recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T modtagelse fra 2 sendemaster
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-T modtagelse fra 2 sendemaster

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
djerik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T modtagelse fra 2 sendemaster
    Sendt: 19-Januar-2009 kl. 23:06
Jeg har købt hus i Ikast og skal have lavet noget antenne installation. De tidligere ejere har haft tv via midtvest bredbånd, men jeg ønsker blot at gøre brug af dvb-t samt fm.

Men hvad skal jeg gøre for at modtage et dvb-t signal fra både Videbæk mod vest og Hedensted mod sydøst, sådan at jeg kan se begge de regionale nyheder? Der ligger 2 UHF antenner på loftet, men de er ikke sat til noget.

Jeg vil gerne have et kabel til stuen med både fm og dvb-t signal samt kabel til soveværelse og køkken med dvb-t.

Hvad skal jeg gøre?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 07:25

Du skal bruge et samlefilter med 2 UHF indgange og 1  FM indgang. Umiddelbart efter monteres der en 3-splitter og der føres et kabel ned til henholdsvis stue, køkken og soveværelse. Disse 3 steder skal der monteres en filterdåse der igen splitter signalet op til TV og radio, også selvom du f.eks. kun ønsker at se TV i det pågældende rum, ellers vil det give forstyrrelser.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 10:39
Jeg tror at hvis du skal have noget brugbart signal i Ikast fra Hedensted, så skal du nok påregne at det kræver en del elementer på den ene UHF antenne og en K54 kanalforstærker, men før du flyver ud og køber en kanalforstærker, så skal du finde ud af om der overhovedet er noget at forstærke.
Størst mulighed er der i Sydbyen, hvis du bor i Nordbyen tror jeg desværre ikke engang du behøver forsøge, så skal antennen op i en meget høj mast.

Hvis du bor på Jeppe Aakjærsvej, så kan du nattens mørke snige den op i fællesantennen
Til top
djerik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 10:46
Tak for jeres svar.

Jeg har i øjeblikket blot taget den ene UHF antenne ned i stuen og sat den til tv'et. Eftersom jeg kan se både tv2 syd og tv2 midtvest på denne ene antenne vendt mod sydøst, så går jeg ud fra at signalet går fint igennem, og at det er fra henholdsvis Hedensted og Videbæk jeg fanger signalet?

Jeg bor på Vibevej, så det er vel hverken nord eller sydbyen :)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 10:55
Vibevej er ikke det værste sted mod Hedensted, lidt højt og dejligt fladt. Jeg får også Syd og Øst ind i bilen, men absolut ikke noget der kan bruges til noget, men der sigter jeg heller ikke efter det.
Er der en antennemast på huset? Hvor høj hvis der er? og hvor mange elementer har den antenne med flest elementer? Du tæller bare det der stikker ud hele vejen op ad den.
Videbæk kræver ikke så meget i Ikast, så den skal bare have den antenne med færrest elementer.

Redigeret af Kim Jespersen - 20-Januar-2009 kl. 10:56
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 10:57

Oprindeligt skrevet af djerik djerik skrev:

Tak for jeres svar.

Jeg har i øjeblikket blot taget den ene UHF antenne ned i stuen og sat den til tv'et. Eftersom jeg kan se både tv2 syd og tv2 midtvest på denne ene antenne vendt mod sydøst, så går jeg ud fra at signalet går fint igennem, og at det er fra henholdsvis Hedensted og Videbæk jeg fanger signalet?

Jeg bor på Vibevej, så det er vel hverken nord eller sydbyen :)

Det var flot med kun én antenne. Så behøver du kun et samlefilter med én UHF indgang + FM indgang.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
djerik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 11:13
Der er ingen mast, tror de har fjernet den da de lavede tag for et par år siden.

Den ene antenne er denne her:
http://www.triax.dk/Antennemateriel/Antenner/UHF.aspx?produc tId={6D408C87-5B9B-48B3-8551-493C889E9022}&Tab=0

og den antenne der er sat til pt. ligner denne, blot med ca. 10 elementer.
http://www.triax.dk/Antennemateriel/Antenner/UHF.aspx?produc tId={E67DB9A7-FAF8-4FC2-9246-89CA7ACCD032}&Tab=0

Når jeg ser på dækningskortene, så kan jeg godt se at det er overraskende at jeg kan modtage Hedensted indendørs (med en udendørs antenne)
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Men når det nu er muligt, betyder det så at jeg også vil kunne fange øst og nord med det rigtige udstyr? Øst skal vel komme fra Silkeborg, men der er kun en hjælpesender ikke? Hvor skal nord komme fra?

Jeg har lidt udfald på lyden når køleskabet starter og lign. skyldtes det forstyrrelser på strømforsyningen til tv'et, eller skaber det forstyrrelser i antennesignalet?

Redigeret af djerik - 20-Januar-2009 kl. 11:47
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 11:33
Jeg er faktisk også rigtigt overrasket over at du kan stå indenfor, selv med en 10 elementers antenne og modtage Hedensted. Videbæk tror jeg du får via reflektioner.
Alt afhængigt af hvad der er rundt om huset, så skal antennen ud og et stykke over hustaget, så er det måske ikke umuligt at du kan få noget brugbart ud af det.
Du kan prøve at pege den 10 elementers over mod Engesvang og se om du kan modtage Hadsten senderen. Jeg har ikke hørt om nogle der har prøvet, men én gang skal jo være den første.
Husk at Hadsten er lodret polariseret, så antennen skal lige vippes en gang, så elementerne peger op/ned.
Silkeborg kan du ikke modtage i Ikast, det er bare en svag hjælpesender.

Jeg tror der foregår mange sjove forsøg på Vibevej
Iøvrigt så får jeg ikke noget frem på dine Triax links.

Glemte det sidste, hvis du selv har lavet nogle samleløsninger, har ødelagt/voldsbøjet kablet eller så mange andre ting, så har du måske ikke den største HF tæthed og så får du indstråling i kablet eller ved stik og det giver forstyrrelser.

Redigeret af Kim Jespersen - 20-Januar-2009 kl. 12:00
Til top
djerik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 11:59
Hehe, ja naboerne kan nok få sig lidt at grine af :)

Jeg har redigeret triax links, det ser ikke ud til at "{" og "}" kan håndteres.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 12:15
Er du hjemme lige nu?

Jeg skal lige på posthuset og op og tanke bilen, så kunne jeg lige komme forbi om en lille times tid og se hvad det er du har gang i.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 19:46

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Husk at Hadsten er lodret polariseret, så antennen skal lige vippes en gang, så elementerne peger op/ned.

Hadsten sender vandret fra og med igår.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 22:11
Det har de så nået at få opdateret nu kan jeg se, men det tager åbentbart stadig lidt tid for dem at få vendt antennen, men det er rigtigt den står til vandret nu.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu