Vilhelm skrev:
Jo, HD-kanaler kan modtages med HD-boks og via SCART-udgangen overføres i SD-kvalitet til fjernsynet. Det er en løsning som jeg mener kan bruges af folk der er glade for deres gamle, ikke-HD-Ready fjernsyn - også efter 2012 hvor der måske hovedsagelig sendes i HD-kvalitet. |
Det er jo rigtigt, hvis man blot skal se programmet, men som du skriver kræves en HD boks for at få SD kvalitet. Der er desuden i mange tilfælde problemer med 4:3 vs 16:9 billedformater.
Når jeg før skrev, som jeg gør, er det for at slå fast, at SCART ikke kan overføre i HD kvalitet.
For alm. mennesker er der i praksis KUN HDMI eller 'indbygget tuner', der kan bruges til HDTV i HD kvalitet.
Jeg er ikke så optaget af her at løse min egen situation |
Så lad være med at lave en 'dæk historie' - skriv hvad du mener.
Mere af at opregne valgmulighederne, når man har et ældgammelt billedrørs-tv. Det kan være rigtigt som du skriver ikke at kaste gode penge efter dårlige. Og min ide om en digital modtager med RF-modulator (der ikke vil give så godt et billedresultat) bør jeg måske frafalde og få et tidssvarende tv. |
Det er, som jeg skriver - helt ude i hampen - selv det billigste nye Bilka tv vil give klart bedre billeder med en HDMI DVB-T/MPEG-4 boks end en 'klam RF løsning" .
....en fremtidssikker løsning, fx ved at købe en DVB-T boks med MPEG4, og med kortlæser hvis man påtænker at se Boxer TV |
Det er tvivlsomt, vil jeg sige, idet der meget ofte vil være sket prisfald eller små ændringer, som gør at man alligevel ikke vil kunne anvende udstyret helt som ønskeligt.
Der er som eksempel netop nu ingen, der vil omtale DVB-T2 i Danmark, men om under 12 mdr. vil mange tv have en DVB-T2 modtager indbygget og inden jul 2010 vil stort set alle tv, der har indbygget tuner, have en DVB-T2/C2 tuner.
Så kan alle se, at DVB-T var en fejl og så ryger din 'påståede' fremtidsikring indenfor en kortere tid.
Mht. DVB-T2 har både Toshiba og Sony marketing allerede meldt dette ud. Det vides også, at bl.a. Panasonic, Pace, Humax, Sony m.fl for tiden deltager i aftestning af DVB-T2 fra hovedsenderen 'Crystal Palace' i London.
Det er næsten ikke muligt at fremtidsikre og man skal slet ikke kaste ret mange ekstra penge efter et forsøg.
Det er derimod ret let at sikre sig at noget IKKE er fremtiden.
Fx er er ikke megen fremtid i en MPEG-2 modtager! Men for 200-300 kr, kan det stadigt være meget billigere at købe en sådan 'set top boks' nu og så kassere den, når man har fundet det rigtige tilbud på et nyt tv måske til jul eller til næste år.
Lars
Redigeret af reslfj - 16-April-2009 kl. 18:10