Thorvald skrev:
DrageMester skrev:
Brænd medierne på den anbefalede hastighed. |
Er det bedste ikke, at brænde dem ved den lavest hastighed, eller i det mindste en af de lavere hastigheder? For at undgå fejlbrændinger.
|
NEJ!
Det er ikke sådan at kvaliteten stiger jo langsommere man brænder. Enhver kombination af brænder, firmware og medie vil have en optimal brændehastighed, og denne vil typisk være mediets certificerede hastighed eller måske et enkelt trin langsommere.
Som eksempel kan jeg nævne at jeg (ved et uheld) har brændt Verbatim 8x DVD+R ved 2x hastighed i min NEC ND-3500AG brænder, og disken havde tonsvis af fejl bagefter - totalt ubrugelig. Samme type medie brænder optimalt ved 6x og 8x i denne brænder, og lidt dårligere ved 12x. I mit Plextor PX-712A drev er den optimale brændingshastighed 6x for dette medie.
Medmindre man har tid, lyst og evne til selv at prøve forskellige medier på forskellige hastigheder i sin(e) brænder(e), så bør man holde sig til den anbefalede hastighed.
Man bør altså normalt holde sig langt væk fra at brænde et medie på under den halve af den certificerede hastighed; nogen brænder/medie kombinationer kan klare det, andre brænder dårligere på denne måde, og man risikerere endda at få en ubrugelig disk ud af det!
EDIT:
Da selv de hurtigste 16x brændere på markedet starter med en brændingshastighed, som ikke er under ca. 6,5x, så bør man kunne brænde selv 16x medier på så lav en hastighed som 6x, men dette betyder ikke at man så får den bedste kvalitet på denne måde.
Hvis jeg brænder Verbatim eller Fujifilm DVD+R 8x medier på 8x hastighed på min NEC ND-3500AG brænder, så vil brænderen i virkeligheden starte med at brænde med 4x og derefter øge hastigheden til 6x og til sidst 8x.
Når jeg så skanner mediekvaliteten på min Plextor brænder (PlexTools Q-Scan) kan jeg se, at kvaliteten er lavest på den del af disken som er skrevet med 4x, bedre på den del som er skrevet med 6x, og bedst på den del af disken som er skrevet med 8x.
Altså er det IKKE en fordel at sænke brændingshastigheden med denne kombination af brænder og medie, hvilket underbygger min påstand ovenfor.
Redigeret af DrageMester