Hej igen.
En subwoofer er et supplement til to højttalere med hver sin bas. Jeg foreslår slet ikke, du skifter dine nuværende højttalere ud!
En aktiv subwoofer kan trimmes til at hjælpe og gradvist overtage i den/de nederste oktav(er), hvor det er temmeligt svært at høre, hvor lyden kommer fra - dyb bas er rundstrålende p.g.a. store bølgelængder.
De nederste oktaver er desuden så godt som altid i musik lagt lige midt i lydbilledet/mixet.
Jeg er selv gammeldags: Mine fronthøjttalere er fra ´83, er i beton og har transmissionslinier og lyder efter lidt tweaking så godt, at jeg nægter at skifte dem ud. Jeg hører jævnligt LP'er.
For et par uger siden fik jeg mig så en brugt subwoofer fra System Audio - en 3-5 år gammel Electro Sub 50 med to enheder og en forstærker på 100W.
Den viste sig at integrere så godt med resten, at den efter lidt indstillig "forsvandt" i helheden - jeg oplever næsten mit anlæg og min filmlyd (har surround) som nyt! Jeg kan følge hvert anslag og hver tone i bassen helt præcist, selv ved meget lav styrke og hvad jeg er ret overrasket over: Lydbilledet ved film hænger også langt bedre sammen end før.
Jeg manglede ikke ren og kontrolleret bas. Eller forstærker-effekt. Jeg manglede niveau i den dybeste bas under 70 Hz og en gengiver til LFE-lyd på DVD'er. Nu kan jeg så kun erkende, at jeg skulle have lyttet til de sælgere, der endda ville låne mig en sub på prøve: Jeg fik en meget stor forbedring.
Så er du i øvrigt tilfreds med din lyd fra både forstærker og nuværende højttalere er det måske en mere realistisk løsning at tilføje en god og musikalsk sub.