recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købelov tilsidesat på KISS DP-558
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøbelov tilsidesat på KISS DP-558

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stuf99 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Købelov tilsidesat på KISS DP-558
    Sendt: 30-Juli-2008 kl. 08:04

Hej

Jeg er indehaver er et KISS produkt som nu er brændt sammen, måske harddisken der er brændt af.?! Jeg købte den i efteråret 2004 og den gik så i stykker i 2006. Jeg fik den så ombyttet til en anden. Nu kontaktede jeg så KISS igen, da man ifølge købeloven får forlænget i 2 års periode. Men KISS siger så, at den enhed jeg fik i 2006 var en repareret enhed, ikke den jeg sendte ind, men en anden afspiller som var repareret. Derfor bliver købeloven tilsidesat, smart. Men kan det være rigtigt? Og har jeg ikke ret til at vide hvad man har repareret i den erstatningsenheden?

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 09:18
Det mener jeg ikke. Fra din side er det en ny enhed (ikke den samme som du sendte ind). Hvordan de så har fremskaffet den er ikke dit problem.

Derudover, så må de så vidt jeg ved rent faktisk ikke ombytte den til en repareret enhed uden din tilladelse - det SKAL være en ny enhed, hvis de ombytter.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af stuf99 stuf99 skrev:

Hej

Jeg er indehaver er et KISS produkt som nu er brændt sammen, måske harddisken der er brændt af.?! Jeg købte den i efteråret 2004 og den gik så i stykker i 2006. Jeg fik den så ombyttet til en anden. Nu kontaktede jeg så KISS igen, da man ifølge købeloven får forlænget i 2 års periode. Men KISS siger så, at den enhed jeg fik i 2006 var en repareret enhed, ikke den jeg sendte ind, men en anden afspiller som var repareret. Derfor bliver købeloven tilsidesat, smart. Men kan det være rigtigt? Og har jeg ikke ret til at vide hvad man har repareret i den erstatningsenheden?

Den går ikke. Når du får en anden enhed tilbage end din egen, starter der en ny 2-årig reklamationsperiode. Derudover må der ikke ske ombytning med brugte enheder.

Men du er nok nødt til at fremsætte dine krav overfor forhandleren. Ovenstående gælder hvis reklamationen er behandlet efter købelovens regler. Man kunne forestille sig den situation at du efter købeloven ikke var berettiget til at reklamere, men at produnten havde ydet en ekstra garanti som du kunne gøre brug af. I den specielle situation kan man godt ombytte med brugte enheder eller undlade at give dig en ny reklamationsperiode.

Eksempler som dit er en af grundene til at jeg altid reklamerer til forhandleren, selvom det måske umiddelbart virker nemmere at gå til producenten.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 17:51
Det kan faktisk godt være mere end 2 år, hvis fejlen har været den samme begge gange.

Forbrugerklagenævnet har ved en tidligere lejlighed afgjort, at man efter en reklamation har et krav på reparation. Dette krav forældes efter lovgivningens generelle regler for forældelse på krav, hvilket på daværende tidspunkt betød 5 år.

Hvis man havde reklameret over en mangel, og samme mangel opstod igen, mente Forbrugerklagenævnet så, at forretningen ikke havde opfyldt det oprindelige krav på reparation i første omgang, og derfor kunne man inden for 5 år efter den første reklamation fortsat kræve mangelen udbedret.

Forbrugerklagenævnet afgjorde ved samme lejlighed, at en identisk fejl i en udskiftet enhed også var omfattet - samt at sælger havde bevisbyrden for, at der ikke var tale om identiske fejl.

Vi har siden da fået ny lovgivning for forældelse. Den gamle 1908-lov er afløst af en ny lov med andre forældelsesgrænser. Jeg har ikke sat mig ind i, hvad det får af konsekvenser for ovenstående.
Til top
stuf99 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 21:59
Jeg overvejer ret kraftigt at klage til forbrugerklagenævnet, men i en undersøgelse som kontant foretog i efteråret sidste år viste at en klage i snit tog et år at blive afsluttet Jeg står mangler en afspiller her og nu. Er fristet til selv at reparere den, men har ikke lyst til at KISS(LinkSys) skal slippe godt fra det her
Til top
Lars Bjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2007
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 22:14
Lige et sidespring - hvis du giver op og bare gerne vil have den til at virke. Vil jeg da forslå at du lige tjekker kondensatoerene i strømforsyningen. Det har jeg lige fixet i min gamle DP-558 og den spiller bare igen.

KISS DP-558 Powersupply Modification

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 22:44

Er fristet til selv at reparere den, men har ikke lyst til at KISS(LinkSys) skal slippe godt fra det her

Er den forseglet?

Hvis du har ret i, at det er harddisken, kan du jo evt. bare skifte den, og når sagen så en gang om lang tid kommer så langt, at afspilleren skal undersøges, monterer du igen den originale harddisk.

Til top
stuf99 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 11:01
Den er desværre forseglet, jeg ligger ellers lige inde med en ATA100 320GB harddisk som jeg gerne ville afprøve. Men det jo ikke sikkert det er harddisken det er galt med, det kunne jo sikkert også være strømforsyningen som Lars skriver.
Til top
stuf99 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 21:48

Hej, jeg bevægede mig nu ud i at åbne for den magiske boks. Jeg kunne så konstatere, at en af de 3 omdiskuterede kondensatorer bulede i toppen. Jeg bestilte så et kondensator kit fra www.kiif.dk og vupti nu virker min afspiller igen.

Tak Lars, du sparede mig for en diagnose af harddisken  Nu får vi se om jeg tør bevæge mig ud i et harddisk skift.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2008 kl. 10:32

Og så slap Kiss for at bekymre sig om det.. Godt for dig, skidt for de næste  (Skal ikke misforståes som en kritik af dig, men mere hele situationen, som slet ikke burde være opstået).

Til top
Lars Bjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2007
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 10:35
Ingen problem.

Til andre som falder over den her tråd kan kondensatorerene også skaffes hos din lokale elektronik forhandler. Bare tag de gamle med derned eller bare strømforsyningen.
Til top
The_Unforgiven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Oktober-2004
Point: 450
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 16:32

Hej

Når du får en anden vare har du 2 års reklamationsret , uanset om den var ny eller ej.

Hvis de havde rep den var der 3 års garanti på den rep del.

Der var indtil for nylig 5 år , men er reduceret til 3 år , GARANTI.

The_Unforgiven

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu