recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bærbar til 4K-videoredigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bærbar til 4K-videoredigering

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4711
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 15:28

Hej.

Her er et eksempel fra en anden tråd, om hvad jeg og andre postede om den nyeste Apple M1 Studio desktop:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg så en teori om, hvad der gik galt med Apple M1 Ultra sammenligningen med RTX 3090.
Her er et skærmdump af det:

Den højre grå linje er den originale Apple slide. Der står klart '200W less power'.
Den tilføjede hvide linje er ydeevnen for RTX 3090 som fortsætter, og trækker op til 400 Watt.

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Jeg synes at det har været befriende at se real-life benchmarks som tydeliggør at
 der var tale om den sædvanlige uærlige marketing og dens forvanskninger ...... 

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja uanset hvordan man vender og drejer den, så virker det ikke som om, at Apples sammenligning med RTX 3090 holder vand.

M1 Ultra's GPU har givetvis langt mindre strømforbrug ved en given ydelse, men ikke matchende topydelse.

Jeg tror, at grafen i Carstens indlæg fortæller historien.

Jeg nyder også tit at se nye produkter vist på YouTube. Men omkring Apple M1 har der været usædvanlige meget uærlige marketing og forvanskninger. Jeg tror personligt at Apple M1 godt kan bruges til Resolve. Men visse udgaver er meget bedre egnet, end andre.

Ellers skal man måske tænke på, det man ikke får at vide i YouTube videoerne. Nogle oplyser ikke engang codec på de filer, der redigeres, eller om de er decoded i hardware eller langsom software?

Hilsen Carsten.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=boMVxaNFfZ0

Her er syn for sagen, Mr.AlexTech' egen kommentar:

Macbook Air 8gb rendered this video in 13:30 minutes (same as the tour video!). I edited and rendered this video on the Air and used about 70% battery total. 

For reference, I also ran the same project off again using my Macbook M1 Pro and it took... you guessed it, half the time... it took just 6:32!

Ved 17:20 benytter han den gratis udgave (færre funktioner)
Så fik jeg set videoen - ved ikke hvorfor den fejlede i går.
Jeg må sige, at jeg er imponeret over hastigheden på MacBook Air 8gb, og hvor flydende arbejdsprocesserne er.
Jeg har selv en stationær med AMD Ryzen 9 3900X 12-core CPU, 64 Gb ram, Geforce RTX 2070 Super, Samsung EVO 970 1Tb SSD, og det virker til at MacBook Air 8gb kører mere flydende. Det er ret vildt. Og hvad bliver det ikke til med PRO versionen.
Måske jeg skal have tømt sparebøsserne og øget mit budget.

Tror dog at jeg vil afvente Intels kommende lanceringer, som Carsten var inde på længere oppe i tråden.
Måske du også burde overveje at opgrade din desktop også. En sløv maskine er bare ikke sjov at arbejde på.
Er det prof eller amatør arbejde du skal bruge den til ?

Lidt utroligt der ikke er andre som er kommet med alternativer, altså maskiner der rent faktisk kan købes.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Måske du også burde overveje at opgrade din desktop også. En sløv maskine er bare ikke sjov at arbejde på.

Lidt utroligt der ikke er andre som er kommet med alternativer, altså maskiner der rent faktisk kan købes.
Jeg troede ellers, at jeg havde en rimelig potent desktop. Jeg er dog med på, at GPU halter lidt, men lige nu synes jeg de koster en formue.

Det er egne private videoer fra ferier, som jeg redigerer (fx ski, vandring og dykning).

iPhone 13, OS 15.3
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg troede ellers, at jeg havde en rimelig potent desktop. Jeg er dog med på, at GPU halter lidt, men lige nu synes jeg de koster en formue.

Det er egne private videoer fra ferier, som jeg redigerer (fx ski, vandring og dykning).

ok, så burde det jo ikke betyde så meget om det tager 7 eller 9 minutter for at exportere en video.

Diskplads på mac’en er hundedyr. Jeg bruger selv en ekstern Samsung T7. Vil man have mere fart, så kan man altid benytte en TB3 disk.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 22:15
Prøv nu at se, hvis det ikke er andet end alm. privat, ja selv mindre professionelt videoredigering herunder f.eks. animeret tekst, overgange colorgrading, lyd og div. filtre eller hvad men ellers kunne finde på, i codec’s som H264 eller H265 HEVC i 4K opløsning.

Ja, så kan en iPad Pro M1 faktisk gøre det til ug kryds og bolleWink Om det tager 17 eller 22 minutter at eksporter/ render en 45min. video gør vel ikke den store forskel…….”Det er bare et eksempel”

Forskellen i tider vs den billige og den noget dyre hardware giver ingen mening til Alm. Videoredigering Det er jo typisk ret kort film man laver. Det er Cost - Benefit.

Jeg arbejder på Mac Pro - iMac Pro - Mac Book Pro M1 i 14 og 16” m.fl. Der er nu ikke de helt store tidsforskelle på helt alm. 4K HEVC redigering sådan overordnet set. 
Flere af mine redigeringer og enlige rimelige tunge redigeringsopgaver starter faktisk på iPad Pro og eksporteres så som XML til Final Cut Pro, det er faktisk ret vildt hvad en iPad Pro har af kræfter.

Redigeret af Potter - 22-Marts-2022 kl. 22:25
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2022 kl. 15:21
Fik lige denne op i mine forslag fra YT

Basalt set siger Alex Jordan her at såfremt man ikke er professionel bør man ikke investere i andet end Macbook Air M1 eller Macbook Pro M1 (ike pro eller Max)

Redigeret af yahooboy - 23-Marts-2022 kl. 15:24
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu