|
Holdbarhed på DVD? |
Besvar |
Forfatter | |
reflex
Ny bruger Oprettet: 19-September-2006 Status: Offline Point: 2 |
Emne: Holdbarhed på DVD? Sendt: 19-September-2006 kl. 22:25 |
Hej Jeg er en ivrig amtør fotograf derfor skal mine billeder jo gerne gemmes på nogle DVD-skiver. For mig er det vigtigste bare at de holder så lang tid så muligt, så jeg ikke en dag står uden nogle af mine gamle billeder... Jeg har hørt at guldbelagte DVD'er skulle have en holdbarhed på 100 år og det tiltaler mig selvfølig. Men er de lige så gode som nogle påstår...? Så skal jeg købe almidelige DVD'er eller guldbelagte..? Kom meget gerne med et konkret model/mærke da jeg ikke selv kan overskue hvilket der er bedst... Selvfølig må de gerne være lidt billige, men for mig er det vitigste altså holdbaheden.. Og hvordan er den bedste måde at opbevare dem på. Jeg har hørt at de skal være i et mørkt lokale hvor tempraturen ikke svinger for meget... Passer det eller er der mere jeg skal være opmærksom på..?
|
|
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 20-September-2006 kl. 12:15 |
Det er ikke påvist (af uafhængige kilder) at guldbelagte DVD'er eller CD'er skulle have længere holdbarhed. Men der er dog forskel i holdbarhed mellem forskellige medier, hvor især nogen er kendt for meget kort holdbarhed f.eks. RiTEK 8x DVD-R (RITEK G05) der sælges under en del mærker. Jeg vil foreslå Verbatim, Plextor, og Taiyo Yuden medier. Se evt. disse afstemninger på cdfreaks.com: Which DVD-R media is best for long-term storage? Which DVD+R media is best for long-term storage? Opbevaring bør foregå i et ikke for fugtigt eller for varmt miljø og væk fra direkte lys. Med det danske klima er det ikke så svært som i visse andre dele af verden. Hvis du brænder dine fotos til mindst to helt forskellige medier fra forskellige producenter, så mindsker du risikoen for at tabe dine data hvis et af medierne er ustabilt eller på anden vis bliver beskadiget. |
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
reflex
Ny bruger Oprettet: 19-September-2006 Status: Offline Point: 2 |
Sendt: 20-September-2006 kl. 21:04 |
Hej og mange tak for svaret Vil lige være helt sikker det er bl.a. denne ( http://www.shoxx.com/catalog/product_info.php?products_id=48 7&language=da&rID=619 ) du snakke om ik? |
|
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 20-September-2006 kl. 21:31 |
Lige netop Pearl White DVD-R serien fra Verbatim kan jeg ikke anbefale, da du risikerer at få RITEK G05 medier som er famøse for at kunne blive ulæselige på kort tid. Jeg har ikke specifikt set dette rapporteret for RITEK G05 skiver med Verbatim navn, men på den anden side ville det være mærkeligt hvis lige netop Verbatim logoet gjorde en forskel på disse skiver. Køb hellere nogen andre Verbatim medier som f.eks. 16x DVD+R og 16x DVD-R der er nemme at få fat på og virker godt i næsten alle moderne drev. Hvis du skal have et par hundrede DVD'er (så fragtprisen ikke er så stor en del af den samlede pris), så kan du finde både Plextor og Taiyo Yuden medier hos SVP i England (fragt ca. £12). Der er mange steder på nettet du kan købe Verbatim og andre medier, f.eks.: IT-Netsupply.dk Redigeret af DrageMester - 20-September-2006 kl. 21:31 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |