Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
matthaus
Bruger
Oprettet: 30-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
|
Emne: Ingen blæser? Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:03 |
Læste lige at x10 serien ikke har blæser, hvad betyder det for en plasma, er det et kvalitetstegn med blæser, umiddelbart vil man da synes det giver mindre støj, men hvordan skal det opfattes?
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:49 |
matthaus skrev:
Læste lige at x10 serien ikke har blæser, hvad betyder det for en plasma, er det et kvalitetstegn med blæser, umiddelbart vil man da synes det giver mindre støj, men hvordan skal det opfattes? |
Blæsere er til køling så du skal læse det som at X10 udvikler mindre varme end de modeller som er udstyret med blæsere (G10 og V10 har blæser, men ikke S10 som også er et full-HD Panny plasma). Jeg tror også at det er et økonomisk spørgsmål. Blæsere er en billig metode til køling. Nogle af de dyrere 50" Pioneer plasma TV (kan ikke huske modelnavnene) har ingen blæsere, formentlig fordi der er anvendt nogle dyrere metoder til at lede varmen væk fra komponenterne. Et passivt kølet grafikkort er typisk også dyrere end et blæser-kølet kort med samme GPU.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
matthaus
Bruger
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 16:00 |
Ok blæsere er kun til plasma ik, man ser ikke f.eks. LCD med blæsere? Men alt andet lige betyder det vel at x10/c10 uden blæsere larmer mindre, hvilket jo er godt :) (står mellem de 2 modeller, derfor jeg skrive begge ;))
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 16:24 |
matthaus skrev:
Ok blæsere er kun til plasma ik, man ser ikke f.eks. LCD med blæsere? Men alt andet lige betyder det vel at x10/c10 uden blæsere larmer mindre, hvilket jo er godt :) (står mellem de 2 modeller, derfor jeg skrive begge ;)) |
det er lidt forskelligt, men ja panansonic har som regel blæser på deres full HD modeller. dog ikke deres s10.
der top model z1 har heller ikke blæser.
min pioneer har 1 blæser og andre af samme mærke har 4 blæser. forskellen er at de ikke er aktiv de sidder der kun hvis det bliver meget varmt. grund til det er sikkert som Jesper skriver og min model bruger mindre strøm end foreksempel en pio 5090 Har aldrig hørt min i gang, kun en gang da jeg satte den til manuelt.
samsung plasma har heller ikke blæser og mener heller ikke LG har.
I dag er det meget få lcd som har blæser, hvis der er nogen. På ældre modeller som foreksempel en sony x modeller har også blæser.
Redigeret af xcardman - 07-Januar-2010 kl. 16:28
|
|
TvHomer
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 17:00 |
Jeg har et 5090H, som også har 4 blæsere, og som kun tænder, hvis det bliver for varmt, men det er dog endnu aldrig sket, og jeg tror det skal være meget meget varmt før det bliver aktuelt. Har kun hørt om enkelte, der har oplevet det en sjælden gang.
|
|
matthaus
Bruger
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 17:23 |
så plasma larmer ikke mere end andre tv pga. blæsere?
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 18:09 |
matthaus skrev:
så plasma larmer ikke mere end andre tv pga. blæsere? |
Det varierer fra TV til TV hvor meget blæserne arbejder...
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
wads
Super bruger
Oprettet: 16-August-2008
Point: 339
|
Sendt: 08-Januar-2010 kl. 10:23 |
Ja, blæserne i mit KRP må da snart ruste sammen. De har ihvertfald ikke kørt endnu :o)
|
|