recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Geotagging
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGeotagging

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Emne: Geotagging
    Sendt: 07-Januar-2009 kl. 09:43

Hey alle

Jeg har et TZ5 som er ganske udemærket. Men det kunne være rigtig fedt at få noget geotagging til det sådan man kunne vise hvor billederne var taget. Nogle der ved om det er muligt?

Eller er der overhovedet kameraer der har geotagging?

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 23:14
GeoTagging kræver en GPS (eller manuel tildeling af position til hvert billede), så du kan ikke gøre det med dit TZ5 alene.

Jeg bruger en Holux M-241 GPS datalogger når jeg er ude og tage billeder, og når jeg kommer hjem bruger jeg programmet GeoSetter til at automatisk tildele geotags til hvert billede ud fra synkronisering af tiden i kamera og GPS.

Der findes i dag nogle enkelt kamera (bl.a. Nikon Coolpix 6000) på markedet med indbygget GPS, men hvor godt de fungerer ved jeg ikke.

Nikon er også på vej med en seperat GPS til sine DSLR-kamera, GP-1.
Til top
suldrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2005
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 23:58
Kig også på http://www.gisteq.com/PhotoTrackr/PhotoTrackrCD110.php

Jeg selv har denne tingest og har brugt den ved utallige fototure og to længere rejser i USA.

Det er basalt en lille tingest som fylder ca lige så meget som en tændstikæske. Du lader den op, starter den, lægger den i en lomme/taske og skyder løs.
Når du kommer hjem igen bruger du det medfølgende software til at skrive GPS koordinater i dine billeder (i EXIF informationerne). Det er tilstrækkelig kapacitet i Phototrackeren til et par ugers "arbejde" hvis blot du husker at lade den op hver nat. Den mister ikke data hvis batteriet løber tørt.
Softwaren der følger med understøtter kun .jpg billeder. Hvis du vil tagge RAW billeder skal du opgradere software til Pro udgaven.

Noget andet du skal huske er også at uret i kameraet skal gå så præsis som muligt. Det er udfra tidsstemplet softwaren ved hvor billedet er taget.

Ellers kig på denne side: http://www.gpspassion.com de går meget op i Geotagging af billeder

Redigeret af suldrup - 07-Januar-2009 kl. 23:59
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:11

Oprindeligt skrevet af suldrup suldrup skrev:

Kig også på http://www.gisteq.com/PhotoTrackr/PhotoTrackrCD110.php

Jeg selv har denne tingest og har brugt den ved utallige fototure og to længere rejser i USA.

Det er basalt en lille tingest som fylder ca lige så meget som en tændstikæske. Du lader den op, starter den, lægger den i en lomme/taske og skyder løs.
Når du kommer hjem igen bruger du det medfølgende software til at skrive GPS koordinater i dine billeder (i EXIF informationerne). Det er tilstrækkelig kapacitet i Phototrackeren til et par ugers "arbejde" hvis blot du husker at lade den op hver nat. Den mister ikke data hvis batteriet løber tørt.
Softwaren der følger med understøtter kun .jpg billeder. Hvis du vil tagge RAW billeder skal du opgradere software til Pro udgaven.

Noget andet du skal huske er også at uret i kameraet skal gå så præsis som muligt. Det er udfra tidsstemplet softwaren ved hvor billedet er taget.

Ellers kig på denne side: http://www.gpspassion.com de går meget op i Geotagging af billeder

Er det muligt at få programmet til "selv" at tildele gps informationer ud fra tidsstemplet? Så man f.eks. bare trykker "Tildel gps koordinat" og så gør den det selv. For jeg har nogle gange 1000 billeder fra en ferie og det ville blive lidt langhåret at sidde og gøre :)

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Er det muligt at f� programmet til "selv" at tildele gps informationer ud fra tidsstemplet? S� man f.eks. bare trykker "Tildel gps koordinat" og s� g�r den det selv. For jeg har nogle gange 1000 billeder fra en ferie og det ville blive lidt langh�ret at sidde og g�re :)

Det går jeg ud fra programmet kan gøre. Det kan GeoSetter i hvert fald.
Men som regel er der lige lidt der skal rettes til når den automatiske synkronisering er færdig - men det kommer jo også an på hvor perfektionistisk man er...

Redigeret af Zulu - 08-Januar-2009 kl. 16:21
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Det går jeg ud fra programmet skal kan gøre. Det kan GeoSetter i hvert fald.
Men som regel er der lige lidt der skal rettes til når den automatiske synkronisering er færdig - men det kommer jo også an på hvor perfektionistisk man er...

Okay så det ved sige at jeg bare skal tage f.eks. en Holux med i lommen når jeg er på ferie. Den tænder jeg så inden jeg tager på tur også kan jeg bare tage alle de billeder jeg har lyst til. Også når jeg kommer hjem trykker jeg i Geosetter at den skal smide GPS tags ind på alle mine billeder ved at trykke på "Sæt GPS koordinat" ? Er det så nemt?

Det er en nødvendighed at være nemt fordi der bliver taget mange billeder når vi er ude at rejse :)

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 11:14
Ja, det er sådan det foregår.

Jeg er selv i gang med at geotagge små 15.000 billeder fra en tur Jorden rundt... Selvom selve geotagningen er automatiseret tager det alligevel lidt tid...

Om du vælger den ene eller anden GPS er lidt en smags sag.
Jeg valgte Holux'en fordi den pt er den eneste med display og fordi den bruger standard AA-batterier, så man nemt kan skifte batteri ude i marken hvis den skulle løbe tør. Det plejer nu ikke at være et problem. Med et 2100 mAh AA-batteri holder den 14-16 timer. Dog lidt mindre hvis man bruger bluetooth også. Med den nyeste firmware kan man disable bluetooth helt, det burde give lidt ekstra batteritid, men det har jeg ikke fået testet endnu.
Til top
suldrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2005
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 15:31
Ja, det hele er automatisk.

Hvis man skal på en længere rejse og hvis man ikke kan tømme GPS'en hver aften skal man huske at undersøge, hvor mange tracking point den kan rumme, om man kan slukke for GPS'en, om man selv kan konfigure intervallerne (sekunder/meter/hastighed) på GPS'en.
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2009 kl. 10:57
Nu har jeg hentet Geosetter og Exiftool. Jeg har også en KMZ fil. Hvordan får jeg så sat geotag på mit billede? 
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 14:28
Anyone? Eller nogle der kender nogle gode programmer til Windows Mobile til at bruge den som datalogger? Istedet for at købe en holux?
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 15:41

Der er nogle mobil-telefoner f.eks. sony ericson c905 samsung 8510, som har gps indbygget og indsætter koordinaterne automatisk i exif-dataerne i billedefilen..
Ellers er det som jeg forstår f.eks. programmet geosetter, der manuelt kan indsætte dem efterfølgende...

Kan f.eks. anvendes i forbindelse med det udbredte program photoshop elements
http://www.eye.fi/services/geotagging/

Geotags er informationer i exif-dataerne og det er op til den software man anvender at udnytte det...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 15:44
Jeg tror du har misforstået. Jeg vil gerne have et program til Windows Mobile som selv logger min position som en GPX fil, som jeg derefter kan synkronisere med de billeder jeg har taget med mit digital kamera.

Det er meningen jeg skal bruge min telefon istedet for at købe en datalogger (f.eks. den Holux) for at spare nogle penge
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Der er nogle mobil-telefoner f.eks. sony ericson c905 samsung 8510, som har gps indbygget og indsætter koordinaterne automatisk i exif-dataerne i billedefilen..
Ellers er det som jeg forstår f.eks. programmet geosetter, der manuelt kan indsætte dem efterfølgende...

Kan f.eks. anvendes i forbindelse med det udbredte program photoshop elements
http://www.eye.fi/services/geotagging/

Geotags er informationer i exif-dataerne og det er op til den software man anvender at udnytte det...

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu