recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mux 2 duer ikke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMux 2 duer ikke

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
andershede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Emne: Mux 2 duer ikke
    Sendt: 05-November-2009 kl. 18:02
Når jeg ser DR1+DR2 og lignende kommer signalet fra én sendemast. En god en som ligger relativt tæt på - når jeg så vil kigge på bokserkanalerne og når mit tv siger Mux2, så er det pludselig én anden sender, og den er ad helvede til, især signalkvaliteten.(styrken er også noget lavere end Mux1)

Kan man forvente at senderen i varde-hedensted som er den der kører godt får MUX2 kanalerne MEGET SNART? eller må man bare opgive boxer?  Jeg gider faneme ikke det pixeleringshelvede på boxer-kanalerne. Nogen værre end andre
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2009 kl. 18:16
Mux2 er ikke Boxer men Digi TV.

Mux3-Mux5 er Boxer og sender med lidt andre sendeparametre, som giver (lidt) højere kapacitet mod (lidt) mere følsomhed overfor fejl.

Men alle 5 mux sendes fra de samme master.

Antenneproblemer? Kanalfiltre?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2009 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

Når jeg ser DR1+DR2 og lignende kommer signalet fra én sendemast. 

Jeg gider faneme ikke det pixeleringshelvede på boxer-kanalerne. Nogen værre end andre

Du må altså arbejde lidt mere systematisk med dine problemer, hvis du selv vil løse dem.  Det vil en antennemontør naturligvis gøre.

Finde de sendere som du forventer signaler fra, nedskrive kanaler og via earth.google.com  nedskrive afstand og retning.    

Gennemgå din tagantenne, evt. filtre, forstærkere, kabler og fordelere. 

Manuelt tune de frekvenser/kanaler som du regner med at skulle modtage  og aflæse signalstyrke og kvalitet.

Og skrive alt ned - så du undgår 'det var vist nok...".

Så er der rigtigt mange muligheder for, at dine problemer allerede er 3/4 løst.

Men ellers kan du skrive lidt mere.

Lars Smile  
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
bissemanden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-November-2009
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2009 kl. 19:48

Når jeg ser DR1+DR2 og lignende kommer signalet fra én sendemast. En god en som ligger relativt tæt på - når jeg så vil kigge på bokserkanalerne og når mit tv siger Mux2, så er det pludselig én anden sender, og den er ad helvede til, især signalkvaliteten.(styrken er også noget lavere end Mux1)

Kan man forvente at senderen i varde-hedensted som er den der kører godt får MUX2 kanalerne MEGET SNART? eller må man bare opgive boxer?  Jeg gider faneme ikke det pixeleringshelvede på boxer-kanalerne. Nogen værre end andre
det samme herCry
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 08:56
Hvad med at lave en ny kanalsøgning, så i får alle kanalerne ind fra den gode sender, eventuelt dreje antennen mod denne sender eller helt udskifte antennen med én som har sin største forstærkning i det ønskede frekvensområde.
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvad med at lave en ny kanalsøgning, så i får alle kanalerne ind fra den gode sender, eventuelt dreje antennen mod denne sender eller helt udskifte antennen med én som har sin største forstærkning i det ønskede frekvensområde.
Flemming
Har jeg allered gjort,stadigvæk uedn mærkbar forskel.
Til top
andershede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2008
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 16:23
Mit største problem er nok traffikken. selve signalkvaliteten stiger og falder værre end Tour de france alpeetaperne. Jeg har prøvet både at sætte den så højst som muligt og lavt.
Hver gang der kører en større bil forbi så er der pixellering for alle pengene.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 21:33
Hmmm... det ser ud til at i netop jeres område (Varde/Hedensted), udsendes MUX1 som SFN (Single Frequency Network - kanal 30), mens MUX2 udsendes som MFN (Multiple Frequency Network - på kanal 44 hhv. 54). Det undrer mig at SFN skulle give en kraftigere signal-styrke end MFN.

Det ser ud til at MUX1 på kanal 30 sendes i SFN fra hovedsenderne i Hedensted og Varde samt hjælpesenderne i Vejle og Kolding. MUX2 sendes i SFN på kanal 44 fra Hedensted og Vejle/Kolding samt i MFN med Varde på Kanal 54.

Har I prøvet manuelt at vælge kanal 44 hhv. 54 for MUX2?
Kunne det tænkes at modtagerne ikke understøtter MFN?! (hvilke modtagere har I?)

Måske problemet kunne skyldes en anden (dårligere) reflektion mellem SFN senderne på MUX2 i jeres område - har i prøvet at indtaste jeres adresser på det interaktive dæknings-kort - og rette antennen mod den angivne sende-mast?

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 22:23
yep får næsten fuld signal.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af bissemanden bissemanden skrev:

yep får næsten fuld signal.

Ok - Anders havde ellers svagere signal på MUX2

Oprindeligt skrevet af bissemanden bissemanden skrev:

Mux2, så er det pludselig én anden sender, og den er ad helvede til, især signalkvaliteten.(styrken er også noget lavere end Mux1)
det samme herCry

Men er det samme styrke om du vælger kanal 44 eller 54?

Hvilken antenne bruger du? (er der forstærker på?)

En antenne der skærmer reflektioner 'bag-fra' kan være at foretrække - som eksempelvis Yagi typen - så signalet kan modtages tilfredsstillende helt uden forstærker (forstærkere kan være af svingende kvalitet og kan let generes af atmosfærisk støj/biler/knallerter).

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu