|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sniksnak ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() Sendt: 28-Oktober-2009 kl. 10:57 |
Hej Jeg har kunnet finde ud af at formatet på det nye TV signal står omtalt i Tillægsaftalen for medieforliget 2007 (mpeg-4). Men jeg har ikke kunnet finde ud af hvornår lydformatet (he-aac) er blevet fastlagt. Mon der er nogen der kan hjælpe hvor det står omtalt. På forhånd tak for hjælpen.
|
|
![]() |
|
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
![]() |
Det er et element, der er aftalt mellem Boxer og DIGI-TV - på grundlag af NORDIG standarden.
|
|
miri
|
|
![]() |
|
sniksnak ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() |
Men jeg har ikke kunnet finde ud af hvornår man har fastlagt /offentliggjort, at lydformatet ville blive (he-aac). Mvh. |
|
![]() |
|
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
![]() |
I forbindelse med udbuddet blev det fastlagt, at Boxer og DIGI-TV skulle fastsætte fælles sende-specifikationer for de nye MUX'er, hvilket skete i foråret 2008. Det blev her blandt andet fastlagt, at anvende DVB-T og HE-AAC, hvilket ikke var fastsat i medieforliget eller udbudsmaterialet. Hvornår dette præcist blev aftalt, kan du sikkert spørge om hos DIGI-TV, men det har fremgået hos DR det sidste år. http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081121131906.htm Redigeret af miri - 30-Oktober-2009 kl. 09:11 |
|
miri
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
Det var Norge, der var første land i september 2007 med HE-AAC lyd. Det er den forventede lydkodning fremover - udover de store tunge Digital Dolby systemer. Jeg mener, det i MPEG-4 aftalen lå, at alle skulle have nye modtagere, så der var ikke nogen krav om bagudkompatibilitet. Det lå helt klart 'i luften' at alle modtagere skulle understøtte HE-AAC, som er langt bedre til god/rimelig lyd ved lave bitrater. Jeg var ikke selv det mindste i tvivl i sommeren 2007 om hensigten heri, men kan af notater se, at jeg også mente, at brugen a bla HE-AAC skulle tydeliggøres. I det oprindelige udkast til bekendtgørelse om udbyddet af det jordbaserede sendenet fra juli/august 2007, står der MPEG-4 for billede og lyd. Det sidste er en meget løs formulering, men MP4 lyd fortolkes jo ofte som AAC lyd. Flere høringssvar bla. DR anbefaler, at standarderne beskrives mere nøjagtigt og med nøjagtig henvisning til de relevante standarder fra ETSI mfl. Det blev først klart meget sent på 2007, at gatekeeper (nu Boxer) også skulle anvende MPEG-4, men MUX2 var politisk fastlagt allerede 11 juni 2007. Lars Redigeret af reslfj - 30-Oktober-2009 kl. 19:24 |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |