recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - sikkerhed ved at opgive konto nr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsikkerhed ved at opgive konto nr

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Klondike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1215
Direkte link til dette indlæg Emne: sikkerhed ved at opgive konto nr
    Sendt: 01-September-2008 kl. 13:43

Hej jeg skal mulighvis sælge en vare til en privat person via nettet. Jeg har aldrig prøvet det før men..

Er det sikkert for mig at opgive mit navn og Reg og kontonummer til en fremmed person, eller hvordan skal man ellers gøre det.

Det er på siden gul og gratis handlen foregår, hvis det ellers har nogen betydning.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2008 kl. 14:08

Korte svar: Ja.

Et konto nummer kan ikke bruges til at handle over nettet med. Hvis en person kun har dit kontonummer, er det eneste han/hun kan gøre at gå ned i banken og sige: "Hej, jeg vil gerne have xxxx kr fra konto nr yyyy yyy yyy." Så siger banken: "Ja så gerne, må vi se noget billed-ID?".

Hvis banken udbetaler pengene, uden at de kontrollerer at personen de udbetaler til også er den person som han/hun udgiver sig for at være, så er det banken der hænger på at erstatte pengene til dig.

Alternativet til at få overført penge via et kontonummer, er at sende varene med betaling via efterkrav. Dette betyder at du afleverer pakken til PostDK, hvorefter at de modtager betaling før de udleverer varen. Herefter sender de så pengene til dig. Dette koster dig en hel del mere end almindelig forsendelse.

[edit]Har fået at vide at forsendelse med efterkrav ikke eksisterer længere, så glem det nederste

Redigeret af jonaskp - 01-September-2008 kl. 15:17
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2008 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Korte svar: Ja.

Et konto nummer kan ikke bruges til at handle over nettet med. Hvis en person kun har dit kontonummer, er det eneste han/hun kan gøre at gå ned i banken og sige: "Hej, jeg vil gerne have xxxx kr fra konto nr yyyy yyy yyy." Så siger banken: "Ja så gerne, må vi se noget billed-ID?".

Hvis banken udbetaler pengene, uden at de kontrollerer at personen de udbetaler til også er den person som han/hun udgiver sig for at være, så er det banken der hænger på at erstatte pengene til dig.

Alternativet til at få overført penge via et kontonummer, er at sende varene med betaling via efterkrav. Dette betyder at du afleverer pakken til PostDK, hvorefter at de modtager betaling før de udleverer varen. Herefter sender de så pengene til dig. Dette koster dig en hel del mere end almindelig forsendelse.

Tja, nu kan du bare ikke sende per efterkrav via Post mere .
Til top
Klondike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 1215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2008 kl. 14:31
Ok jeg takker for hurtige svar
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2008 kl. 15:16

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Tja, nu kan du bare ikke sende per efterkrav via Post mere .

Nåh for søren, det var jeg ikke engang klar over. Brugte det aldrig nogensinde.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu