for +R imens min kommende HDD-recorder vil være glad for -R, men også kan læse +R. Det bringer endnu et spøgsmål på bane -hvordan er det med DVD-drev i computere generelt? Er de mest til +R eller -R eller kan de fleste tage begge medietyper? Jeg har nemlig til tider brug for at sende større datamængder til andre, som skal kunne læses i (laptop) DVD-drev og så ville det være rart at vide hvad der er "standard"? Mvh Bugger |
||
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 01-Januar-2006 kl. 14:34 | |
Alle nye DVD brændere til desktop pc'ere kan brænde DVD+R, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW og både enkelt-lags og dobbelt-lags medier. Ikke alle nye DVD brændere i notebook pc'ere kan skrive til både "plus" og "minus" DVD'ere, men mange drev kan. Hvis du brænder en DVD+R på en brænder som understøtter "DVD-ROM booktype bitsetting", hvilket f.eks. dit NEC 4551 gør, så bør næsten alle drev og afspillere kunne læse DVD'en, under forudsætning at kvaliteten af den brændte DVD er god. Hvis brænderen ikke understøtter "DVD-ROM booktype bitsetting", så vil en brændt DVD+R kunne læses i de fleste drev, men ikke i drev hvor man med vilje (typisk af licensmæssige grunde) har konfigureret drevet til at afvise "plus" format DVD'ere. Det er stadigvæk kun nogen få procent nyere drev/afspillere som vil nægte at læse en sådan DVD+R. Hvis du brænder en DVD-R så vil den også kunne læses på næsten alle drev. |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |